(in Polish) Pomoc rodzinie z dysfunkcjami
General data
Course ID: | WSE-PS-PRzD |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pomoc rodzinie z dysfunkcjami |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7d7769f6b1544fe88a85c0ccff7b89db%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff47f371-e81b-4049-9e53-00cef4ca7ea5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach 14. Superwizja w pracy socjalnej 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999. 2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek, M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy. 3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012 4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi. 5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004. 6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją. Umiejętności: Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. Kompetencje społeczne: Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzą dla celów działań praktycznych. Nakład pracy studenta: Udział w konwersatorium: 30 godzin Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie: 10 godzin Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godzin Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 20 godzin Konsultacje: 5 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę bardzo dobrą (5) Student/Studentka ma bardzo dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, bardzo dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się bardzo dobrą analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. Na ocenę dobrą (4) Student/Studentka ma dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się poprawną analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. Na ocenę dostateczną (3) Student/Studentka ma dostateczną wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, rozumie podstawowe mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się podstawową analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Group instructors: | Justyna Kurtyka-Chałas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach 14. Superwizja w pracy socjalnej 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999. 2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek, M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy. 3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012 4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi. 5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004. 6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 6 places
|
|
Coordinators: | Agata Rozalska | |
Group instructors: | Agata Rozalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Mariusz Chamarczuk | |
Group instructors: | Mariusz Chamarczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, ćwiczenia nabywania umiejętności w pracy grupowej, nabieranie kompetencji interpersonalnych w sytuacjach stresu emocjonalnego, możliwość poznawania dynamiki grupy w zależności od spotykanej dysfunkcji. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca. 2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną. 3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny. 4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy. 5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym. 6. Specyfika pracy z rodziną przemocową. 7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne. 8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności. 9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną. 10. Empowerment (proces i metody wzmacniania członków rodziny). 11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie. 12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną. 13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach. 14. Superwizja w pracy socjalnej. 15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991. T. Sakowicz, Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja, Kraków 2006. Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, red. M. Dudek, Toruń-Krasnystaw 2009. Wybrane obszary dysfunkcjonalności rodziny, red. M. Dudek, Ryki 2009. G. Polok, Instytucjonalne formy wsparcia młodzieży akademickiej pochodzącej z rodzin dysfunkcyjnych, Katowice 2015. I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar 2023. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.