Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social Psychology

General data

Course ID: WSE-PO-PS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social Psychology
Name in Polish: Psychologia społeczna
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

political science and public administration

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) P1_W08, P1_U01

Preliminary Requirements:

(in Polish) Ogólna wiedza społeczna na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Wymagana obecność na zajęciach.

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany.

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

P1_W08

Student posiada wiedzę o roli czynników o charakterze psychologicznym wpływających na zachowanie człowieka w kontekście społecznym i politycznym.

P1_U01

Student rozumie i potrafi wyjaśnić zachowanie człowieka z perspektywy psychologicznej jako jednostki oraz grup społecznych w życiu publicznym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce.

Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Bardzo dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma bardzo dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Bardzo dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Niedostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma niedostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma niedostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Niedostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Anna Linek
Group instructors: Anna Linek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład prowadzony zdalnie (MS Teams)

Poziom przedmiotu:

Podstawowy

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach prowadzonych zdalnie.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Anna Linek
Group instructors: Anna Linek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects)

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects)

suma: 60 godz. (2 ects)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Anna Linek
Group instructors: Anna Linek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć i konsultacje: 15 godz (0,5 ects)

przygotowanie do zaliczenia: 15 godz (0,5 ects)

suma: 60 godz. (2 ects)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami zachowań człowieka oraz czynnikami wyznaczającymi kształtowanie się relacji społecznych jednostki.

Wymagana obecność na zajęciach.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.

Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.

2. Metody badawcze w psychologii.

3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.

4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.

5. Negocjacje c.d.

6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.

7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.

8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.

Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.

9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.

10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.

11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.

12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.

13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.

Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.

14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.

Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu

Bibliography: (in Polish)

Lektura podstawowa:

Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;

Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.

Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Lektura uzupełniająca:

Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.

Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)