Katastrofy naturalne, historyczne, kulturowe, społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-KNHKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Katastrofy naturalne, historyczne, kulturowe, społeczne |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | 01 –S1A_W02 02 –S1A_W06 03 –S1A_W08 04 –S1A_W02 05–S1A_K02… - K2_W01, S2A_W01 K2_U01; S2A_U01 K2_K01; S2A_K01, S2A_K03 |
Skrócony opis: |
1.Zdarzenia i naturalne procesy radykalne – epidemie,zmiany klimatu,powodzie, zdarzenia kosmiczne, trzęsienia ziemi, huragany, erupcje wulkaniczne, pożary .Katastrofy naturalne. Katastrofy i katastroficzne wizje nowych światów. Konceptualizcje katastrofy .Co na to nauki przyrodnicze, techniczne i formalne.Rewolucje naukowe.Rewolucje religijne. Wizualizacje i thrillery. 2. Procesy i zdarzenia katastrof historycznych z użyciem Axial Age, Komunizm , niemiecki nazizm - katastrofy genocydalne i kulturowe. Procesy zarażeń komunistycznych. Nowe dekolonizacje i globalizacje. Katastrofy społeczne- rewolucje o skutkach genocydalnych, wojny i odbudowy ładów społecznych. 3.Katastropfy społeczne - przebieg,skutki, orzewidywania. Rewolucje, procesy radykalizacji 4. Katastrofy kulturowe – apokalipsy w kulturze, Idea katastrofy i kryzysu.Organizacje wiedzy i nauki w warunkach katastrof. Niemoc w służbie szoków.Ery i post- ery. |
Pełny opis: |
1.Zdarzenia i naturalne procesy radykalne – epidemie,zmiany klimatu,powodzie, zdarzenia kosmiczne, trzęsienia ziemi, huragany, erupcje wulkaniczne, pożary .Katastrofy naturalne. Katastrofy i katastroficzne wizje nowych światów – „ wszystko już będzie inaczej” czyli postkatastroficzne konstrukcje świata społecznego w poszczególnych dziedzinach i w ujęciach holistycznych. Zachowania i instytucjonalizacje reakcji w warunkach pandemii 19/20.Nowe typy paradygmatyzacji nauk w kontekstach katastrof naturalnych .Czy i jak możliwa jest wiedza i nauka o katastrofach. Konceptualizcje katastrofy .Struktury i instytucje w polu zagrożeń, traum,dezorganizacji pandemicznej. Odmiany teorii chaosu.Katastrofy wśród warunków zmiany i rozwoju. Początek i koniec – kategorie i potrzeby naiwnego historyzmu. Rekonfiguracje idei postępu i zmiany w naukach społecznych i humanistycznych. Co na to nauki przyrodnicze, techniczne i formalne ( matematyka, fizyka, logika).Rewolucje naukowe.Rewolucje religijne. Kategorie, Wizualizacje i thrillery. 2. Procesy i zdarzenia katastrof historycznych z użyciem Axial Age, te, które są współczynnikami zmian strukturalnych o globalnych wynikach w dziedzinach politycznych , ekonomicznych, dziedzinach kultury. Komunizm , niemiecki nazizm - katastrofy genocydalne i kulturowe. Procesy zarażeń komunistycznych. Idea całości historycznych w warunkach nieciągłości . