Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształceniaWiedza: S02_W05 S02_W06 S02_W08 Umiejętności: S02_U05 S02_U06 S02_U08 S02_U09 SO2_U12 Kompetencje społeczne: S02_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu oraz możliwymi barierami i błędami, a także technikami usprawniającymi proces skutecznej komunikacji interpersonalnej. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę oraz umiejętności pozwalające im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus). Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. 2. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje. 3. Cele i funkcje komunikacji interpersonalnej, poziomy i płaszczyzny komunikacji. Modele komunikacji interpersonalnej. 4. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji - cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu. 5. Komunikacja werbalna - komunikacja pośrednia i bezpośrednia (kryteria podziału - sposób komunikowania i jawność intencji); style komunikacji. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny nadawca. 6. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny odbiorca: aktywne słuchanie, parafraza, doprecyzowanie, reakcja zwrotna. 7. Komunikacja niewerbalna - jej znaczenie i funkcje, analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała. 8. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej. 9. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji. 10. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. 11. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej - z perspektywy nadawcy, odbiorcy, błędy w komunikacie. Zapobieganie i przeciwdziałanie powstawaniu barier komunikacyjnych. 12. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania. 13. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej. 14. Techniki usprawniania komunikacji. Techniki rozładowywania emocji. 15. Komunikacja pisemna - zasady stosowania pisemnych przekazów o charakterze formalnym. Podstawowe błędy w komunikacji ustnej i pisemnej. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej - podsumowanie. Uzupełnianie zadań realizowanych na zajęciach. |
Literatura: |
Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, wyd. UW, Warszawa 1997. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student: S02_W05 Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi interpersonalnych w procesie komunikacji S02_W06 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako nadawcy i odbiorcy w procesie komunikacji interpersonalnej; S02_W08 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu norm i reguł kształtujących proces komunikacji interpersonalnej, ich charakterystyki oraz sposobu działania. Umiejętności Student: S02_U05 Sprawnie posługuje się regułami i technikami kształtującymi proces efektywnej komunikacji; S02_U06 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o krytyczna analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy w zależności od uwarunkowań społeczno-kulturowych i sytuacyjnych; S02_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesu komunikacji interpersonalnej, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie jego oceny; S02_U09 Posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji; SO2_U12 Potrafi czytać ze zrozumieniem profesjonalne teksty, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności komunikacyjnych. Kompetencje społeczne Student: S02_K01 Potrafi określić priorytety, którymi należy kierować się w celu stosowania skutecznej komunikacji z innymi. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie zadań: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci na każdych zajęciach otrzymują zadanie do wykonania, które odpowiada przedstawionym na zajęciach. W zadaniu należy wykazać się posiadaną wiedzą oraz umiejętnościami z zakresu komunikacji interpersonalnej. Większość zadań ma charakter grupowy, ale są również przewidziane zdania indywidualne. Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3. 0 - nieprawidłowo wykonane zadanie; 1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić; 2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy 3 - zadanie wykonane bezbłędnie. Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny w ramach zaliczenia. W sytuacji, gdy student nie mógł być obecny na zajęciach, a posiada stosowne usprawiedliwienie, materiał otrzymuje podczas konsultacji, uzupełnia też indywidualnie dane ćwiczenie. Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Bardzo dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student bardzo dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je profesjonalnie prezentować na zajęciach. Bardzo dobrze zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych. Na ocenę dobrą student dobrze zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dobrze zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dobrze potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je dobrze prezentować na zajęciach. Dobrze zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych. Na ocenę dostateczną student dostatecznie zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, wskazuje i opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Dostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i potrafi się nimi posługiwać. Student dostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Dostatecznie czyta ze zrozumieniem profesjonalne teksty, potrafi je dostatecznie prezentować na zajęciach. Dostatecznie zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych. Na ocenę niedostateczną student niedostatecznie zna charaktestkykę procesu komunikacji interpersonalnej, nie wskazuje lub niedostatecznie opisuje kluczowe jej elementy - nadawca, odbiorca komunikat - w kontekście skuteczności komunikacji oraz czynniki, które mają wpływ na poziom skuteczności w odniesieniu do każdego z tych elementów. Niedostatecznie zna zasady skutecznej komunikacji i niedostatecznie potrafi się nimi posługiwać. Student niedostatecznie potrafi analizować proces komunikacji w odniesieniu do różnych uwarunkowań społecznych i sytuacyjnych. Student nie czyta ze zrozumieniem profesjonalnych tekstów, nie potrafi ich profesjonalnie prezentować na zajęciach. Niedostatecznie zna zasady przygotowywania prac i wypowiedzi pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu oraz możliwymi barierami i błędami, a także technikami usprawniającymi proces skutecznej komunikacji interpersonalnej. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę oraz umiejętności pozwalające im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus). Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. 2. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje. 3. Cele i funkcje komunikacji interpersonalnej, poziomy i płaszczyzny komunikacji. Modele komunikacji interpersonalnej. 4. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji - cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu. 5. Komunikacja werbalna - komunikacja pośrednia i bezpośrednia (kryteria podziału - sposób komunikowania i jawność intencji); style komunikacji. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny nadawca. 6. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny odbiorca: aktywne słuchanie, parafraza, doprecyzowanie, reakcja zwrotna. 7. Komunikacja niewerbalna - jej znaczenie i funkcje, analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała. 8. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej. 9. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji. 10. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. 11. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej - z perspektywy nadawcy, odbiorcy, błędy w komunikacie. Zapobieganie i przeciwdziałanie powstawaniu barier komunikacyjnych. 12. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania. 13. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej. 14. Techniki usprawniania komunikacji. Techniki rozładowywania emocji. 15. Komunikacja pisemna - zasady stosowania pisemnych przekazów o charakterze formalnym. Podstawowe błędy w komunikacji ustnej i pisemnej. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej - podsumowanie. Uzupełnianie zadań realizowanych na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2006. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu oraz możliwymi barierami i błędami, a także technikami usprawniającymi proces skutecznej komunikacji interpersonalnej. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę oraz umiejętności pozwalające im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus). Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. 2. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje. 3. Cele i funkcje komunikacji interpersonalnej, poziomy i płaszczyzny komunikacji. Modele komunikacji interpersonalnej. 4. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji - cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu. 5. Komunikacja werbalna - komunikacja pośrednia i bezpośrednia (kryteria podziału - sposób komunikowania i jawność intencji); style komunikacji. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny nadawca. 6. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny odbiorca: aktywne słuchanie, parafraza, doprecyzowanie, reakcja zwrotna. 7. Komunikacja niewerbalna - jej znaczenie i funkcje, analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała. 8. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej. 9. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji. 10. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. 11. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej - z perspektywy nadawcy, odbiorcy, błędy w komunikacie. Zapobieganie i przeciwdziałanie powstawaniu barier komunikacyjnych. 12. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania. 13. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej. Techniki usprawniania komunikacji. Techniki rozładowywania emocji. 14. Komunikacja pisemna i wizualna - zasady stosowania pisemnych przekazów o charakterze formalnym. Prezentacje - zasady skuteczności przekazów wizualnych. 15. Podstawowe błędy w komunikacji ustnej i pisemnej. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej - podsumowanie. Uzupełnianie zadań realizowanych na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2006. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie zadań: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do efektywnego komunikowania się. Tematyka poruszana na zajęciach pozwala zapoznać studentów z charakterystyką procesu komunikacji interpersonalnej, kluczowymi czynnikami i umiejętnościami wyznaczającymi efektywność tego procesu oraz możliwymi barierami i błędami, a także technikami usprawniającymi proces skutecznej komunikacji interpersonalnej. W wyniku zaliczenia przedmiotu studenci powinni posiadać wiedzę oraz umiejętności pozwalające im na skuteczne koordynowanie komunikacji z innymi ludźmi w różnego rodzaju relacjach społecznych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu, zapoznanie studentów z tematyką zajęć zasadami zaliczenia przedmiotu (sylabus). Komunikacja interpersonalna - pojęcie i znaczenie, schemat procesu komunikacji. 2. Podstawowe elementy procesu komunikacji - ich definicje. 3. Cele i funkcje komunikacji interpersonalnej, poziomy i płaszczyzny komunikacji. Modele komunikacji interpersonalnej. 4. Czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji - cechy nadawcy, odbiorcy, komunikatu. 5. Komunikacja werbalna - komunikacja pośrednia i bezpośrednia (kryteria podziału - sposób komunikowania i jawność intencji); style komunikacji. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny nadawca. 6. Zasady skutecznej komunikacji - skuteczny odbiorca: aktywne słuchanie, parafraza, doprecyzowanie, reakcja zwrotna. 7. Komunikacja niewerbalna - jej znaczenie i funkcje, analiza wskaźników, interpretowanie mowy ciała. 8. Autoprezentacja w procesie komunikacji interpersonalnej. 9. Atrakcyjność interpersonalna w procesie komunikacji. 10. Osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji interpersonalnej. 11. Bariery w procesie komunikacji interpersonalnej - z perspektywy nadawcy, odbiorcy, błędy w komunikacie. Zapobieganie i przeciwdziałanie powstawaniu barier komunikacyjnych. 12. Konflikty - ich rodzaje, źródła, dynamika, strategie rozwiązywania. 13. Aktywność w komunikacji - techniki pobudzania aktywności komunikacyjnej. Techniki usprawniania komunikacji. Techniki rozładowywania emocji. 14. Komunikacja pisemna i wizualna - zasady stosowania pisemnych przekazów o charakterze formalnym. Prezentacje - zasady skuteczności przekazów wizualnych. Specyfika komunikacji w sieci 15. Podstawowe błędy w komunikacji ustnej i pisemnej. Skuteczność procesu komunikacji interpersonalnej - podsumowanie. Uzupełnianie zadań realizowanych na zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. Relacje interpersonalne: proces porozumiewania się, Rebis, Poznań 2006. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania, GWP, Gdańsk 2001. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.