Ruchy społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PO-RS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ruchy społeczne |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o polityce i administracji |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P2_W02, P2_W07, P2_W08, P2_K02 |
Pełny opis: |
Ruchy społeczne są ważnym aktorem zbiorowym, czynnikiem sprawczym procesu samoprzekształcania się społeczeństwa. Poznanie teoretycznych koncepcji ma służyć zrozumieniu natury i kondycji współczesnych ruchów społecznych, ich roli i miejsca w przestrzeni społeczno-politycznej. Praktycznym aspektem zajęć jest możliwość wykorzystania omówionych teorii w analizie bieżącej aktywność ruchów społecznych w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
Lapeyronnie D., Interwencja socjologiczna, ruchy społeczne, demokracja w: P. Kuczyński, M. Frybes (red.), W poszukiwaniu ruchu społecznego: wokół socjologii Alaina Touraine'a , Warszawa 1994, s. 83-106. Offe C., Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej* w: J. Szczupaczyński (red.), Władza i społeczeństwo, antologia tekstów z zakresu socjologii polityki, Warszawa 1995, s. 226-232. Porta D., Diani M., Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków 2009, 24-26, 188-197. Putnam R., Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 2008, s. 33-43, 250-306. Rucht D., Wpływ kontekstów narodowych na strukturę ruchów społecznych: przekrój porównawczy według typów ruchu i krajów w: R. Siemieńska (red.), Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący, s. 196-212. Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa , Kraków 2002, s. 148-176. Tarrow S., Walka o reformę w: R. Siemieńska (red.), Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący, s. 185-193 Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005, s. 211-232. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące ruchów społecznych. EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych ruchów społecznych oraz ich rolę i miejsce w przestrzeni społeczno-politycznej. Umiejętności: EK 3 - student/ka posługuje się podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi, opisując i oceniając bieżącą aktywność ruchów społecznych w Polsce i na świecie. Kompetencje: EK 4 - student/ka przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące ruchów społecznych. - na ocenę 2 (ndst): nie umie wskazać i opisywać wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących ruchów społecznych; - na ocenę 3 (dst): poprawnie wskazuje i opisuje zaledwie elementy poznanych teorii ruchów społecznych; - na ocenę 4 (db): poprawnie wskazuje, opisuje i wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne dotyczące ruchów społecznych; - na ocenę 5 (bdb): poprawnie wskazuje, opisuje, wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne, jak również potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe. EK 2 - student identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych ruchów społecznych oraz ich rolę i miejsce w przestrzeni społeczno-politycznej. - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zidentyfikować i objaśnić charakteru współczesnych ruchów społecznych; - na ocenę 3 (dst): poprawnie identyfikuje charakter współczesnych ruchów społecznych, bez umiejętności ich interpretacji; - na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych ruchów społecznych oraz interpretuję ich rolę i miejsce w przestrzeni społeczno-politycznej; - na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje, objaśnia charakter współczesnych ruchów społecznych oraz interpretuje ich rolę i miejsce w przestrzeni społeczno-politycznej. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe. EK 3 - student/ka posługuje się podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi analizując bieżącą aktywność ruchów społecznych w Polsce i na świecie. - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami; - na ocenę 3 (dst): poprawnie posługuje się zaledwie kilkoma podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi; - na ocenę 4 (db): poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi; - na ocenę 5 (bdb): poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami i modelami badawczymi, samodzielnie analizując bieżącą aktywność ruchów społecznych. Kompetencje: EK 4 - student/ka przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób - na ocenę 2 (ndst): nie rozumie znaczenia aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym i nie przygotowuje się do niego; - na ocenę 3 (dst): rozumie znaczenie aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym, ale nie przygotowuje się do niego; - na ocenę 4 (db): przygotowuje się do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym - na ocenę 5 (bdb): jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawlus | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pawlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 25 godz. przygotowanie do kolokwium: 15 godz. przygotowanie analizy wybranego RS: 20 suma godzin: 90 [90/30=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawlus | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pawlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 25 godz. przygotowanie do kolokwium: 15 godz. przygotowanie analizy wybranego RS: 20 suma godzin: 90 [90/30=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawlus | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pawlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 25 godz. przygotowanie do kolokwium: 15 godz. przygotowanie analizy wybranego RS: 20 suma godzin: 90 [90/30=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pawlus | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pawlus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 25 godz. przygotowanie do kolokwium: 15 godz. przygotowanie analizy wybranego RS: 20 suma godzin: 90 [90/30=3] liczba ECTS: 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.