Social work theories
General data
Course ID: | WSE-PS-TPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social work theories |
Name in Polish: | Teorie pracy socjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczone zajęcia z wprowadzenia do pracy socjalnej i wstępu do socjologii. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej oraz prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych w pracy socjalnej. |
Full description: |
(in Polish) Wykład służy ukazaniu roli i znaczenia gruntownej znajomości teoretycznych podstaw pracy socjalnej dla kompetentnego i efektywnego realizowania praktycznych wymagań tego rodzaju działalności. W pierwszym bloku zagadnień zostanie omówiona praca socjalna jako specyficzny obszar refleksji naukowej, z naciskiem na jej charakter interdyscyplinarny i aplikacyjny. Drugi blok zagadnień obejmuje omówienie sylwetek i dorobku naukowego wybranych postaci, kluczowych dla rozwoju badań i udoskonalania praktyki pracy socjalnej.Trzeci blok zagadnień obejmuje zastosowanie na gruncie pracy socjalnej wybranych klasycznych i współczesnych teorii z zakresu nauk społecznych. |
Bibliography: |
(in Polish) * Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. * Grey M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2013. * Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. * Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W 1 - rozpoznaje prekursorów teorii pomagania i opisuje główne elementy ich koncepcji. W 2 - rozróżnia najważniejsze klasyczne i współczesne teorie społeczne i charakteryzuje ich związek z praktyką pracy socjalnej. U 1 - umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. U 2 - potrafi przyporządkować koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych. U 3 - identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty W1 i W2 * Ocena dostateczna/dostateczna plus: w stopniu podstawowym rozpoznaje kilku (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i zna główne elementy ich koncepcji. Na poziomie elementarnym rozróżnia najważniejsze klasyczne i współczesne teorie społeczne i ich związek z praktyką pracy socjalnej. * Ocena dobra/dobra plus: rozpoznaje większość (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i opisuje szerzej elementy ich koncepcji. Charakteryzuje samodzielnie klasyczne i współczesne teorie społeczne w perspektywie ich związków z praktyką pracy socjalnej. * Ocena bardzo dobra: zna wszystkich (spośród omówionych) prekursorów teorii pomagania i wyczerpująco charakteryzuje ich koncepcje. Swobodnie porusza się w klasycznych i współczesnych teoriach społecznych dostrzegając liczne sposoby zastosowania ich w praktyce pracy socjalnej. Efekty U1, U2, U3 *ocena dostateczna/dostateczna plus: w stopniu podstawowym umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Potrafi przyporządkować niektóre teorie do wybranych problemów społecznych. Postrzega elementarne założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych ujęć teoretycznych. * ocena dobra/dobra plus: wystarczająco umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz spójnie i logicznie uzasadnić rolę teorii w praktyce pracy socjalnej. Sprawnie przyporządkowuje większość omówionych koncepcji teoretycznych do problemów społecznych. Identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne większości omówionych ujęć teoretycznych. * ocena bardzo dobra: potrafi precyzyjnie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz samodzielnie i twórczo uzasadnić znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Sprawnie przyporządkowuje wszystkie omówione teorie do poszczególnych problemów społecznych. Umie zidentyfikować i ocenić założenia antropologiczne i aksjologiczne każdej z omówionych koncepcji teoretycznych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 13 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Zduniak | |
Group instructors: | Agnieszka Zduniak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Analiza materiałów źródłowych: 20godz. Konsultacje: 3 godz. Egzamin: 2 godz. Razem: 75=3 ECTS, w tym 35 godz. (1,2 ECTS) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest omówienie najważniejszych koncepcji teoretycznych składających się na główne podejścia wykorzystywane we współczesnej pracy socjalnej. |
|
Full description: |
