(in Polish) Gerontologia społeczna
General data
Course ID: | WSE-PS-GS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Gerontologia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką starości i starzenia się. Kurs ma na celu prezentację podstawowej wiedzy z gerontologii społecznej w oparciu o aktualną literaturę przedmiotu. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do przedmiotu – omówienie zagadnień, literatury, zasady zaliczenia przedmiotu 2. Starość w kulturze tradycyjnej i współczesnej – wizja starości w ujęciu historycznym 3. Gerontologia społeczna jako dyscyplina naukowa – geneza i historia; rodzaje badań poznawczych; podstawowe cele i treści kształcenia osób starszych 4. Starość jako wyzwanie – perspektywa socjologii i pracy socjalnej 5. Style życia seniorów 6. Społeczne teorie starzenia się – teoria aktywności, wycofania, modernizacji, kontynuacji 7. Biologiczne starzenie się człowieka - Wartości, jakie wnosi starość w życie człowieka; Naturalne biologiczne starzenie się 8. Człowiek stary jako konsument - Gospodarstwo domowe osób starszych; Konsumpcja; Potrzeby społeczne; Rynki dóbr i usług dla ludzi starych; postawy konsumenckie 9. Aktywne starzenie się – idea, koncepcja, założenia, obszary, wsparcie strategii 10. Polityka rynku pracy wobec osób w wieku 60 lat i więcej, działania na rzecz aktywności zawodowej osób starszych i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na wiek 11. Aktywność społeczna osób starszych – formy i znaczenie aktywności społecznej, dobre praktyki aktywizacji i aktywności seniorów, 12. Edukacja seniorów w Polsce i na świecie – historia edukacji, specyfika uczenia się osób starszych, idea UTW, media wobec starzenia się ludności 13. Gerontofobia – stereotypy i uprzedzenia 14. Kiedyś będę seniorem – oczekiwania, wyzwania, możliwości 15. Zaliczenie przedmiotu |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; 2. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010 3. Szatur-Jaworska Barbara, Błędowski Piotr, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006; 4. Worach-Kardas H., Starość w cyklu życia. Społeczne i zdrowotne oblicza późnej dorosłości. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Katowice 2015 5. Wawrzyniak J. K., Chabior A., Fabiś A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Wydawnictwo Impuls, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Zrałek M. red., Przestrzenie starości, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012 2. Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C., Podróż w czasie. Warsztat rozwoju osobistego osób starszych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014 3. Kowaleski J. T.,Szukalski P., Starzenie się ludności Polski. Między demografią a gerontologią społeczną, Łódź 2008; 4. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2007; 5. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie w stronę pedagogiki starości, Wyd. UWM, Olsztyn 2010 6. Czekanowski P., Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce, Gdańsk 2012. 7. Makuch M., Maroń M., Osoby starsze w społeczeństwie społeczeństwo wobec osób starszych, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2011. 8. Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2014 9. A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014 10. Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012 11. M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008 12. E. Bojanowska, M. Kawińska, Personalistyczna wizja starości, Wyd. PALLOTINNUM, Poznań 2020 13. M. Kawińska, Kobiety i mężczyźni wobec starości i starzenia się, w: Kobiece i męskie konteksty życia, red. O. Kotowska-Wójcik, K. Uklańska, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020, s. 81 – 104. 14. M. Kawińska, Poradnictwo i wsparcie osób starszych wobec idei aktywnego starzenia się w: Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, red. B. Szluz, A. Szluz, WUR, Rzeszów 2018, s. 85-100. 15. M. Kawińska, Aktywność edukacyjna seniorów a koncepcja aktywnego starzenia się, w Studia Socialia Cracoviensia, 1 (2018), nr 18, s. 42-56. 16. M. Kawińska, Rozwój srebrnej gospodarki w Polsce w warunkach starzejącego się społeczeństwa, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 3, Kontrast 2017, s. 195-209 17. M. Kawińska, Opieka nad osobami starszymi. Familizacja czy wsparcie instytucjonalne?, w Studia nad rodziną (38)/2016 s. 125-141 18. M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229 19. M. Kawińska, Starzenie się społeczeństwa europejskiego – narzędzia pomiaru, w Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, nr 14 (1), Wydawnictwo Naukowe UKSW 2016, s. 25-36. 20. M. Kawińska, Familizacja opieki nad starszymi. Konflikt pokoleń czy integracja międzypokoleniowa?, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 1, Kontrast 2015, s. 105 - 123 21. M. Kawińska,Aktywizacja zawodowa seniorów a potrzeby współczesnego społeczeństwa, w J. Krzyszkowski red., Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015, s. 367-379. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk. Zna i rozumie koncepcję bio - socjo -kulturową rozwoju człowieka, posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka (sytuacje trudne, kryzysowe, krytyczne) Posiada wiedzę na temat środowisk, grup i więzi społecznych (rodzinnych, ekonomicznych, kulturalnych, politycznych, prawnych) istotnych dla pracy socjalnej w kontekście osób starszych. Umiejętności: Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji osób starszych, rodzin, społeczności. Kompetencje: Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia - 45 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze) opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80% aktywność 20% ocena bdb - 91% i więcej ocena db - 76% - 90% ocena dst - 60% - 75% |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 7 places
|
|
Coordinators: | Martyna Kawińska | |
Group instructors: | Martyna Kawińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 5 godzin Przygotowanie do zajęć - 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia - 40 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Program kursu przewiduje prezentację podstawowej wiedzy z zakresu starości, starzenia się, sytuacji osób starszych |
|
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką starości i starzenia się. Kurs ma na celu prezentację podstawowej wiedzy z gerontologii społecznej w oparciu o aktualną literaturę przedmiotu i aktualne badania |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; 2. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010 3. Szatur-Jaworska Barbara, Błędowski Piotr, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006; 4. Worach-Kardas H., Starość w cyklu życia. Społeczne i zdrowotne oblicza późnej dorosłości. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Katowice 2015 5. Wawrzyniak J. K., Chabior A., Fabiś A., Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Wydawnictwo Impuls, Warszawa 2015 Literatura uzupełniająca: 1. Zrałek M. red., Przestrzenie starości, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012 2. Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C., Podróż w czasie. Warsztat rozwoju osobistego osób starszych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014 3. Kowaleski J. T.,Szukalski P., Starzenie się ludności Polski. Między demografią a gerontologią społeczną, Łódź 2008; 4. Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2007; 5. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie w stronę pedagogiki starości, Wyd. UWM, Olsztyn 2010 6. Czekanowski P., Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce, Gdańsk 2012. 7. Makuch M., Maroń M., Osoby starsze w społeczeństwie społeczeństwo wobec osób starszych, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2011. 8. Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2014 9. A. Szczurek-Boruta, B. Chojnacka-Synaszko (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014 10. Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012 11. M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008 12. E. Bojanowska, M. Kawińska, Personalistyczna wizja starości, Wyd. PALLOTINNUM, Poznań 2020 13. M. Kawińska, Kobiety i mężczyźni wobec starości i starzenia się, w: Kobiece i męskie konteksty życia, red. O. Kotowska-Wójcik, K. Uklańska, Wydawnictwo RYS, Poznań 2020, s. 81 – 104. 14. M. Kawińska, Poradnictwo i wsparcie osób starszych wobec idei aktywnego starzenia się w: Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, red. B. Szluz, A. Szluz, WUR, Rzeszów 2018, s. 85-100. 15. M. Kawińska, Aktywność edukacyjna seniorów a koncepcja aktywnego starzenia się, w Studia Socialia Cracoviensia, 1 (2018), nr 18, s. 42-56. 16. M. Kawińska, Rozwój srebrnej gospodarki w Polsce w warunkach starzejącego się społeczeństwa, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 3, Kontrast 2017, s. 195-209 17. M. Kawińska, Opieka nad osobami starszymi. Familizacja czy wsparcie instytucjonalne?, w Studia nad rodziną (38)/2016 s. 125-141 18. M. Kawińska, Partycypacja społeczna seniorów. Nowe oblicze starzejącej się populacji? w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 2, Kontrast 2016, s. 215 - 229 19. M. Kawińska, Starzenie się społeczeństwa europejskiego – narzędzia pomiaru, w Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, nr 14 (1), Wydawnictwo Naukowe UKSW 2016, s. 25-36. 20. M. Kawińska, Familizacja opieki nad starszymi. Konflikt pokoleń czy integracja międzypokoleniowa?, w E. Bojanowska, M. Kawińska red., Praca socjalna wobec wyzwań współczesności, t. 1, Kontrast 2015, s. 105 - 123 21. M. Kawińska,Aktywizacja zawodowa seniorów a potrzeby współczesnego społeczeństwa, w J. Krzyszkowski red., Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015, s. 367-379. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowe (dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze) opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta egzamin pisemny - test i pytania otwarte 80% aktywność 20% ocena bdb - 91% i więcej ocena db - 76% - 90% ocena dst - 60% - 75% |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.