(in Polish) Europejskie wzorce rodziny: przeszłość i teraźniejszość, zmiana społeczna i długie trwanie
General data
Course ID: | WSE-SO-EWR |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Europejskie wzorce rodziny: przeszłość i teraźniejszość, zmiana społeczna i długie trwanie |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Studenci poznają podstawowe perspektywy odnośnie form strukturalnych rodziny i jej przemian w perspektywie socjologii historycznej i badan z zakresu demografii historycznej. Uczą się rozpoznawać i omawiać różne elementy form rodziny, dostrzegać ich zmienność w czasie i przestrzeni, oraz konfrontować wyniki różnorodnych prac empirycznych z zastanym korpusem koncepcji teoretycznych oraz ujęć modelowych. Nabywają zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania zagadnienia ciągłości i zmiany poszczególnych aspektów życia rodzinnego, zasadniczo w odniesieniu do europejskiego obszaru kulturowego. Oprócz rozeznania w podstawowych pracach z zakresu demografii i historycznej socjologii rodziny, uczestnicy wykładu uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia dynamiki i różnorodności form życia rodzinnego. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zdobywają wiedzę dotyczącą podstawowych perspektyw odnośnie form strukturalnych życia rodzinnego i zachowań rodzinnych, a także ich przemian w perspektywie socjologii historycznej i badan z zakresu demografii historycznej. Uczą się rozpoznawać, omawiać oraz porównywać wieloaspektowe charakterystyki form rodziny (tzn. strukturę rodziny, odmienności cyklu życia jednostki; charakter relacji międzypokoleniowych oraz relacji władzy), dostrzegać ich zmienność w czasie i przestrzeni, oraz konfrontować wyniki różnorodnych prac empirycznych z zastanym korpusem koncepcji teoretycznych oraz ujęć modelowych. Nabywają zrozumienia procesu przeobrażeń życia rodzinnego od czasów nowożytnych po współczesność, oraz problematyzowania zagadnienia ciągłości i zmiany poszczególnych aspektów życia rodzinnego, zasadniczo w odniesieniu do europejskiego obszaru kulturowego. Oprócz rozeznania w podstawowych pracach z zakresu demografii i historycznej socjologii rodziny, uczestnicy wykładu uświadamiają sobie potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia dynamiki i różnorodności form życia rodzinnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura F. A d a m s k i, Socjologia małżeństwa i rodziny. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 1982 (nowe, zmienione wydanie: t e n ż e, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Naukowe UJ, Kraków 2002). Piotr Guzowski, 2012. Geneza europejskiego modelu małżeństwa na przełomie średniowiecza i czasów wczesnonowożytnych z perspektywy historii Polski . Przeszłość Demograficzna Polski. Kuklo C., Demografia Rzeczypospolitej Przedrozbiorowej, Instytut Historii Polskie j Akademii Nauk, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009 M. Szołtysek, Rethinking East-central Europe: family systems and co-residence in the Polish-Lithuanian Commonwealth (Peter Lang: Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt am Main, New York, Wien, 1066 pp; 2 vols) Tenże (2005). Od patriarchatu do partnerstwa: miłość i relacje małżeńskie w przeszłości w perspektywie antropologii historycznej, Genealogia. Studia i Materiały Historyczne 17, 2005, s. 93–114. Tenże (2005). Dziedziczenie i międzypokoleniowa wymiana w parafii Bujaków, 1766–1803, głos w dyskusji nad geografią form rodzinnych, Przeszłość demograficzna Polski 26, s. 79–116. Tenże (2003). Świat z historią, czyli o pożytkach stosowania metody ostrożnej regresji – uwagi w związku z książką Krystyny Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Przeszłość demograficzna Polski 24, s. 167–184. Tenże (2003). Teoria rodziny w ujęciu Petera Lassleta i The Cambridge Group – „angielska tajna broń”, jej krytycy i jej „długie trwanie, Przeszłość demograficzna Polski 24, s. 7–44. Tenże (2003). Demografia historyczna i co dalej? Nowe perspektywy w badaniach nad historią rodziny XVI– XIX w., Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 63, s. 119–143. Tenże (2002). Od strategii przetrwania do międzypokoleniowej wymiany – perspektywa antropologiczna w badaniach nad rodziną, gospodarstwem i pokrewieństwem, Przeszłość demograficzna Polski 23, 2002, s. 143–163. Szlendak, T. 2010. Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss. 542. Tyszka, Zbigniew. 