Integracja europejska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-IE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja europejska |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P1_W07 P1_U02 |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza w zakresie stosunków międzynarodowych i historii Europy po II wojnie światowej. |
Skrócony opis: |
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej. Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski. |
Pełny opis: |
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej. Zasadniczy nacisk położony jest na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego. W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym. W ujęciu historycznym, szczególnym analizom poddawany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony). W ujęciu przedmiotowym wykład koncentruje się na: - analizie unijnej struktury instytucjonalno-prawnej, - omówieniu zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, polityka spójności, PWBiS, WPZiB), - przedstawieniu procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi. Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa przedmiotu: Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018. Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015. Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse i wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018. Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012. Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W trakcie zajęć uzyskiwane są następujące efekty kształcenia: EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje kluczowe wydarzenia w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także cele, instrumenty i sposób prowadzenia wybranych polityk Unii Europejskiej; EW2. student/ka diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz ocenia znaczenie Polski w tym procesie; EU3. student/ka analizuje i interpretuje - odwołujac się do sprawdzonych informacji - wybrane współczesne wydarzenia w procesie integracji europejskiej i działania UE. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje wszystkie kluczowe wydarzenia w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, wszystkie główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także cele, instrumenty i sposób prowadzenia wszystkich omawianych podczas zajęć polityk Unii Europejskiej; EW2. student/ka dogłębnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz wieloaspektowo i merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy) ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując na różne możliwe punkty widzenia; EU3. student/ka dogłębnie analizuje i samodzielnie interpretuje - odwołujac się do sprawdzonych informacji - wszystkie współczesne wydarzenia w procesie integracji europejskiej i działania UE, omawiane podczas zajęć. na ocenę dobrą EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje większość kluczowych wydarzeń w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, większość głównych instytucji i najważniejszych organów pomocniczych, a także podstawowe cele, większość instrumentów i sposób prowadzenia większości polityk Unii Europejskiej, omawianych podczas zajęć ; EW2. student/ka całościowo, ale dość pobieżnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz prawidłowo merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy), ale jednostronnie ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując na wybrane punkty widzenia; EU3. student/ka trafnie, ale dość powierzchownie analizuje i w ograniczonym stopniu samodzielnie interpretuje - odwołując się do sprawdzonych informacji - większość współczesnych wydarzeń w procesie integracji europejskiej i działań UE, omawianych podczas zajęć. na ocenę dostateczną: EW1. student/tka nazywa, adekwatnie charakteryzuje oraz porównuje zaledwie połowę kluczowych wydarzeń w procesie integracji europejskiej (w okresie od końca II wojny światowej do sytuacji bieżącej), oraz ramy prawne, tylko wybrane główne instytucje i najważniejsze organy pomocnicze, a także podstawowe cele, podstawowe instrumenty i sposoby prowadzenia tylko połowy polityk Unii Europejskiej, omawianych podczas zajęć; EW2. student/ka fragmentarycznie i dość pobieżnie diagnozuje miejsce i rolę państw członkowskich w procesie integracji europejskiej oraz z drobnymi błędami merytorycznymi i jednostronnie ocenia znaczenie Polski w tym procesie, wskazując tylko na jeden określony punkt widzenia; EU3. student/ka z drobnymi błedami merytorycznymi i powierzchownie analizuje oraz połowicznie interpretuje większość współczesnych wydarzeń w procesie integracji europejskiej i działań UE, omawianych podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aE7D2jGw9I9bEcEByGnn1ix9FndfkRn9llDMvsTkDGYU1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=25fb7b79-a4cd-44b9-93e5-df41cdebb87b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej. Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego. W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym. W ujęciu historycznym, szczególnym analizom poddany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony). W ujęciu przedmiotowym nacisk położony jest na: - analizę unijnej struktury instytucjonalno-prawnej, - omówienie zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, Polityka Spójności, PWBiS, WPZiB), - przedstawienie procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi. Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018. Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015. Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse i wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018. Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011. Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012. Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Burgoński, Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Prowadzący grup: | Piotr Burgoński, Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.]: - uczestnictwo w wykładzie, konsultacje: 33 godz. - samodzielna lektura przed zajęciami: 22 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego, realizacja pisemnych i ustnych prac zlecanych w toku zajęć: 25 godz. Łącznie 80 godz. = 3 ECTS, w tym w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia - 33 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej. Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. Nacisk położony zostanie na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego. W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym. W ujęciu historycznym, analizom poddany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony). W ujęciu przedmiotowym nacisk położony jest na: - analizę unijnej struktury instytucjonalno-prawnej, - omówienie zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, Polityka Spójności, PWBiS, WPZiB), - przedstawienie procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi. Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Lektura podstawowa: Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska w okresie przemian: aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016. Cebul K., Trojanowska-Strzęboszewska M., Polska w Unii Europejskiej. Bilans członkostwa, w: M. Trojanowska-Strzęboszewska, Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie prezydencji w Radzie, Warszawa 2013. Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse, wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018. Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015. Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012. Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Barcz J. (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, UKIE, Warszawa 2008 Barcz J., Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej : główne kierunki reformy ustrojowej procesu integracji europejskiej, Wolters Kluwer, Warszawa 2020. Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018. Fiszer J. (red.), Dziesięć lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej: próba bilans i nowe otwarcie, Instytut Nauk Politycznych PAN, Warszawa 2015. Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011 McCormik J., European Union politics, Bloomsbury, London-Oxford-New York 2022 Parzymies S., Stosunki międzynarodowe w Europie 1945-2004, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2004 Popowicz K., Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010. Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Prowadzący grup: | Monika Trojanowska-Strzęboszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.]: - uczestnictwo w wykładzie, konsultacje: 33 godz. - samodzielna lektura przed zajęciami: 22 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego, realizacja pisemnych i ustnych prac zlecanych w toku zajęć: 25 godz. Łącznie 80 godz. = 3 ECTS, w tym w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym zajęcia - 33 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Jest to wykład wprowadzający w problematykę integracji europejskiej dla studentów kierunku politologia na studiach I stopnia. Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie integracji regionalnej, prowadzonej w Europie po II wojnie światowej, najpierw w ramach Wspólnot Europejskich, a następnie Unii Europejskiej. Główny nacisk położony został na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia są wykładem wprowadzającym w problematykę integracji europejskiej. Koncentrować się będą na analizie głównego nurtu procesów zjednoczeniowych przebiegających w Europie po II wojnie światowej. Nacisk położony zostanie na analizę funkcjonowania Unii Europejskiej, jej kluczowych polityk i form działania, zwłaszcza istotnych z punktu widzenia Polski jako państwa członkowskiego. W trakcie zajęć studenci poznają tę problematykę zarówno w układzie historycznym, jak i przedmiotowym. W ujęciu historycznym, analizom poddany jest proces tworzenia się i rozwoju trzech Wspólnot Europejskich (EWWiS, EWG, Euratom) oraz Unii Europejskiej przez pryzmat kolejnych reform traktatowych (aż do przyjęcia Traktatu z Lizbony). W ujęciu przedmiotowym nacisk położony jest na: - analizę unijnej struktury instytucjonalno-prawnej, - omówienie zakresu i sposobów działania UE w wybranych politykach (np. UGW, Polityka Spójności, PWBiS, WPZiB), - przedstawienie procesów poszerzania zasięgu terytorialnego UE oraz omówienie jej relacji z państwami sąsiednimi. Ważnym uzupełnieniem tych analiz jest wskazanie miejsca i roli Polski w strukturach Unii Europejskiej. |
|
Literatura: |
Literaturę podstawową do przedmiotu stanowią wybrane fragmenty poniższych lektur (wskazane w harmonogramie przez prowadzącego): Lektura podstawowa: Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska w okresie przemian: aspekty ekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016. Cebul K., Trojanowska-Strzęboszewska M., Polska w Unii Europejskiej. Bilans członkostwa, w: M. Trojanowska-Strzęboszewska, Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie prezydencji w Radzie, Warszawa 2013. Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007. Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse, wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018. Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015. Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012. Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Barcz J. (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii Europejskiej, UKIE, Warszawa 2008 Barcz J., Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej : główne kierunki reformy ustrojowej procesu integracji europejskiej, Wolters Kluwer, Warszawa 2020. Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018. Fiszer J. (red.), Dziesięć lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej: próba bilans i nowe otwarcie, Instytut Nauk Politycznych PAN, Warszawa 2015. Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Wydanie 2, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2011 McCormik J., European Union politics, Bloomsbury, London-Oxford-New York 2022 Parzymies S., Stosunki międzynarodowe w Europie 1945-2004, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 2004 Popowicz K., Rozwój podstaw prawnych Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa 2010. Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.