Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wyklad 2

General data

Course ID: WSE-EKN-WHum2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wyklad 2
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i etyki. Student będzie miał okazję zrozumieć wagę, znaczenie i doniosłość humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia dziś - dla społeczeństwa obywtelskiego, demokracji, ekonomii i mediów.

Full description: (in Polish)

Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofi i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych spoleczności.

Bibliography: (in Polish)

1. Ch. Barker , Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005

2. Piotr Jaroszyński, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996

3. Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, red. E. Martens i H. Schnädelbach, Warszawa 1995.

4. Co to jest filozofia kultury?, red. Z. Rosińska i J. Michalik, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: student wie jaką dziedziną wiedzy jest humanistyka, jak kształtowały się idee humanistyczne na przestrzeni wieków, zna podstawowe nurty i rozumie ich idee humanistyczne. Zna i potrafi wymienić najważniejszych myślicieli i filozofów omawianych na zajęciach.

Umiejętności: student potrafi zrozumieć i wyjaśnić podstawowe przedstawione na zajęciach definicje humanistyki, filozofii, metafizyki i ontologii, potrafi omówić kluczowe problemy, które poruszają nauki humanistyczne (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, moralność, polityka, ekonomia). Słucha ze zrozumieniem ustnych prezentacji tematów zajęć, idei i argumentów dotyczących humanistyki jako nauki i stanowiących ją głównych tematów. Potrafi uzasadnić i znaleźć argumenty na rzecz znazcenia i wagi humanistyki we współczesnej kulturze i związanej z nią egzystencjalnej refleksji nad światem.

Kompetencje: znajomość podstawowej wiedzy na temat tego czym jest filozofia jako nauka i jaką zajmuje się problematyką. Student ma zdolność racjonalnej argumentacji na rzecz zajmowania się filozofią i jej konkretnych zastosowań zarówno w sytuacjach egzystencjalnych jak i rozwiązywaniu problemów społecznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład: Egzamin ustny na podstawie treści wyłożonych na wykładach.

Wiedza:

- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest humanistyka, jaka jest jej rola w kulturze, nie zna głównych paradygmatów jej uprawiania, ani ich przedstawicieli. Nie zna i nie potrafi omówić głównych problemów humanistycznych, filozoficznych i etycznych.

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest humanistyka, filozofia, ontologia, metafizyka, nie potrafi jednak ukazać ich znaczenia, specyfiki ani omówić przedstawicieli poszczególnych nurtów humanistyki.

- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje humanistykę, filozofię, etykę, ontologię i metafizykę. Zna i rozumie podstawowe idee humanistyczne, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych problermów humanistycznych prezentwanych na wykładach.

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w definicjach i nazwach jakimi określa się dyscyplinę jaką jest humanistyka, etyka, filozofia, ontologia i metafizyka, zna doskonale podstawowe prolemy humanistyczne, filozoficzne i etyczne a także potrafi je omówić i wskazać na tkwiące w nich racjonalne uzasadnienia, zna najważniejszych przedstawicieli poszczególnych dziedzin humanistycznych.

Umiejętności

- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi w sposób racjonalny argumentować na rzecz znaczenia i wagi humanistyki, filozofii i etyki, ich roli i zadań. Nie potrafi ocenić wartości poznawczej zarówno humanistyki jak i filozofii jako nauki i refleksji nad ludzką egzystencją.

na ocenę 3 (dst.): potrafi omówić ze zrozumieniem podstawowe definicje związane z humanistyką, filozofią, ontologią, etyką, metafizyką, ale nie potrafi wytłumaczyć fenomenu humanistyki, jej zadań w kulturze ani szczegółowo omówić podstawowych nurtów wielkich problemów humanistycznych i ich przedstawicieli. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartości poznawczej. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości znaczenia, roli i zadań humanistyki jako nauki i refleksji egzystencjalnej.

- na ocenę 4 (db.): student zna i rozumie znaczenie humanistyki jako refleksji nad głównymi problemami ludzkiej egzystencji, zna znaczenie uprawiania humanistyki, etyki, filozofii, potrafi wskazać i omówić najważniejszych przedstawicieli humanistycznych idei. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów humanistycznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić znaczenie i rolę humanistyki w refleksji nad człowiekiem i światem.

- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi samodzielnie interpretować treści podane na wykładzie. Zna i rozumie treść podane na wykładach, potrafi wskazać na zawartą w nich argumentacje i problematykę. Umie poznawczo uzasadnić sens zajmowania się humanistyką i wskazać na obszary w których myślenie humanistyczne jest bardzo pomocne. Student zna argumentację na rzecz humanistyki i potrafi ocenić jej wartość poznawczą.

Kompetencje: oceniany jest sposób racjonalnej argumentacji na rzecz podstawowych tematów humanistycznych (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, społeczeństwo, edukacja) i umiejętność uzasadnienia znaczenia humanistyki zarówno dla wiedzy i kultury ludzkiej, jak i podstawowych wyzwań pojawiających się w życiu człowieka (cel, dobro, wartość, prawda, wiedza, miłość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, uczciwość).

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 16 hours, 22 places more information
Coordinators: Jacek Grzybowski
Group instructors: Jacek Grzybowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przedstawienie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i etyki. Student będzie miał okazję zrozumieć wagę, znaczenie i doniosłość humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia dziś - dla społeczeństwa obywatelskiego, demokracji, ekonomii i mediów.

Full description: (in Polish)

Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofii i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych społeczności.

Bibliography: (in Polish)

1. Ch. Barker , Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005

2. Piotr Jaroszyński, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996

3. Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, red. E. Martens i H. Schnädelbach, Warszawa 1995.

4. Co to jest filozofia kultury?, red. Z. Rosińska i J. Michalik, Warszawa 2006.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)