Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Scientific Research Methodology

General data

Course ID: WSE-EK-MGR-MBN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Scientific Research Methodology
Name in Polish: Metodologia badań naukowych
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

economics and finance

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Umieć: poprawnie pisać; czytać ze zrozumieniem; logicznie myśleć i argumentować swoje poglądy.

Short description: (in Polish)

Założenie ogólne: Podczas konwersatorium student w oparciu o dyskusję zapozna się z podstawową wiedzą z obszaru ogólnej metodologii badan, metodologii nauk ekonomicznych w wymiarze jej klasycznego jak i współczesnego dorobku oraz zasadami, regułami i wymaganiami merytorycznymi, redakcyjnymi, edytorskimi, prawnymi i etycznymi pisania prac kwalifikacyjnych

Full description: (in Polish)

1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./

2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./.

3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../

4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../

5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./

6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../

7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../

8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./

9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./

10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./.

11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. /

12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./

13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./

14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./

15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./

Bibliography: (in Polish)

1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005

2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020

4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.

5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca

1. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021

2. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001

3. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008

9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020

10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

1. Student rozumie specyfikę ekonomii jako nauki.

2. Student potrafi identyfikować i formułować problemy badawcze, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych.

3. Student zna metody badań wykorzystywane w naukach ekonomicznych.

4. Student zna techniki pisania pracy dyplomowej.

OPIS ECTS:

- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)

- studiowanie literatury: 30h (1 pkt.)

- przygotowanie referatu/prezentacji i inne prace domowe: 15h (0,5 pkt.)

- przygotowanie do kolokwiów: 45h (1,5 pkt.)

Łącznie: 4 pkt.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

FORMA ZALICZENIA:

1) dwa kolokwia w formie testów wielokrotnego wyboru (maksymalna liczba punktów: 2x30);

2) prezentacja (maksymalna liczba punktów: 30);

3) aktywność na zajęciach (maksymalna liczba punktów: 10).

KRYTERIA OCENIANIA:

Liczba punktów – Ocena

0-60 – ndst.

61-68 – dost.

69-76 – dost. plus

77-84 – db.

85-92 – db. plus

93-100 – bdb.

Na "poprawce" możliwość otrzymania maksymalnie oceny dostatecznej po uzyskaniu więcej niż 60% punktów.

KRYTERIA OCENY W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ad 1:

- ocena 2 (ndst.): student nie rozumie specyfiki ekonomii jako nauki;

- ocena 3 (dost.): student potrafi wymienić cechy charakterystyczne ekonomii jako nauki;

- ocena 4 (db.): student potrafi wymienić i pokrótce omówić cechy charakterystyczne ekonomii jako nauki;

- ocena 5 (bdb.): student potrafi wymienić i dokładnie omówić cechy charakterystyczne ekonomii jako nauki.

Ad 2:

- ocena 2 (ndst.): student nie potrafi identyfikować problemów badawczych, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych;

- ocena 3 (dost.): student wprawdzie potrafi identyfikować problemy badawcze, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych, jednakże ma problemy z ich sformułowaniem;

- ocena 4 (db.): student potrafi identyfikować problemy badawcze, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych, i poprawnie je formułować;

- ocena 5 (bdb.): student z łatwością identyfikuje problemy badawcze, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych, i poprawnie je formułuje.

Ad 3:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna nawet podstawowych metod badań wykorzystywanych w naukach ekonomicznych;

- ocena 3 (dost.): student zna podstawowe metody badań wykorzystywane w naukach ekonomicznych;

- ocena 4 (db.): student zna nie tylko najważniejsze metody badań wykorzystywane w naukach ekonomicznych;

- ocena 5 (bdb.): student wykazuje biegłość w znajomości metod badawczych właściwych dla nauk ekonomicznych.

Ad 4:

- ocena 2 (ndst.): student nie zna technik pisania pracy magisterskiej;

- ocena 3 (dost.): student wykazuje ogólną orientację w technikach pisania pracy magisterskiej;

- ocena 4 (db.): student dobrze opanował techniki pisania pracy magisterskiej;

- ocena 5 (bdb.): student wykazuje biegłość w znajomości technik pisania pracy magisterskiej.

OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Zenon Stachowiak
Group instructors: Zenon Stachowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Short description: (in Polish)

Założenie ogólne: Podczas konwersatorium student w oparciu o dyskusję zapozna się z podstawową wiedzą z obszaru ogólnej metodologii badan, metodologii nauk ekonomicznych w wymiarze jej klasycznego jak i współczesnego dorobku oraz zasadami, regułami i wymaganiami merytorycznymi, redakcyjnymi, edytorskimi, prawnymi i etycznymi pisania prac kwalifikacyjnych

Full description: (in Polish)

I. PODSTAWY POSZUKIWAŃ WIEDZY NAUKOWEJ

1. Metodologia badań naukowych – teoria i praktyka m

1.1. Metodologia badań naukowych jako dyscyplina wiedzy

1.1.1. Istota i zakres badań naukowych

1.1.2. Typologia, rodzaje i charakter badań naukowych

1.2. Teoria badań naukowych

1.2.1. Nauka jako inspiracja badań naukowych

1.2.2. Język nauki – geneza, rozwój, klasyfikacje

1.2.3. Paradygmaty metodologiczne

1.3. Praktyka badań naukowych

1.3.1. Rodzaje badań naukowych

1.3.2. Tematyka i problematyka badań

1.3.3. Prowadzenie badań naukowych

1.3.3.1. Źródła informacji naukowej i ich rola w procesie badań naukowych

1.3.3.2. Materiał faktograficzny i jego dobór

1.3.3.3.. Opracowanie materiałów

1.3.3.4.. Prezentacja wyników badań naukowych

2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych

2.1. Istota antropogenezy............................................

2.2. Geneza i rozwój myśli ludzkiej

2.3. Kształtowanie się ludzkiego poznania jako inspiracji badań naukowych

2.3.1. Procesy poznania myślowego

2.3.1.1. Analiza i synteza

2.3.1.2. Dedukcja i indukcja

2.3.1.3. Porównanie i przeciwstawianie

2.3.1.4. Uzasadnianie i dowodzenie naukowe

2.3.1.5. Uogólnianie i wnioskowanie

2.3.2. Procesy poznania empirycznego

2.3.3. Wyjaśnianie naukowe

2.3.3.1. Wyjaśnianie genetyczne

2.3.3.2. Wyjaśnianie funkcjonalne

2.3.3.3. Wyjaśnianie teleologiczno-funkcjonalne

2.3.3.4. Wyjaśnianie logiczne

3. Metod, techniki i procedury dociekań naukowych naukowego poznania

3.1. Istota i charakterystyka metod badań naukowych

3.1.1. Metoda obserwacyjna

3.1.2. Metoda eksperymentalna

3.1.3. Metoda statystyczna

3.1.4. Metoda analizy przypadków

3.1.5. Metoda krytyki źródeł

3.1.6. Metoda ankietowa

3.1.7. Metoda intuicyjna

3.1.8. Metoda analizy krytycznej

3.2. Istota i charakterystyka technik badań naukowych

3.2.1. Obserwacja

3.2.2. Eksperyment

3.2.3. Wywiad

3.2.4. Ankietowanie

3.2.5. Badanie dokumentów

3.2.6. Studium przypadku

3.2.7 Sondaż diagnostyczny / Techniki socjotechniczne /

3.2.8. Badania psychometryczne

3.3. Istota procedur dociekań naukowych i ich charakterystyka

3.3.1. Procedura diagnostyczna

3.3.2. Procedura eksperymentalna

3.3.3. Procedura operacyjna

3.3.4. Procedura ewaluacyjna

3.3.5. Procedura korelacyjna

3.4. Narzędzia badawcze

3.4.1. Kwestionariusz ankiety lub wywiadu

3.4.2. Test

3.4.3. Arkusz obserwacji

4. Metodologiczne elementy badań naukowych

4.1. Tematyka badań naukowych i jej uzasadnienie.....................

4.2. Konceptualne ramy badań naukowych

4.2.1. Cele badań

4.2.2.. Problemy badawcze (główny, szczegółowe)

4.2.3. Hipotezy robocze

4.2.4. Zakres badań (podmiot, przedmiot, przestrzeń i czas badań)

4.2.5. Płaszczyzny badań (teoretyczna, praktyczna)

4.2.6. Zastosowane metody badawcze

4.2.7. Wykorzystana literatura

4.2.8. Układ pracy naukowej

4.3. Opis i systematyzacja faktów

5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych

5.1. Charakterystyka głównych kierunków metodologicznych

5.1.1. Metodologia neoklasycyzmu......

5.1.2. Metodologia neokeynesizmu .......

5.1.3.. Metodologia neoliberalizmu .

