Media and political polarization
General data
Course ID: | WSE-PO-MIP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Media and political polarization |
Name in Polish: | Media i polaryzacja polityczna |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) (in Polish) Wykłady specjalizacyjne Politologia II st |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | political science and public administration |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | P2_W06, P2_W10, P2_U02, P2_K02 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: 1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej. 2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie). 3. Polaryzacja mediów: - przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna). - sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna. - stronniczości mediów - nowe media a komunikowanie polityczne - kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna 4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna: - mediatyzacja polityki - marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja) - mediatyzacja skandalu politycznego - sposób wykorzystania mediów przez polityków - mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków - język a polaryzacja polityczna. 5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa: - zmediatyzowana sfera publiczna - media a polityczna i obywatelska mobilizacja - przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli 6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019. Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. Efekty kształcenia: - student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki - student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki - student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie - student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki - student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne - student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej) - student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego - student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki 2. Opis ECTS: - udział w zajęciach 12 godzin - przygotowanie referatu 20 godz. - czytanie zadanej lektury 18 godz. - przygotowanie do zaliczenia 10 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30 godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniane będą: - treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zleconych zadań domowych - wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie. Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć. Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego (w formie ustnej) na ostatnich zajęciach. |
Practical placement: |
(in Polish) --- |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Burgoński | |
Group instructors: | Piotr Burgoński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematyczny: 1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej. 2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie). 3. Polaryzacja mediów: - przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna). - sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna. - stronniczości mediów - nowe media a komunikowanie polityczne - kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna 4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna: - mediatyzacja polityki - marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja) - mediatyzacja skandalu politycznego - sposób wykorzystania mediów przez polityków - mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków - język a polaryzacja polityczna. 5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa: - zmediatyzowana sfera publiczna - media a polityczna i obywatelska mobilizacja - przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli 6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.