Polska w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-EU-PE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polska w Europie |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | E1_W05, E1_W06, E1_U01, E1_U03, E1_K03, E1_K04 |
Skrócony opis: |
Celem ogólnym zajęć jest dostarczenie wiedzy oraz narzędzi umożliwiających rozumienie uwarunkowań obecności Polski w Europie oraz wynikającej stąd polityki europejskiej Polski. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Położenie geograficzne Polski oraz historyczne uwarunkowania polskiej obecności gospodarczej, polityczno-społecznej i kulturalnej w Europie, główne kierunki polityki zagranicznej. 2. Struktura społeczno-gospodarcza. Ludność i zasoby pracy na tle europejskim oraz przemiany struktury gospodarczej (rolnictwo, przemysł, usługi). 3. System społeczno-polityczny. Koncepcje zmiany systemowej w polskiej myśli politycznej lat 80. Przemiany roku 89 i ich społeczno-polityczne konsekwencje. Droga do Konstytucji 1997. Władza ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza. Partie i system partyjny. System wyborczy. 4. Polityka zagraniczna Polska w latach 1989 – 2004. Nawiązanie nowych relacji z najbliższymi sąsiadami, próba budowania regionalnej współpracy w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Proces integracji z Sojuszem Północno-Atlantyckim i Unią Europejską. 5. Koncepcje polskiej obecności na arenie międzynarodowej po wejściu do UE i NATO. Miejsce Polski w Europie Środkowej, próba promocji polityki wschodniej w ramach UE. Koncepcja lokalnego lidera v. współpraca z głównymi stolicami europejskimi. 6. Relacje Polski z wschodnimi sąsiadami. Stosunki dwustronne z Rosją, a miejsce i znaczenie państw uczestniczących w programie Partnerstwa Wschodniego. 7. Miejsce Polski na europejskiej mapie wymiany handlowej. Czy Polska ma być państwem peryferyjnym, czy też znajdzie swoją niszę w globalnej gospodarce? |
Literatura: |
PODSTAWOWA: Antoszewski A., System polityczny RP, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012, Fierla I. (red.), Polska w Europie. Zarys geograficzno-ekonomiczny, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011, Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Friszke A., Okrągły stół. Geneza i przebieg, w: P. Machcewicz (red.), Polska 1986-1989: koniec systemu, t.1, ISP PAN/Trio, Warszawa 2002, Rotfeld A.D., Polska w niepewnym świecie, PISM, Warszawa 2006, Żurawski vel Grajewski P., Geopolityka – siła – wola. Rzeczypospolitej zmaganie z losem, OMP, Kraków 2010. Kloczkowski J., T. Żukowski (red.), Rzeczpospolita na arenie międzynarodowej. Idee i praktyczne dylematy polityki zagranicznej, Kancelaria Prezydenta RP i OMP, Warszawa-Kraków 2010. UZUPEŁNIAJĄCA: Zenderowski R. (red.), Europa Środkowa: wspólnota, czy zbiorowość?, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław-Warszawa-Kraków 2004. Kloczkowski J. (red.), Polska w grze międzynarodowej, OMP, Kraków 2010. Kołatek R., Sukces bez strategii na przyszłość. Próba oceny pięciu lat obecności Polski w Unii Europejskiej, „Polski Przegląd Dyplomatyczny”, nr 6(52)/2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: PEK_W01 student objaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące transformacji ustrojowej w Polsce PEK_W02 student opisuje główne uwarunkowania wew. i zew. stanowiące o znaczeniu Polski w Europie PEK_W03 student rozróżnia główne koncepcje polityczne odnoszące się do miejsca i roli Polski w Europie UMIEJĘTNOŚCI: PEK_U01 student analizuje i streszcza teksty politologiczne poświęcone problematyce przedmiotu PEK_U02 student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu przedmiotowego KOMPETENCJE: PEK_K01 student projektuje realizację zadań indywidualnych i grupowych ECTS: 3,5, w tym: - godziny kontaktowe: 30 - zapoznanie z literaturą przedmiotu: 45 - praca indywidualna i w zespołach: 10 - przygotowanie do zaliczenia: 20 Ogółem: 105 godzin lub ECTS: 4, w tym: - godziny kontaktowe: 30 - zapoznanie z literaturą przedmiotu: 45 - praca indywidualna i w zespołach: 20 - przygotowanie do zaliczenia: 25 Ogółem: 120 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Ocena aktywności indywidualnej i zespołowej. Test podsumowujący. Szczegółowe zasady dot. punktacji ustalane są na pierwszych zajęciach dla danego cyklu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Bajda, Andrzej Rudowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bajda, Andrzej Rudowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rudowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rudowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Bajda, Andrzej Rudowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Bajda, Andrzej Rudowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.