Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Diplomacy

General data

Course ID: WSE-OG-PO-WSD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to Diplomacy
Name in Polish: Wstęp do dyplomacji
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Studenci w czasie zajęć będą mogli zapoznać się ze zróżnicowanymi funkcjami i strukturami dyplomacji polskiej, unijnej, organizacji międzynarodowych oraz uregulowań prawnych regulujących funkcjonowanie korpusu dyplomatycznego w relacjach z instytucjami i społeczeństwem kraju urzędowania..

Studenci będą przedstawiali prezentacje w ramach platformy MS Teams (konieczne stosowne przygotowanie w ramach pracy własnej). Prezentacje należy wysłać mailem do prowadzącego zajęcia na dwa dni przed zajęciami (tj. w poprzedzający wystąpienie poniedziałek).. Prezentacja jest obowiązkowa. Nieobecność w dniu kiedy student ma zaplanowaną prezentację, będzie traktowana jako nadliczbowa nieobecność nieusprawiedliwiona.

Full description: (in Polish)

Przybliżenie studentom podstawowej wiedzy o normach rządzących wykonywaniem zawodu dyplomaty, strukturach dyplomatycznych i regulacjach dotyczących funkcjonowania dyplomatów oraz misji dyplomatycznych RP, w tym wiedzy nt:

- doboru, wykształcenia i przygotowania zawodowego kadr służby zagranicznej RP oraz organizacji służby zagranicznej;

- przywilejów i immunitetów dyplomatycznych;

- funkcjonowania dyplomatów w krajach urzędowania i ich relacji ze społeczeństwem i instytucjami;

- udzielania pomocy i ochrony obywatelom swojego kraju na terenie państwa przyjmującego;

- wspierania działalności ekonomicznej firm i osób fizycznych, obywateli państwa wysyłającego;

- realizacji zadań specjalnych.

Przekazanie wiedzy o podstawowych prawach i obowiązkach dyplomatów oraz nieustannych zmianach warunków ich działania w czasach bezprecedensowej dynamiki rozwoju coraz bardziej złożonych stosunków międzypaństwowych, samorządowych i międzyludzkich.

Dla ugruntowania wiedzy studentów i praktycznego zapoznania ich z problematyką konwersatorium każdy z uczestników zajęć przygotuje merytoryczną prezentację na jeden z poniżej podanych tematów:

1) Dyplomata (cechy dyplomaty).

2) Misja dyplomatyczna (ambasada, konsulat, przedstawicielstwo, itp).

3) Organy zewnętrzne i wewnętrzne RP w stosunkach dyplomatycznych.

4) Funkcje dyplomatyczne.

5) Ochrona konsularna.

6) Przywileje i immunitety.

7) Dyplomacja organizacji międzynarodowych.

8) Suwerenność dyplomatyczna we współczesnym świecie.

9) Organizacja polskiej służby zagranicznej.

10) Polskie przedstawicielstwa w krajach sąsiednich..

11) Protokół dyplomatyczny.

12) Placówka dyplomatyczna, jako element promocji ekonomicznej.

13) Zadania specjalne służby zagranicznej.

14) Attaszaty wojskowe w ambasadach RP.

15) Reforma polskiej służby zagranicznej.

16. Konsul honorowy urząd i funkcja.

17. Polskie przedstawicielstwo przy UE.

18. Polskie przedstawicielstwo przy NATO.

19. Wiedeń stolicą polskich trzech ambasad.

20. Polska obecność dyplomatyczna w Afryce.

21. Polska krajem arktycznym?

22. Specyfika działań dyplomacji II RP - Akcja "Łom".

23. Polsko-białoruskie stosunki dyplomatyczne.

Przedmiotem oceny będzie zarówno prezentowane przez referentów merytoryczne wystąpienie, jak i ich indywidualna refleksja nt. możliwych zmian, przekształceń lub reform dot. poruszanej tematyki.

Bibliography: (in Polish)

Baza źródłowa:

Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych (1961)

Konwencja Wiedeńska o stosunkach konsularnych (1963)

Ustawa o służbie zagranicznej (2002).

Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. - Prawo Konsularne

Literatura podstawowa:

1. Dyplomacja gospodarcza: rola i znaczenie w polityce zagranicznej państwa / Edward Molendowski, Wojciech Polan. Kraków : Wolters Kluwer Polska, 2007, s. 288.

2. Dyplomacja polska w XX wieku, Bogdan Grzeloński. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, 2006, s. 385.

3. Historia dyplomacji Polskiej: X - XX w., (red.)Gerard Labuda, Waldemar Michowicz, Warszawa 2002, Ministerstwo Spraw Zagranicznych,Instytut Studiów Politycznych PAN, Wyd25. Sejmowe, 2002 , s. 757.

4. Miękka siła i dyplomacja publiczna. Beata Ociepka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013, s. 232.

5. Najkrótsza historia dyplomacji / Ryszard Frelek. Warszawa : Krajowa Agencja Wydawnicza, 2000, s. 404.

6. Nowe oblicza dyplomacji / red. nauk. Beata Surmacz. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013, s. 370.

7. Od wymiany kulturalnej do nowej inteligentnej siły. Promocja Polski przez kulturę. Raport. Redakcja Paweł Potoroczyn, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

8. Sztuka dyplomacji i negocjacji w świecie wielokulturowym, Krzysztof Karsznicki, Warszawa : Difin, 2013, s. 205.

9. Prawo dyplomatyczne i konsularne /' Julian Sutor, każde wydanie powyżej 11 wydania, LexisNexis lub inne wydawnictwo, s. ca 600.

Literatura uzupełniająca:

1. Dlaczego politycy kłamią : cała prawda o kłamstwie w polityce międzynarodowej / John J. Mearsheimer ; tłumaczenie Grzegorz Łuczkiewicz. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, s. 189.

2. Dyplomacja / Henry Kissinger; [tłumaczenie Stanisław Głąbiński, Grzegorz Woźniak, Iwona Zych]. Warszawa : Philip Wilson, cop. 2003, s. 983.

3. Miłosz Stefan, Dyplomacja Współczesna i Protokół Dyplomatyczny, teoria i praktyka, Warszawa 2011, Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, s. 193.

4. Nowak Jerzy M., Dyplomata - na salonach i w politycznej kuchni, Warszawa 2014, Bellona, s. 413.

5. Konecki Tadeusz, Labirynt dezinformacji w drugiej wojnie światowej, Warszawa 2007, Książka i Wiedza, s. 402.

6.Orłowski Tomasz, Protokół Dyplomatyczny, Warszawa 2005 (i późniejsze wydania), Akademia Dyplomatyczna MSZ, s. 355.

7. Pietkiewicz Edward, Protokół Dyplomatyczny, Warszawa 1998, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, s. 329.

8. Polskie prawo konsularne w okresie zmian, (red.) Burka Wojciech, Czubik Paweł, Warszawa 2015, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, s. 215.

9. Sadecki Jerzy, Ambasador, Warszawa 2013, Agora, s. 258.

10. Rozważania o dyplomacji. Adam Czartoryski. Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2011, s. 629.

11. Służba konsularna drugiej Rzeczypospolitej, organizacja, kadry i działalność, Toruń 2006 , Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 916

12. Wywiad a dyplomacja II Rzeczypospolitej / Andrzej Pepłoński. Toruń 2005: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2005, s. 448.

13. Arabia incognita. Raport polskiego Ambasadora / Krzysztof Płomiński, Wydawnictwo "Grupa M-D-M", Warszawa 2019, s. 328.

Każdy student do końca października 2020 zobowiązany jest zapoznać się z trzema dokumentami bazy źródłowej oraz do końca listopada 2020 z jedną książką ze zbioru literatury podstawowej i z jedna książką ze zbioru literatura uzupełniająca (łącznie dwie pozycje).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Zajęcia odbywają się w formie konwersatorium. Dyskusja koncentruje się w szczególności na głównych zagadnieniach podanych w programie zajęć. Oprócz znajomości prezentowanych treści, w celu lepszego zrozumienia i opanowania materiału, niezbędna jest również samodzielna praca studentów z podanymi w wykazie lekturami, prowadzenie dodatkowej kwerendy źródłowej oraz regularny i aktywny udział w zajęciach.

