Podstawy prawa międzynarodowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-BWZ-PPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawa międzynarodowego |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab9lRxAz1THKOZWSDHZUXyTH9jyinpFhYktV3lR2Ekdc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=53b00371-744a-4c24-a57e-9bfbf506d960&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BW1_W06, W1_W07, BW1_U07 |
Skrócony opis: |
Założenia i cele (ogólne): wprowadzenie w tematykę prawa międzynarodowego Założenia i cele (szczegółowe): znajomość podstawowych zasad i pojęć prawa międzynarodowego, znajomość związków między prawem międzynarodowym publicznym a prawem krajowym oraz podstawowych norm prawa międzynarodowego, w tym wiążących Polskę, i umiejętność odniesienia ich do praktyki |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: łącznie godzin:12 1.Zagadnienia wprowadzające. 30 min 2.Prawo międzynarodowe publiczne a inne gałęzie prawa. 30 min 3.Zasady i normy prawa międzynarodowego. 1 h 4.Podmiotowość w prawie międzynarodowym. 1 h 5.Państwo i jego atrybuty: powstanie i upadek państwa, terytorium państwowe, suwerenność, immunitet, sukcesja, misje dyplomatyczne. 2 h 6.Organizacje międzynarodowe. 2 h 7.Terytorium niepaństwowe. Prawo morza. 1 h. 8.Status jednostki w prawie międzynarodowym: obywatelstwo, bezpaństwowcy, cudzoziemcy, azylanci. 1 h. 9.Prawa człowieka: rozwiązania powszechne i regionalne (europejskie). 1 h. 10.Zakaz stosowania siły w prawie międzynarodowym. Retorsje, represalia, sankcje międzynarodowe. Pokojowe rozstrzyganie sporów. 1 h. 11. Prawo humanitarne: status terytoriów okupowanych, kombatanci, uchodźcy, jeńcy, ranni. 1 h. Wykaz warunków koniecznych do realizacji kształcenia (technicznych, organizacyjnych, formalnych): Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Egzamin: odpowiedź ustna z wykorzystaniem platformy Ms Teams |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Prawo międzynarodowe publiczne. Wybór dokumentów, opr. A. Przyborowska-Klimczak, Lublin 2008 R. Bierzanek, J Symonides, Prawo Międzynarodowe Publiczne, Warszawa 2005 W. Góralczyk, S. Sawicki, Prawi międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa, 2009 Literatura uzupełniająca: M. Muszyński, Państwo w prawie międzynarodowym, (wydanie 2. uzupełnione), wyd. STO, Bielsko-Biała 2011. W. Czapliński, A. Wyrozumska, Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2014 A. Łazowski, A. Zawidzka, Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2018 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: EK 1 posiada wiedzę pozwalającą omówić charakter i znaczenie nauk prawnych oraz ich relację do innych nauk EK 2 zna źródła i charakter norm prawa publicznego międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów EK 3 zna strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu publicznego międzynarodowego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów EK 4 ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów publicznego międzynarodowego i stosunków prawnych w obrębie prawa i identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat EK 5 zna metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa publicznego międzynarodowego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów Opis ECTS Udział w zajęciach: 12 Praca własna studenta - lektura zadanej literatury: 15 Praca własna studenta - przygotowanie do zajęć: 10 Praca własna studenta - przygotowanie do egzaminu: 23 SUMA GODZIN: 60 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
EK1 definiuje pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych pojęć z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego, - na ocenę 3+ (dst +) student zna podstawowe pojęcie prawa międzynarodowego i swobodnie się nimi posługuje - na ocenę 4 (db.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego. - na ocenę 4+ (db+) Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównywać. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna pojęcia z zakresu prawa międzynarodowego oraz potrafi swobodnie je ze sobą porównywać. EK2 zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna umów międzynarodowych regulujących zagadnienia prawa międzynarodowego - na ocenę 3 (dst.): Student zna niektóre umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je krótko scharakteryzować. na ocenę 3+ (dst+.): Student większość umów międzynarodowych regulujących zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je krótko scharakteryzować. na ocenę 4 (db.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je dobrze scharakteryzować. - na ocenę 4+ (db+.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego i potrafi je dobrze scharakteryzować, podejmuje próby oceny och znaczenia. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna umowy międzynarodowe regulujące zagadnienia prawa międzynarodowego, potrafi je dobrze scharakteryzować, oraz rzetelnie ocenić ich znaczenie. EK3 zna zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna nawet podstawowych zasad prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student zna podstawowe zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 4 (dst+): Student zna zasady prawa międzynarodowego i swobodnie się o nich wypowiada. - na ocenę 4 (db.): Student zna zasady prawa międzynarodowego. - na ocenę 4+ (db+.): Student zna zasady prawa międzynarodowego oraz potrafi je ze sobą porównać i określić ich znaczenie. - na ocenę 5 (bdb.): Student zna zasady prawa międzynarodowego oraz potrafi je swobodnie ze sobą porównać i określić ich znaczenie. EK4 postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie postrzega relacji pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 3 (dst.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa. - na ocenę 3+ (dst+): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa i podejmuje próby wyciągnięcie wniosków. - na ocenę 4 (db.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. - na ocenę 4+ (db+) Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. Potrafi także wskazać na różnice i podobieństwa pomiędzy tymi systemami. - na ocenę 5 (bdb.): Student postrzega relacje pomiędzy prawem międzynarodowym, a innymi gałęziami prawa oraz trafnie wyciąga z tej relacji wnioski. Potrafi także wskazać na różnice i podobieństwa pomiędzy tymi systemami posiłkując się orzecznictwem. EK5 opisuje rolą poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego. - na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi opisać roli poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego. - na ocenę 3 (dst.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie scharakteryzować. _na ocenę 3+ (dst+.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie krótko scharakteryzować - na ocenę 4 (db.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować. - na ocenę 5 (bdb.): Student opisuje rolę poszczególnych podmiotów w tworzeniu i funkcjonowaniu prawa międzynarodowego potrafiąc je jednocześnie dobrze scharakteryzować oraz wskazać dokładne różnice i zależności pomiędzy nimi. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: Egzamin: odpowiedź ustna z wykorzystaniem platformy Ms Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Cichos | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cichos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Rzeszutko-Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sieniawski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sieniawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.