1979. Socjologia rodziny. Jean-Louis Flandrin. Historia rodziny. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS: WIEDZA EK1_W01: student ma podstawową wiedzę ogólną z dziedziny socjologicznego i historycznego zróżnicowania form rodziny oraz ich zmian w czasie i przestrzeni (zasadniczo w obszarze europejskiego kręgu kulturowego) EK1_W02: student posiada podstawową wiedzę z zakresu ciągłości (trwania) i zmiany poszczególnych elementów ( cech strukturalnych) form rodziny w okresie od czasów nowożytnych do współczesności EK1_W03: student posiada wiedzę odnośnie najważniejszych debat naukowych dotyczących form rodziny i ich przemian toczonych wśród socjologów, socjologów historycznych i demografów historycznych UMIEJĘTNOŚCI EK1_U01: student potrafi powiązać najważniejsze koncepcje teoretyczno-modelowe dotyczących form rodziny i ich przemian z głównymi badaniami empirycznymi socjologów, socjologów historycznych i demografów historycznych EK1_U02: potrafi powiązać zmienność strukturalnych form rodziny z podstawowymi mechanizmami i przełomami gospodarczymi od czasów nowożytnych po współczesność EK1_U03: potrafi wskazać elementy zmiany w kompozycji rodzin europejskich na przestrzeni wieków, oraz opisać wpływ czynników ekonomicznych, kulturowych na zmieniające się konstelacje wewnątrzrodzinne, relacje władzy i hierarchie autorytetów EK1_U04: potrafi wskazać elementy trwania w kompozycji rodzin europejskich na przestrzeni wieków, oraz wytłumaczyć te zjawiska odwołując się do właściwego im kontekstu kulturowego, społeczno-ekonomicznego czy politycznego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK1_K01: student dostrzega potrzebę wykraczania poza ścisłe granice dyscyplin naukowych w zrozumienia zagadnień społecznych EK1_K02: występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny. TRYB ZAJĘĆ: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy. FORMA ZALICZENIA: test wielokrotnego wyboru. % punktów – Ocena 0-60 – ndst. 61-68 – dost. 69-76 – dost. plus 77-84 – db. 85-92 – db. plus 93-100 – bdb. KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Podstawą oceny z wykładów jest test wielokrotnego wyboru. Na pozytywna ocenę z wykładów składają się: - uczestnictwo w wykładach - zaliczenie testu. Z testu wystawiana jest ocena na podstawie następujących kryteriów: Na ocenę ndst (2,0) student: - nie identyfikuje większości omawianych teorii z zakresu kształtowania i przemian form rodziny - nie potrafi powiązać dyskusji wskazanych wyżej zagadnień teoretycznych z żadnymi badanimi empirycznymi - nie identyfikuje poprawnie żadnego z zagadnień dotyczących ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych Na ocenę dst (3,0) student: - identyfikuje niektóre z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz historyczno-demograficznych - potrafi częściowo wykazać związki między omawianymi perspektywami teoretycznymi czy modelowymi a przykładami badan empirycznych nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny - potrafi do pewnego stopnia zidentyfikować podstawowe zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych Na ocenę db (4,0) student: - poprawnie identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz historyczno-demograficznych - poprawnie wydobywa związki między omawianymi koncepcjami teoretycznymi czy modelowymi, a głównymi badaniami empirycznymi nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny - poprawnie identyfikuje wszystkie główne zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych Na ocenę bdb (5,0) student: - doskonale identyfikuje wszystkie z omawianych teorii socjologicznych, demograficznych oraz demograficzno-historycznych - potrafi bezbłędnie połączyć omawiane koncepcje teoretyczne i modelowe z głównymi badaniami empirycznymi nad przemianami i zróżnicowaniem form rodziny - bezbłędnie identyfikuje i omawia wszystkie główne zagadnienia ciągłości i zmiany w zakresie charakterystyki form rodzinnych OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WYK_MON
|
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 10 places
|
|
Coordinators: | Mikołaj Szołtysek | |
Group instructors: | Mikołaj Szołtysek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK_MON
TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 19 places
|
|
Coordinators: | Mikołaj Szołtysek | |
Group instructors: | Mikołaj Szołtysek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Monographic lecture - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.