Social Psychology
General data
Course ID: | WSE-PO-PS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social Psychology |
Name in Polish: | Psychologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | political science and public administration |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) P1_W08, P1_U01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Ogólna wiedza społeczna na poziomie absolwenta szkoły średniej. Wymagana obecność na zajęciach. |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany. Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) P1_W08 Student posiada wiedzę o roli czynników o charakterze psychologicznym wpływających na zachowanie człowieka w kontekście społecznym i politycznym. P1_U01 Student rozumie i potrafi wyjaśnić zachowanie człowieka z perspektywy psychologicznej jako jednostki oraz grup społecznych w życiu publicznym. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce. Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Bardzo dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma bardzo dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Bardzo dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych. Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych. Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych. Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Niedostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma niedostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma niedostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Niedostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Linek | |
Group instructors: | Anna Linek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład prowadzony zdalnie (MS Teams) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. Wymagana obecność na zajęciach prowadzonych zdalnie. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Linek | |
Group instructors: | Anna Linek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects) przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects) suma: 60 godz. (2 ects) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. Wymagana obecność na zajęciach. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Linek | |
Group instructors: | Anna Linek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects) przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects) suma: 60 godz. (2 ects) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki. Wymagana obecność na zajęciach. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia. Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych. 2. Metody badawcze w psychologii. 3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu. 4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji. 5. Negocjacje c.d. 6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji. 7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała. 8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu. Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne. 9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia. 10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym. 11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna. 12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku. 13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera. Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania. 14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne. Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lektura podstawowa: Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011. Lektura uzupełniająca: Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004. Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.