Efekty wiedzy

BW1_W01 Ma wiedzę z zakresu zagadnień społecznych tworzącą podbudowę dla rozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa.

BW1_W03 Ma wiedzę na temat politycznych, historycznych, prawnych, ekonomicznych, psychologicznych i kulturowych uwarunkowań oddziałujących na rzeczywistość społeczną.

BW1_W06 Posiada wiedzę na temat uwarunkowań oraz zasad współpracy międzynarodowej, procesów integracji i dezintegracji.

BW1_W07 Posiada wiedzę o normach prawnych, politycznych, etycznych i zawodowych.

Umiejetności

BW1_U03 Potrafi analizować procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej.

BW1_U06 Potrafi określić role: państwa, jego instytucji oraz polityki w życiu społecznym.

P6S_UW BW1_U07 Potrafi korzystać z aktów prawnych.

Kompetencje społeczne

BW1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

BW1_K04 Ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób profesjonalny oraz zgodnego z etyką zawodową

Efekty wiedzy

BW1_W01 Ma wiedzę z zakresu zagadnień społecznych tworzącą podbudowę dla rozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa.

BW1_W03 Ma wiedzę na temat politycznych, historycznych, prawnych, ekonomicznych, psychologicznych i kulturowych uwarunkowań oddziałujących na rzeczywistość społeczną.

BW1_W06 Posiada wiedzę na temat uwarunkowań oraz zasad współpracy międzynarodowej, procesów integracji i dezintegracji.

BW1_W07 Posiada wiedzę o normach prawnych, politycznych, etycznych i zawodowych.

Umiejetności

BW1_U03 Potrafi analizować procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej.

BW1_U06 Potrafi określić role: państwa, jego instytucji oraz polityki w życiu społecznym.

P6S_UW BW1_U07 Potrafi korzystać z aktów prawnych.

Kompetencje społeczne

BW1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

BW1_K04 Ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób profesjonalny oraz zgodnego z etyką zawodową

Metoda dydaktyczna: zajęcia konwersatoryjne; prezentacja; indywidualna lektura tekstów.

2 p ECTS:

1 punkt (30 godz.) za uczestnictwo w konwersatorium,

1 punkt (30 godz.) za przygotowanie prezentacji i zapoznanie się z literaturą

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:

- Prezentacja: każdy student przygotuje (do 30 min) prezentację na podstawie jednego z kluczowych tematów określonych dla każdego spotkania. Prezentacja będzie oceniana według trzech kryteriów: kompletność, jakość merytoryczna i sposób prowadzenia.

Za każdy z tych trzech aspektów studenci mogą otrzymać ocenę w skali od 2 do 5. Wyniki te zostaną uśrednione i zaokrąglone do 0,5 (z wyjątkiem ocen poniżej 3 – w tym przypadku ocena będzie zaokrąglona w dół do 2). Ocena za prezentację w połączeniu z oceną aktywności w trakcie konwersatorium oraz zapoznaniem się z literaturą stanowi podstawę do wystawienia oceny końcowej.

Każdy student do końca października 2020 zobowiązany jest zapoznać się z trzema dokumentami bazy źródłowej oraz do końca listopada 2020 z jedną książką ze zbioru literatury podstawowej i z jedna książką ze zbioru literatura uzupełniająca (łącznie dwie pozycje).

Studenci będą przedstawiali prezentacje w ramach platformy MS Teams (konieczne stosowne przygotowanie w ramach pracy własnej). Prezentacje należy wysłać mailem do prowadzącego zajęcia na dwa dni przed zajęciami (tj. w poprzedzający wystąpienie poniedziałek).. Prezentacja jest obowiązkowa. Nieobecność w dniu kiedy student ma zaplanowaną prezentację, będzie traktowana jako nadliczbowa nieobecność nieusprawiedliwiona.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)