Global politics - contemporary challanges
General data
Course ID: | WSE-BW-PMWZ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Global politics - contemporary challanges |
Name in Polish: | Polityka międzynarodowa - współczesne wyzwania |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8DEEvlSMhuGNcIYOjPJUvNfD67ipIDoCODZXVeMD7Ek1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a4d17a45-395b-4ddb-93a2-f9a3dc26e61e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | political science and public administration |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu międzynarodowych stosunków politycznych. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest ukazanie wybranych zagadnień związanych z przekształcaniem systemu międzynarodowego w trzeciej dekadzie XXI wieku ze wskazaniem na przemiany i determinanty ról międzynarodowych najważniejszych graczy. |
Full description: |
(in Polish) 0. Zajęcia organizacyjne – wprowadzenie do problematyki zajęć 1. Bliski Wschód i jego meandry 2. Polityka Chin względem Morza Południowochińskiego i wobec… Świata 3. Pozycja międzynarodowa Federacji Rosyjskiej w trzeciej dekadzie XXI wieku 4. Tajemnica geostrategiczna Afganistanu 5. Kosowo jako prawie państwo i Macedonia jako państwo „sezonowe”? 6. Rzeczpospolita między dwiema potęgami 7. Podsumowanie zajęć Scenariusz zajęć: • Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut) • Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut. • Student proponuje tematy do dyskusji. • Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia. • Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia. |
Bibliography: |
(in Polish) Jest w całości dostępna w postaci plików PDF lub video / podcastów (wg numeracji udostępnionych plików w MS Teams): 01a – Czornik K., Zmiana układu sił w regionie Bliskiego Wschodu w XXI wieku Wybrane aspekty, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2018 t. 23, s. 55-86. 02a – Góralczyk B., Geostrategia Xi Jinpinga – Chiny ruszają w świat, „Rocznik Strategiczny” 2016/2017, s. 286-300. 03a – Miarka A., Pozycja międzynarodowa Federacji Rosyjskiej w drugiej dekadzie XXI wieku — wybrane aspekty, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2018 t. 21, s. 89-110. 04a – Otłowski T., Afganistan 2021 – anatomia klęski, „Pulaski Policy Papers. Komentarz Międzynarodowy Pułaskiego” 20.08.2021 / 04b – Legieć A., Perspektywy rozwoju tzw. Państwa Islamskiego w Afganistanie, „Biuletyn PISM” nr 173 (2371), 1 października 2021. 05a – Grabowska K., Piętno casusu Kosowa, „Świat Idei i Polityki” 2015 t. 15, s. 396-417 / 05b – Pieńkowski J., Jasina Ł., Żornaczuk T., Odcinek 303: "Bułgaria grozi blokadą unijnych aspiracji Macedonii Północnej, https://pism.pl/pism_w_mediach/podcasty/Odcinek_303_Bulgaria_grozi_blokada_unijnych_aspiracji_Macedonii_Polnocnej / Babić M., Macedonia przedmiotem rekonfiguracji terytorialnej? Ważny punkt dla geostrategów, https://www.youtube.com/watch?v=FIi0O24MZqo&t=897s&ab_channel=Podr%C3%B3%C5%BCbezPaszportu. 06a – Świder K., Europa Środkowa jako obszar projektowania geopolitycznego, „Studia Europejskie” 2018 nr 2, s. 11-32. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach. Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania. Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego lub esej (na 4-5 stron) dotyczący jednego z poruszanych na zajęciach zagadnień. Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę: - jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym, - dobór źródeł i opracowań, w tym filmów, - umiejętność prowadzenia dyskusji, - terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej. |
Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Winkler | |
Group instructors: | Krzysztof Winkler | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Radosław Zenderowski | |
Group instructors: | Radosław Zenderowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.