Debata publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-DPU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Debata publiczna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P2_W06, P2_U03, P2_K02, P2_U06, P2_U08 |
Wymagania wstępne: | Ogólna znajomość debaty publicznej toczącej się Polsce w zakresie podejmowanych problemów, prezentowanych stanowisk oraz uczestniczących podmiotów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk i sposobów argumentacji obecnych w debacie; 2. zapoznanie studentów z założeniami i głównymi kierunkami analizy dyskursu (discourse analysis), a także nabycie umiejętności posługiwania się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej; 3. nabycie przez studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów; 4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
P2_W06 Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna najważniejsze tematy tej debaty, główne stanowiska, sposoby argumentacji i stosowane środki dyskursywne. P2_U03 Potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. P2_U06 Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności potrzebnych, aby brać udział w debacie publicznej, samodzielnie planuje swój rozwój. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. P2_U08 Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii. P2_K02 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
P2_W06 1) na ocenę bardzo dobrą: student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna najważniejsze tematy tej debaty, główne stanowiska, sposoby argumentacji i stosowane środki dyskursywne. 2) na ocenę dobrą: student ma uporządkowaną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna kilka najważniejszych tematów tej debaty, kilka głównych stanowisk, sposobów argumentacji i stosowane środki dyskursywne. 3) na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna niektóre tematy tej debaty, niektóre stanowiska, sposoby argumentacji i kilka stosowanych środków dyskursywnych. P2_U03, P2_U06, P2_U08 1) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Student potrafi samodzielnie planować swój rozwój. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii. 2) na ocenę dobrą: student potrafi w miarę poprawnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się większością narzędzi analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Student w dużym stopniu potrafi samodzielnie planować swój rozwój. Potrafi w miarę poprawnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając w miarę wyczerpująco argumenty za i przeciw. Potrafi w miarę poprawnie poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii. 3) na ocenę dostateczną: student w miarę poprawnie potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie na niektóre tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się kilkoma narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie niektórych problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając niektóre argumenty za i przeciw. Potrafi w miarę poprawnie poprowadzić i podsumować dyskusję i ustosunkować się do wyrażanych opinii. P2_K02 1) na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób; 2) na ocenę dobrą: student jest w miarę dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. 3) na ocenę dostateczną: student jest w niewielkim stopniu przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w zajęciach 30 h czytanie lektur 30 h przygotowanie referatu 30 h wyszukiwanie informacji 15 h przygotowanie do zaliczenia 15 h 120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy); 2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych; 3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów; 4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Tematy: I. Analiza dyskursu: 1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu 2. Narzędzia analizy dyskursu (metoda narracyjna, ramowa, krytyczna) II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: 1. Zakaz handlu w niedzielę 2. Reforma edukacji 3. Model patriotyzmu 4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji 5. Polityka migracyjna 6. Relacje państwo - Kościół 7. Kondycja Kościoła katolickiego 8. System emerytalny 9. Kara śmierci 10. Imigracja 11. Polityka ekologiczna 12. Spór o in vitro 13. Bezpieczeństwo Polski |
|
Literatura: |
Analiza dyskursu: M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008 A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008 B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009 E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004 M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006 A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012 R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011 Debata publiczna: A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014 M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012 M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014 A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015 M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009 P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009 J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013 M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013 "Debata Edukacyjna" nr 2/2009 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: (będzie podany wkrótce) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w zajęciach 30 h czytanie lektur 30 h przygotowanie referatu 30 h wyszukiwanie informacji 15 h przygotowanie do zaliczenia 15 h 120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy); 2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk, sposobów argumentacji obecnych w tych debatach oraz zastosowanych środków językowych / dyskursywnych; 3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów; 4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Tematy: I. Analiza dyskursu: 1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu 2. Narzędzia analizy dyskursu (środki dyskursywne) 3. Gatunki w analizie dyskursu (wystąpienie parlamentarne, wywiad telewizyjny, debata przedwyborcza) 4. Odmiany analizy dyskursu (analiza narracyjna, ramowa, krytyczna) 5. Rodzaje dyskursów (populistyczny, peryferyjny itd.) II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: 1. Polska polityka pamięci 2. Żądanie przez Polskę reparacji wojennych od Niemiec 3. Polska w Unii Europejskiej 4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji 5. Kondycja Kościoła katolickiego 6. Kara śmierci |
|
Literatura: |
Analiza dyskursu: M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008 A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008 B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009 E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004 M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006 A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012 R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011 Debata publiczna: A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014 M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012 M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014 A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015 M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009 P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009 J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013 M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013 "Debata Edukacyjna" nr 2/2009 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: uczestnictwo w zajęciach 30 h czytanie lektur 30 h przygotowanie referatu 30 h wykonywanie zadań domowych 10 h przygotowanie do zaliczenia 15 h konsultacje 5 h SUMA GODZIN: 120 h = 4 ECTS w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim 35 godz (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.