5.1.4. Metodologia neoinstytucjonalizmu../falsyfikacjonizm K.Popera; struktura rewolucji naukowej według T.Khuna; I.lakatos/..........

5.2. Charakterystyka głównych podejść badawczych

5.2.1. Induktywizm

5.2.2. Instrumentalizm

5.2.3. Deduktywizm

5.2.4., Strukturalizm

5.2.5. Marksizm

II. METODOLOGIA BADAŃ EKONOMICZNYCH

6. Problemy rozwoju metodologii badan ekonomicznych

6.1. Podwaliny i rozwój dociekań ekonomicznych jako odzew na wyzwania praktyki gospodarcze..

6.2. Problemy i komponenty rozważań współczesnej myśli ekonomicznej .......

6.3. Determinanty metodologiczne współczesnej myśli ekonomicznej

7. Aparatura metodologiczna ekonomii...

7.1. Siatka pojęciowa wekonomii...

7.1.1. Kategorie ekonomiczne

7.1.2;. Prawa ekonomiczne

7.1.3. Teorie ekonomiczne

7.2. Metody badawcze ekonomii.

7.2.1.. Metody uniwersalne.

7.2.2. Metody specyficzne

7.3. Instrumentarium analityczne badań ekonomicznych

7.3.1. Wyznaczniki

7.3.2. Wskaźniki

7.3.3. Mierniki

8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzenia badań ekonomicznych.

8.1. Klasyczne modele badań ekonomicznych.

8.2. Postulowane modele badań ekonomicznych.

8.3. Metodologiczny schemat badań ekonomicznych

9. Metody, techniki, procedury badań ekonomicznych

9.1. Metody badań ekonomicznych

9.1.1. Metody jakościowe

9.1.2. Metody statystyczne

9.1.3. Metody matematyczne

9.1.4. Metody prognostyczne

9.1.5. Metody modelowania

9.2. Procedury badań ekonomicznych

9.3. Techniki badań ekonomicznych

10 Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych

10.1. Kierunki poszukiwań nowych dróg badań.

10.1.1. Pierwociny i podstawy prakseologicznego myślenia

10.1.2. Heurystyka - sztuka dokonywania odkryć

10.1.3. Holizm dociekań ekonomicznych

10.1.4. Podstawy ontologiczne badań ekonomicznych

10.1.5. Pierwiastki epistemologiczne badań ekonomicznych

10.2.. Dylematy wyboru metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych

10.2.1. Trafność wyboru metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych

10.2.2. Oceny metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych

10.3. Dylematy systematyzacji wyników badań

10.3.1. Interpretowanie

10.3.2. Wnioskowanie

10.3.3. Dowodzenie

10.3.4. Definiowanie

10.3.5. Stawianie hipotez

10.3.6. Ocena wartości twierdzeń naukowych jako rezultatów procesu badawczego

III. METODYKA PISANIA PRAC KWALIFIKACYJNYCH

11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji

11.1. Istota prac kwalifikacyjnych, ich rodzaje oraz rola w procesie kształcenia

11.2. Fazy organizacji pisania prac kwalifikacyjnych

11.2.1. Faza określania (diagnozy)

11.2.2. Faza poszukiwań

11.2.3. Faza decyzji (realizacji)

11.3. Wymagania stawiane pracom kwalifikacyjnym

11.3.1. Kryteria naukowości prac

11.3.1. Problemy merytoryczne

11.3.2. Problemy prawne i etyczne

12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy..

12.1. Konstrukcja /struktura/ pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki dociekań

12.1.1. Wstęp

12.1.2. Część główna

12.1.3. Zakończenie

12.1.4. Bibliografia

12.1.5. Rysunki, schematy, tabele, wykresy i załączniki

12.2. Konstrukcja pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki wykładu dociekań

12.3. Wielkość i rozmiary strukturalne pracy kwalifikacyjnej

13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy.

