Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z osobami z niepełnosprawnościami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-PS-PzOzN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z osobami z niepełnosprawnościami
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PS1_W09; PS1_U10; PS1_U11; PS1_K10

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi określenia, odkrywania, rozwijania i wykorzystywania potencjału osób niepełnosprawnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi określenia, odkrywania, rozwijania i wykorzystywania potencjału osób niepełnosprawnych w sposób interdyscyplinarny. Zdobyta wiedza umożliwi rozumienie obserwowanych procesów oraz sprawne przygotowanie planu pomocy i jego wdrożenie,

1.Pojęcie niepełnosprawności i ewolucja podejścia społeczeństwa do osób niepełnosprawnych (rys historyczny).

2. Diagnoza środowiska osoby niepełnosprawnej.

3 .Formy wsparcia dla osób niepełnosprawnych jako odpowiedź na ich potrzeby.

4. Modele niepełnosprawności (medyczny) i społeczny.

5. Osoby niepełnosprawne i ich sytuacja na krajowym rynku pracy.

6. Metoda Weroniki Sherobrne.

7. Metoda Tomatisa.

8. Metoda Marii Montessori.

9. Metoda Kaufmanów.

10. Praca z dorosłymi osobami niepełnosprawnymi.

11. Savoire vivre osób niepełnosprawnych.

12. Praca z osobami z niepełnosprawnością fizyczną.

13. Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.

14. Teatroterapia i artterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi.

15. Podsumowanie przedmiotu.

Literatura:

1. Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic! Warszawa 2008.

2. Borowska-Beszta B., Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.

3. Urbanowicz Z., Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2012, R. 2.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PS1_W09; PS1_U10; PS1_U11; PS1_K10

Metody i kryteria oceniania:

PS1_U09

Potrafi ocenić przydatność typowych metod i dobrych praktyk (w komunikacji, mediacji, coachingu) do realizacji zadań w pracy socjalnej w wymiarze aksjologicznym i teleologicznym.

PS1_U12

Posiada kompetencje potrzebne w efektywnym motywowaniu osób do rozwoju w pracy socjalnej oraz wspiera ich samodzielność.

PS1_K03

Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu

społecznym.

PS1_K04

Posiada zakres kompetencji przydatny do pełnienia roli coacha, mediatora, doradcy, asystenta w pracy socjalnej.

Na ocenę db (4)/db+ (4+) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 71%-90%.

Na ocenę bdb (5) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 91%-100%.

Ocena końcowa obejmuje: aktywny udział i przygotowanie do zajęć - 30%, obecność na zajęciach - 10%, opracowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji - 60% .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukowska
Prowadzący grup: Monika Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Student/studentka w toku zajęć zdobywa wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka, zwłaszcza o sytuacjach trudnych, kryzysowych, krytycznych związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością

Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.

Umie przeprowadzić wywiad motywujący

Potrafi doskonalić swój warsztat pracy jako przyszłego pracownika socjalnego.

Pełny opis:

Student/studentka w toku zajęć zdobywa wiedzę o różnorodnych źródłach i naturze licznych problemów człowieka. Tematyka zajęć skoncentrowana jest na analizie sytuacji trudnych, kryzysowych, krytycznych związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością

Poprzez udział w zajęciach oraz pracę własną nabywa umiejętność generowania rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.

W tym celu posiada umiejętność prowadzenia wywiadu motywującego. Dzięki tej umiejętności będzie potrafi zmotywować potencjalnego klienta do samodzielnego poszukiwania optymalnego dla niego rozwiązania problemu.

Potrafi doskonalić swój warsztat pracy jako przyszłego pracownika socjalnego.

Literatura:

1. Agata Siwek-Szczepanik, Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Praca socjalna nr 6/2011

2. Józef Młyński, Obowiązki pracownika socjalnego wobec rodziny, Praca Socjalna nr 5/2010

3. Katarzyna Wasilewska-Ostrowska, Coaching – jako alternatywna technika pracy socjalnej, Praca Socjalna nr 4/2013

4. Praca socjalna nr 4/2011

5. Monika Parchomiuk, Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną

6. Przemysław Eugeniusz Kaniok, Udział ojców w opiece i wychowaniu dziecka niepełnosprawnego – wyniki badań, Praca Socjalna nr 1/2012

7. Joanna Borowiec, Zastosowanie muzyki i wibracji w terapii dzieci z uszkodzonym słuchem,Praca Socjalna nr 1/2012

8. Agnieszka Górska, Jakiej muzyki słuchają osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym?, Praca Socjalna nr 1/2012

9. Barbara Grzyb, Nie tylko nauka i zabawa – rola komputera w rewalidacji osób niepełnosprawnych,Praca Socjalna nr 1/2012

10.William R. Miller, Stephen Rollnick, Wywiad motywujący, Kraków 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukowska
Prowadzący grup: Monika Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Bukowska
Prowadzący grup: Monika Bukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)