Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pomoc rodzinie z dysfunkcjami

General data

Course ID: WSE-PS-PRzD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pomoc rodzinie z dysfunkcjami
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7d7769f6b1544fe88a85c0ccff7b89db%40thread.tacv2/conversations?groupId=ff47f371-e81b-4049-9e53-00cef4ca7ea5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

sociology

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej.

Full description: (in Polish)

1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca

2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną

3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny

4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy

5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym

6. Specyfika pracy z rodziną przemocową.

7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne.

8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności

9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną.

10. Empowerment

11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie

12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną

13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach

14. Superwizja w pracy socjalnej

15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną.

Bibliography: (in Polish)

1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999.

2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek,

M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z

niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem

osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy.

3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012

4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller

Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi.

5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004.

6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Ma podstawową wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań dysfunkcji rodziny. Wie jak rozwijała się pomoc rodzinie dysfunkcyjnej. Posiada wiedzę o głównych środowiskach powodujących dysfunkcję rodziny, dynamice tego procesu i warunkach optymalnej pomocy rodzinom zagrożonym dysfunkcją.

Umiejętności:

Dostrzega, nazywa, interpretuje i analizuje przyczyny dysfunkcji rodziny. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym

działaniu.

Kompetencje społeczne:

Prawidłowo organizuje działanie i stosuje zasady etyki zawodowej pracownika socjalnego. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzą dla celów działań praktycznych.

Nakład pracy studenta:

Udział w konwersatorium: 30 godzin

Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie: 10 godzin

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godzin

Przygotowanie do zaliczenia pisemnego: 20 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na ocenę bardzo dobrą (5)

Student/Studentka ma bardzo dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, bardzo dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się bardzo dobrą analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.

Na ocenę dobrą (4)

Student/Studentka ma dobrą wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, dobrze rozumie mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się poprawną analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dobrym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.

Na ocenę dostateczną (3)

Student/Studentka ma dostateczną wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkować dysfunkcji rodziny, rozumie podstawowe mechanizmy dysfunkcji rodziny i wskazuje jej rodzaje. Wykazuje się podstawową analizą i interpretacją przyczyn dysfunkcji rodziny. Posługuje się odpowiednią terminologią. W dostatecznym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dla zaplanowania działań praktycznych.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Justyna Kurtyka-Chałas
Group instructors: Justyna Kurtyka-Chałas
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, jak również odgrywania scenek, ćwiczenia nabywanych umiejętności w pracy grupowej.

Full description: (in Polish)

1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca

2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną

3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny

4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy

5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym

6. Specyfika pracy z rodziną przemocową.

7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne.

8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności

9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną.

10. Empowerment

11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie

12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną

13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach

14. Superwizja w pracy socjalnej

15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną.

Bibliography: (in Polish)

1. B. de Barbaro (red.) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Wydanie II. Kraków: Wydawnictwo UJ, 1999.

2. G.Kaczmarek, B.Karlińska, A.Kruczek, I.Płatek,

M.Polak, M.Sobkowiak, Standard pracy socjalnej z osobą z

niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem

osób z zaburzeniami psychicznymi, Standrady w Pomocy.

3. I.Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice, Wydawnictwo Naukowe: „Śląsk”, 2012

4. D.Ławniczak, M.Marszałkowska, B.Mierzejewska, D.Polczyk, L.Zeller

Standard pracy socjalnej z rodziną z dziećmi.

5.A.M. Seweryńska. Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa 2004.

6. J.Żebrowski, (red.)Rodzina polska na przełomie wieków.Gdańsk 2001.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 6 places more information
Coordinators: Agata Rozalska
Group instructors: Agata Rozalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Mariusz Chamarczuk
Group instructors: Mariusz Chamarczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami pracy z rodziną problemową, dysfunkcyjną. W trakcie zajęć słuchacz będzie miał możliwość zapoznania się z metodami pracy z rodziną, w zależności od rodzaju dysfunkcji, którą ona przejawia. Zajęcia będą miały formę wykładów interaktywnych, ćwiczenia nabywania umiejętności w pracy grupowej, nabieranie kompetencji interpersonalnych w sytuacjach stresu emocjonalnego, możliwość poznawania dynamiki grupy w zależności od spotykanej dysfunkcji.

Full description: (in Polish)

1. Rodzina prawidłowo funkcjonująca.

2. Systemowe rozumienie rodziny jako podstawa pracy socjalnej z rodziną.

3. Planowanie pomocy rodzinie w oparciu o systemowe rozumienie rodziny.

4. Rodzina dysfunkcyjna - definicje, rodzaje dysfunkcji, mechanizmy.

5. Specyfika pracy z rodziną z problemem alkoholowym.

6. Specyfika pracy z rodziną przemocową.

7. Praca socjalna z osobami cierpiącymi na choroby psychiczne.

8. Praca socjalna z rodziną z problemem niepełnosprawności.

9. Umiejętności pracownika socjalnego ważne w pracy socjalnej z rodziną.

10. Empowerment (proces i metody wzmacniania członków rodziny).

11.Warsztaty dla rodziców jako forma pomocy dziecku i rodzinie.

12.Metody terapeutyczne w pracy z rodziną.

13.Metoda Skoncentrowana na Rozwiązaniach.

14. Superwizja w pracy socjalnej.

15. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w pracy pracownika socjalnego z rodziną.

Bibliography: (in Polish)

Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1991.

T. Sakowicz, Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja, Kraków 2006.

Wsparcie rodziny dysfunkcjonalnej, red. M. Dudek, Toruń-Krasnystaw 2009.

Wybrane obszary dysfunkcjonalności rodziny, red. M. Dudek, Ryki 2009.

G. Polok, Instytucjonalne formy wsparcia młodzieży akademickiej pochodzącej z rodzin dysfunkcyjnych, Katowice 2015.

I. Pospiszyl, Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar 2023.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)