Psychologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-PS-PR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rodziny |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS1_W02 PS1_W03 PS1_U01 PS1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z uwzględnieniem ich psychologicznych aspektów. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia rodziny jako nauka. 2. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach. 3. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku. 4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia. 5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa. 6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci. 7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków. 8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja; 9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty 10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym; 11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie. 12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie; 13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja; 14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje; 15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996. Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011. Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980. Literatura zalecana: A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019. M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020. O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020. A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
PS1_W02 Student posiada wiedzę na temat podstawowych teorii z obszaru psychologii rodziny, zna kluczowe typologie związków małżeńskich i systemów rodzinnych, a także zna teoretyczne podstawy dotyczące procesów o charakterze psychologicznym związanych z budowaniem więzi w rodzinie, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich. PS1_W03 Student posiada elementarną wiedzę psychologiczną dotyczącą procesów psychicznych człowieka pozwalającą zrozumieć jego postawy i zachowanie społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem relacji w rodzinie. Ma wiedzę na temat czynników kształtujących relacje małżeńskie i rodzinne, więzi, komunikację i konflikty, specyfiki systemów rodzinnych, wybranych problemów i dysfunkcji w rodzinie, a także samotnego rodzicielstwa oraz rodzin zastępczych i adopcyjnych. PS1_U01 Student potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną dotyczącą rodziny – specyfiki relacji rodzinnych, a także czynników kształtujących jakość relacji małżeńskich i rodzinnych, więzi, komunikacji, konfliktów, oczekiwań i potrzeb członków rodziny, cech różnych systemów rodzinnych, wybranych problemów i dysfunkcji w rodzinie, a także samotnego rodzicielstwa oraz rodzin zastępczych i adopcyjnych. Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami pojęciowymi psychologii pozwalającymi na swobodne operowanie zdobytą wiedzą w analizie wybranych zagadnień i problemów. Wykazuje umiejętność rozumienia znaczenia kontekstu społecznego i sytuacyjnego funkcjonowania rodziny. PS1_K01 Student ma świadomość potrzeby nabywania i aktualizowania wiedzy z obszaru psychologii rodziny niezbędnej do podejmowania działań w pracy socjalnej. Analizuje swój zasób wiedzy w tym obszarze i potrafi krytycznie go oceniać. Doskonali umiejętność łączenia pozyskanej wiedzy z analizą możliwej skutecznej pomocy rodzinie, wyznacza kierunki samorealizacji i doskonali swoje umiejętności w oparciu o pozyskaną wiedzę psychologiczną na temat zachowań i problemów w rodzinie z uwzględnieniem specyfiki różnych systemów rodzinnych. Rozumie potrzebę dalszego rozwoju w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia. Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Bardzo dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Bardzo dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Bardzo dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Bardzo dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie). Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie). Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz dostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Dostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie). Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Niedostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz niedostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Niedostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Niedostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Niedostetcznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK_MON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć (plus lektura): 25 godz. (1ects) przygotowanie do egzaminu (plus lektura): 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z podkreśleniem ich psychologicznych aspektów. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia rodziny jako nauka. 2 i 3. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku. 4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia. 5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa. 6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci. 7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków. 8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja; 9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty 10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym; 11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie. 12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie; 13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja; 14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje; 15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011. Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999. Linek A., Współcześni rodzice - między zmęczeniem a satysfakcją, w: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymności, Warszawa 2020 (pozostałe rozdziały- zalecane). Literatura zalecana: A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019. M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020. O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020. A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. Dopuszczalne - 2 nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć (plus lektura): 25 godz. (1ects) przygotowanie do egzaminu (plus lektura): 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z podkreśleniem ich psychologicznych aspektów. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia rodziny jako nauka. 2 i 3. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku. 4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia. 5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa. 6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci. 7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków. 8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja; 9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty 10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym; 11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie. 12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie; 13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja; 14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje; 15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011. Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999. Linek A., Współcześni rodzice - między zmęczeniem a satysfakcją, w: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymności, Warszawa 2020 (pozostałe rozdziały- zalecane). Literatura zalecana: A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019. M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020. O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020. A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa. Dopuszczalne - 2 nieobecności bez usprawiedliwienia. Zajęcia odbywają się online na MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.