(in Polish) W ramach wykładu przedstawione zostaną klasyczne oraz współczesne teorie z zakresu nauk społecznych składające się na teoretyczne fundamenty współczesnej pracy socjalnej. Wskazane zostaną możliwości ich zastosowania w poszczególnych obszarach pracy socjalnej, a także ich znaczenie dla rozwoju dyscypliny jako szczególnego obszaru refleksji naukowej. Przedstawione zostaną poglądy najważniejszych teoretyków pracy socjalnej oraz główne kierunki kluczowe dla rozwoju badań w tej dziedzinie. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Grey M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2013. Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Literatura uzupełniająca: Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. Daley J.G. (red.), Postępy w pracy socjalnej, Warszawa 2010. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 12 places
|
|
Coordinators: | Tadeusz Kamiński | |
Group instructors: | Tadeusz Kamiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20godz. Konsultacje i egzamin: 5 godz. Suma godzin 75=3 ECTS, w tym 35 godz. (1,2 ECTS) w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej oraz prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych, wykorzystywanych w pracy socjalnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład służy ukazaniu roli i znaczenia gruntownej znajomości teoretycznych podstaw pracy socjalnej dla kompetentnego i efektywnego realizowania praktycznych wymagań tego rodzaju działalności. W pierwszym bloku zagadnień zostanie omówiona praca socjalna jako specyficzny obszar refleksji naukowej, z naciskiem na jej charakter interdyscyplinarny i aplikacyjny. Drugi blok zagadnień obejmuje omówienie sylwetek i dorobku naukowego wybranych postaci, kluczowych dla rozwoju badań i udoskonalania praktyki pracy socjalnej.Trzeci blok zagadnień obejmuje zastosowanie na gruncie pracy socjalnej wybranych klasycznych i współczesnych teorii z zakresu nauk społecznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: * Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. * Grey M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2013. * Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. * Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Literatura uzupełniająca: * Daley J.G. (red.), Postępy w pracy socjalnej, Warszawa 2010. * Frysztacki K., Wokół pracy socjalnej. Od koncepcji i teorii do kontekstów empiryczno-aplikacyjnych, Kraków 2019.(online: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/86900/frysztacki_wokol_pracy_socjalnej_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y) * Kamiński T., Interdyscyplinarność pracy socjalnej i jej konsekwencje metodologiczne, [w:] Badania w pracy socjalnej/społecznej – przegląd dokonań i perspektywy, red. E. Marynowicz-Hetka, M. Granosik, D. Wolska-Prylińska, Łódź 2007, s. 67-74. * Kamiński T., Praca socjalna w realiach Polski Ludowej – Aleksandra Kamińskiego wkład w rozwój polskiej pracy socjalnej, „Praca Socjalna” 2022 nr 2, s. 97–113. * Kotlarska-Michalska A. (red.), Kobiety w pracy socjalnej, Poznań 2013, s. 49-103 i 129-142. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 7 places
|
|
Coordinators: | Mariusz Chamarczuk | |
Group instructors: | Mariusz Chamarczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej oraz prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych w pracy socjalnej. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład służy ukazaniu roli i znaczenia gruntownej znajomości teoretycznych podstaw pracy socjalnej dla kompetentnego i efektywnego realizowania praktycznych wymagań tego rodzaju działalności. W pierwszym bloku zagadnień zostanie omówiona praca socjalna jako specyficzny obszar refleksji naukowej, z naciskiem na jej charakter interdyscyplinarny i aplikacyjny. Drugi blok zagadnień obejmuje omówienie sylwetek i dorobku naukowego wybranych postaci, kluczowych dla rozwoju badań i udoskonalania praktyki pracy socjalnej.Trzeci blok zagadnień obejmuje zastosowanie na gruncie pracy socjalnej wybranych klasycznych i współczesnych teorii z zakresu nauk społecznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lishman J. (red.), Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1998. Beckett Ch., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010. Howe D., Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej, Warszawa 2011. Grey M., Webb S.A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2013. Praca socjalna. 30 wykładów, red. K. Frysztacki, Warszawa 2019. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.