(in Polish) Rodzina i ekonomia: między determinizmem, adaptacją i współzależnością
General data
Course ID: | WSE-PS-RiE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Rodzina i ekonomia: między determinizmem, adaptacją i współzależnością |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą ekonomicznych uwarunkowań zróżnicowania form i zachowań rodzinnych w perspektywie socjologicznej, międzykulturowej i historycznej. Uczą się rozpoznawać, omawiać oraz porównywać wieloaspektowe elementy form rodziny (tzn. strukturę rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakter relacji międzypokoleniowych oraz relacji władzy) w kontekście ich usytuowania i uwarunkowania przez różnorodne formy relacji środowiskowych oraz stosunków produkcji. Nabywają umiejętność dostrzegania roli czynników gospodarczych dla zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania współwystępowania czynników ekonomicznych wespół z innymi predykatami (korelatami) form i funkcji rodziny. Studenci uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia podstawowych zagadnień społecznych. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą ekonomicznych uwarunkowań zróżnicowania form i zachowań rodzinnych w perspektywie socjologicznej, międzykulturowej i historycznej. Uczą się rozpoznawać, omawiać oraz porównywać wieloaspektowe elementy form rodziny (tzn. strukturę rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakter relacji międzypokoleniowych oraz relacji władzy) w kontekście ich usytuowania i uwarunkowania przez różnorodne formy relacji środowiskowych oraz stosunków produkcji. Nabywają umiejętność dostrzegania roli czynników gospodarczych dla zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania współwystępowania czynników ekonomicznych wespół z innymi predykatami (korelatami) form i funkcji rodziny. Oprócz rozeznania w podstawowych pracach z zakresu demografii i historycznej socjologii rodziny, uczestnicy wykładu uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia podstawowych zagadnień społecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) PODSTAWOWA Tyszka, Zbigniew (red.). 1990. Analiza wybranych funkcji rodzin wielkomiejskich. Poznań: Nakładem CPBP.09.02. Dodziuk-Lityńska, Anna i Danuta Markowska. 1975. Współczesna rodzina w Polsce. Warszawa: Książka i Wiedza. T. Szlendak, Socjologia rodziny, 2010 Giza-Poleszczuk, A. (2005). Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa. Tyc W., 2007, Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania transformacji rodziny, Wydawnictwo: WAE A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1997 L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny, s. 315-338 MA Michalski, Znaczenie rodziny dla międzypokoleniowej transmisji kultury gospodarczej.. Wydawnictwo Naukowe UAM / Adam Mickiewicz University Press, 2014. DODATKOWA Radosław Poniat, Nowe spojrzenie na europejski model małżeństwa, „Historyka. Studia Metodologiczne”, 2015, t. 45, s. 193-199 Piotr Guzowski, Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej. Studium demograficzne, Prace Centrum Badań Struktur Demograficznych i Gospodarczych Przednowoczesnej Europy Środkowo-Wschodniej, t. 9, Dissertationes, t. 28, Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Białystok–[Warszawa] 2019, ss. 268 Kuklo C., Demografia Rzeczypospolitej Przedrozbiorowej, Instytut Historii Polskie j Akademii Nauk, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009 W. Styś, Współzależność rozwoju rodziny chłopskiej i jej gospodarstwa, Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, Wrocław 1959. M. Szołtysek, Rethinking East-central Europe: family systems and co-residence in the Polish-Lithuanian Commonwealth (Peter Lang: Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, New York, Wien, 1066 pp; 2 vols) M. Szołtysek (2006). Dowody i refutacje: wczoraj i dziś w historyczno-demograficznych studiach nad transformacją postaw prokreacyjnych, Studia Demograficzne, 149, s. 3–27. M. Szołtysek (2005). Rozrodczość w perspektywie ekonomicznej i demografii przeszłości, Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 65, s. 25–53. (2005). Od patriarchatu do partnerstwa: miłość i relacje małżeńskie w przeszłości w perspektywie antropologii historycznej, Genealogia. Studia i Materiały Historyczne 17, 2005, s. 93–114. M. Szołtysek (2003). Teoria rodziny w ujęciu Petera Lassletta i The Cambridge Group – „angielska tajna broń”, jej krytycy i jej „długie trwanie, Przeszłość demograficzna Polski 24, s. 7–44. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA EK1_W01: student ma podstawową wiedzę ogólną z dziedziny socjologicznego i historycznego zróżnicowania form rodziny oraz ich miejsca w systemie teoretycznym nauk społecznych EK1_W02: student rozumie związek między ekonomicznym otoczeniem funkcjonowania rodziny a zróżnicowaniem jej form oraz funkcji w różnych kontekstach kulturowych EK1_W03: student posiada wiedzę odnośnie adaptacyjnego charakteru form i zachowań rodzinnych wobec zmieniających się kontekstów ekonomicznych EK1_W04: student posiada podstawową wiedzę z zakresu ogólnych uwarunkowań gospodarczych w różnych kręgach kulturowych i różnych epokach historycznych i ich związków z mechanizmami powstawania i funkcjonowania odrębnych form życia rodzinnego EK1_W05: posiada podstawową wiedzę na temat tego jak czynniki ekonomiczne warunkowały podstawowe procesy demograficzne decydujące o kształcie i funkcjach relacji rodzinnych EK1_W06: jest świadomy współwystępowania i współdziałania czynników ekonomicznych i pozaekonomicznych w kształtowaniu systemów rodzinnych i relacji międzypokoleniowych UMIEJĘTNOŚCI EK1_U01: student potrafi wskazać rolę czynnika gospodarczego w kształtowaniu odmiennych form życia rodzinnego (tzn. struktury rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakteru relacji międzypokoleniowych) na tle innych determinant omawianych zjawisk EK1_U02: potrafi powiązać zmienność strukturalnych form rodziny z podstawowymi mechanizmami i przełomami gospodarczymi na przestrzeni dziejów EK1_U03: potrafi opisać wpływ czynników ekonomicznych na formy życia rodzinnego w kategoriach zmieniających się konstelacji wewnątrzrodzinnych, relacji władzy i hierarchii autorytetów, oraz socjalizacyjnych funkcji rodziny EK1_U04: dostrzega adaptacyjny charakter form i zachowań rodzinnych wobec zmieniających się kontekstów ekonomicznych i potrafi ocenić adekwatność tej perspektywy w zależności od kontekstów społeczno-kulturowych EK1_U05: potrafi właściwie obserwować zjawiska demograficzno-rodzinne, analizować ich przyczyny i uwarunkowania, ze szczególnym uwzględnieniem roli zjawisk ekonomicznych EK1_U06: potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do formułowania podstawowych twierdzeń na temat powiązania nauk społecznych i ekonomicznych w badaniach nad rodziną KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK1_K01: student dostrzega potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia zagadnień społecznych EK1_K02: występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny. TRYB ZAJĘĆ: E-Learning (pełny kurs) bez podziału na grupy. FORMA ZALICZENIA: test wielokrotnego wyboru. % punktów – Ocena 0-60 – ndst. 61-68 – dost. 69-76 – dost. plus 77-84 – db. 85-92 – db. plus 93-100 – bdb. KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Podstawą oceny z wykładów jest test wielokrotnego wyboru. Na pozytywna ocenę z wykładów składają się: - uczestnictwo w wykładach - zaliczenie testu. Z testu wystawiana jest ocena na podstawie następujących kryteriów: Na ocenę ndst (2,0) student: - nie identyfikuje większości omawianych teorii z zakresu ekonomicznych uwarunkowań form rodziny - nie potrafi powiązać zróżnicowania form rodziny z żadnym z kluczowych procesów gospodarczych od ery nowożytnej począwszy Na ocenę dst (3,0) student: - identyfikuje niektóre z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz ekonomicznych - potrafi częściowo wykazać związki między zjawiskami i procesami ekonomicznymi a przemianami i zróżnicowaniem form rodziny Na ocenę db (4,0) student: - poprawnie identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz ekonomicznych - potrafi poprawnie zidentyfikować podstawowe mechanizmy ekonomiczne warunkujące zróżnicowanie form rodziny w różnych kontekstach kulturowych - potrafi poprawnie wskazać miejsce czynników ekonomicznych pośród innych korelatów zjawisk demograficzno-rodzinnych Na ocenę bdb (5,0) student: - doskonale identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz ekonomicznych - potrafi bezbłędnie rozpoznać i przedstawić zróżnicowanie form rodziny z perspektywy adaptacyjnej do środowiska gospodarczego - potrafi w sposób pełny przedstawić rolę czynników ekonomicznych dla zrozumienie głównych procesów demograficznych kształtujących rodzinę oraz wskazać ich powiązanie/współzachodzenie z czynnikami pozaekonomicznymi OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK_MON
TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Mikołaj Szołtysek | |
