Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Media and political polarization

General data

Course ID: WSE-PO-MIP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Media and political polarization
Name in Polish: Media i polaryzacja polityczna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
(in Polish) Wykłady specjalizacyjne Politologia II st
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

political science and public administration

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

P2_W06, P2_W10,

P2_U02, P2_K02

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej.

2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie).

3. Polaryzacja mediów:

- przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna).

- sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna.

- stronniczości mediów

- nowe media a komunikowanie polityczne

- kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna

4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna:

- mediatyzacja polityki

- marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja)

- mediatyzacja skandalu politycznego

- sposób wykorzystania mediów przez polityków

- mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków

- język a polaryzacja polityczna.

5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa:

- zmediatyzowana sfera publiczna

- media a polityczna i obywatelska mobilizacja

- przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli

6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej.

Bibliography: (in Polish)

Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018.

Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.

Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005

Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007

Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014

Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010

Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005

Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011

Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006

Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006

Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012

Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019.

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Efekty kształcenia:

- student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki

- student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki

- student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie

- student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki

- student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne

- student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej)

- student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego

- student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki

2. Opis ECTS:

- udział w zajęciach 12 godzin

- przygotowanie referatu 20 godz.

- czytanie zadanej lektury 18 godz.

- przygotowanie do zaliczenia 10 godz.

= 2 ECTS [1 ECTS = 30 godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniane będą:

- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu

- udział w dyskusji podczas zajęć

- wykonywanie zleconych zadań domowych

- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach

W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.

Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.

Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego (w formie ustnej) na ostatnich zajęciach.

Practical placement: (in Polish)

---

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours more information
Coordinators: Piotr Burgoński
Group instructors: Piotr Burgoński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze zjawiskiem polaryzacji politycznej i rolą mediów w jego powstawaniu. Zaprezentowane zostaną sposoby wpływania mediów na polaryzację polityczną, a także zjawisko wykorzystywania przez media i polityków efektu polaryzacji. Analizie zostaną poddane konsekwencje polaryzacji dla demokracji oraz etyczne aspekty polaryzacji.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej.

2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie).

3. Polaryzacja mediów:

- przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna).

- sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna.

- stronniczości mediów

- nowe media a komunikowanie polityczne

- kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna

4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna:

- mediatyzacja polityki

- marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja)

- mediatyzacja skandalu politycznego

- sposób wykorzystania mediów przez polityków

- mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków

- język a polaryzacja polityczna.

5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa:

- zmediatyzowana sfera publiczna

- media a polityczna i obywatelska mobilizacja

- przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli

6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej.

Bibliography: (in Polish)

Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018.

Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.

Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007

Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005

Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007

Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014

Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009

Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010

Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005

Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013

Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009

Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011

Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006

Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006

Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012

Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019

Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:

https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)