13.1. Określenie tematu pracy.

13.2. Sformułowanie tytułu pracy..

13.3. Określenie celu pracy

13.4. Sformułowanie problemu badawczego

13.5. Sformułowanie hipotez roboczych

13.6. Wskazanie płaszczyzn dociekań

13.7. Określenie zakresu dociekań

13.8. Wskazanie metod, technik i procedur badawczych

13.9. Wskazanie bazy materiałów źródłowych

13.10. Przedstawienie zarysu układu pracy

14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy

14.1. Wykonanie i wymiar prac kwalifikacyjnych........

14.2. Kompozycja redakcyjna pracy kwalifikacyjnej.

14.2.1, Styl wywodów

14.2.2. Akapity

14.2.3. Przypisy

14.2.4. Wykazy i załączniki

`14.2. Kompozycja edytorska prac kwalifikacyjnych

14.2.1. Zasady i reguły edytorskie prac kwalifikacyjnych

14.2.1. Formy prezentacji dociekań przedstawionych w pracy

14.2.2. Techniczna strona pracy

15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych

15.1. Internet jako narzędzie pozyskiwania materiałów źródłowych i publikacji opracowań

15.2. Gromadzenie, selekcja i dokumentowanie pozyskanych materiałów

15.3. Odpowiedzialność za wykorzystanie materiałów

Bibliography: (in Polish)

1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005

2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020

4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.

5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021

6. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021

7. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001

8. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008

9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020

10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012

Wymagania wstępne: (in Polish)

Pełne informacje w ogólnym sylabusie.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Zenon Stachowiak
Group instructors: Zenon Stachowiak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Short description: (in Polish)

Założenie ogólne: Podczas konwersatorium student w oparciu o dyskusję zapozna się z podstawową wiedzą z obszaru ogólnej metodologii badan, metodologii nauk ekonomicznych w wymiarze jej klasycznego jak i współczesnego dorobku oraz zasadami, regułami i wymaganiami merytorycznymi, redakcyjnymi, edytorskimi, prawnymi i etycznymi pisania prac kwalifikacyjnych

Full description: (in Polish)

1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./

2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./.

3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../

4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../

5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./

6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../

7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../

8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./

9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./

10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./.

11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. /

12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./

13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./

14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./

15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./

Bibliography: (in Polish)

1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005

2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020

4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.

5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca

1. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021

2. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001

3. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008

9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020

10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012

Wymagania wstępne: (in Polish)

FORMA ZALICZENIA:

1) dwa kolokwia w formie testów wielokrotnego wyboru (maksymalna liczba punktów: 2x30);

2) prezentacja (maksymalna liczba punktów: 30);

3) aktywność na zajęciach (maksymalna liczba punktów: 10).

KRYTERIA OCENIANIA:

Liczba punktów – Ocena

0-60 – ndst.

61-68 – dost.

69-76 – dost. plus

77-84 – db.

85-92 – db. plus

93-100 – bdb.

Na "poprawce" możliwość otrzymania maksymalnie oceny dostatecznej po uzyskaniu więcej niż 60% punktów.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 49 places more information
Coordinators: Magdalena Hryniewicka
Group instructors: Magdalena Hryniewicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) OPIS ECTS:

- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)

- studiowanie literatury: 30h (1 pkt.)

- opracowanie otrzymanych wyników badań ankietowych i wywiadów: 30h

(1 pkt.)

- przygotowanie kwestionariusza wywiadu i ankiety: 30h ( 1 pkt.)

Łącznie: 4 pkt.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Założenie ogólne: Podczas konwersatorium student w oparciu o dyskusję zapozna się z podstawową wiedzą z obszaru ogólnej metodologii badan, metodologii nauk ekonomicznych w wymiarze jej klasycznego jak i współczesnego dorobku oraz zasadami, regułami i wymaganiami merytorycznymi, redakcyjnymi, edytorskimi, prawnymi i etycznymi pisania prac kwalifikacyjnych

Full description: (in Polish)

1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./

2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./.

3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../

4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../

5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./

6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../

7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../

8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./

9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./

10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./.

11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. /

12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./

13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./

14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./

15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./

Bibliography: (in Polish)

1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005

2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008

3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020

4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.

5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021

Literatura uzupełniająca

1. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021

2. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001

3. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008

9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020

10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012

Wymagania wstępne:

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Hryniewicka
Group instructors: Magdalena Hryniewicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)