Group instructors: | Mikołaj Szołtysek | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aMS1q0hiXQZNADuA4MZcwYcSPUbMbpfqRSc-AVZdEpgw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f13c2302-6e3b-40e1-8fac-59a16a39ba75&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 28 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects) suma: 88 godz. (3 ects) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą ekonomicznych uwarunkowań zróżnicowania form i zachowań rodzinnych w perspektywie socjologicznej, międzykulturowej i historycznej. Uczą się rozpoznawać, omawiać oraz porównywać wieloaspektowe elementy form rodziny (tzn. strukturę rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakter relacji międzypokoleniowych oraz relacji władzy) w kontekście ich usytuowania i uwarunkowania przez różnorodne formy relacji środowiskowych oraz stosunków produkcji. Nabywają umiejętność dostrzegania roli czynników gospodarczych dla zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania współwystępowania czynników ekonomicznych wespół z innymi predykatami (korelatami) form i funkcji rodziny. Studenci uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia podstawowych zagadnień społecznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą ekonomicznych uwarunkowań zróżnicowania form i zachowań rodzinnych w perspektywie socjologicznej, międzykulturowej i historycznej. Uczą się rozpoznawać, omawiać oraz porównywać wieloaspektowe elementy form rodziny (tzn. strukturę rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakter relacji międzypokoleniowych oraz relacji władzy) w kontekście ich usytuowania i uwarunkowania przez różnorodne formy relacji środowiskowych oraz stosunków produkcji. Nabywają umiejętność dostrzegania roli czynników gospodarczych dla zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania współwystępowania czynników ekonomicznych wespół z innymi predykatami (korelatami) form i funkcji rodziny. Oprócz rozeznania w podstawowych pracach z zakresu demografii i historycznej socjologii rodziny, uczestnicy wykładu uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia podstawowych zagadnień społecznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) PODSTAWOWA Tyszka, Zbigniew (red.). 1990. Analiza wybranych funkcji rodzin wielkomiejskich. Poznań: Nakładem CPBP.09.02. Dodziuk-Lityńska, Anna i Danuta Markowska. 1975. Współczesna rodzina w Polsce. Warszawa: Książka i Wiedza. T. Szlendak, Socjologia rodziny, 2010 Giza-Poleszczuk, A. (2005). Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Warszawa. Tyc W., 2007, Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania transformacji rodziny, Wydawnictwo: WAE A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1997 L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny, s. 315-338 MA Michalski, Znaczenie rodziny dla międzypokoleniowej transmisji kultury gospodarczej.. Wydawnictwo Naukowe UAM / Adam Mickiewicz University Press, 2014. DODATKOWA Radosław Poniat, Nowe spojrzenie na europejski model małżeństwa, „Historyka. Studia Metodologiczne”, 2015, t. 45, s. 193-199 Piotr Guzowski, Rodzina szlachecka w Polsce przedrozbiorowej. Studium demograficzne, Prace Centrum Badań Struktur Demograficznych i Gospodarczych Przednowoczesnej Europy Środkowo-Wschodniej, t. 9, Dissertationes, t. 28, Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Białystok–[Warszawa] 2019, ss. 268 Kuklo C., Demografia Rzeczypospolitej Przedrozbiorowej, Instytut Historii Polskie j Akademii Nauk, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009 W. Styś, Współzależność rozwoju rodziny chłopskiej i jej gospodarstwa, Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, Wrocław 1959. M. Szołtysek, Rethinking East-central Europe: family systems and co-residence in the Polish-Lithuanian Commonwealth (Peter Lang: Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, New York, Wien, 1066 pp; 2 vols) M. Szołtysek (2006). Dowody i refutacje: wczoraj i dziś w historyczno-demograficznych studiach nad transformacją postaw prokreacyjnych, Studia Demograficzne, 149, s. 3–27. M. Szołtysek (2005). Rozrodczość w perspektywie ekonomicznej i demografii przeszłości, Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 65, s. 25–53. (2005). Od patriarchatu do partnerstwa: miłość i relacje małżeńskie w przeszłości w perspektywie antropologii historycznej, Genealogia. Studia i Materiały Historyczne 17, 2005, s. 93–114. M. Szołtysek (2003). Teoria rodziny w ujęciu Petera Lassletta i The Cambridge Group – „angielska tajna broń”, jej krytycy i jej „długie trwanie, Przeszłość demograficzna Polski 24, s. 7–44. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.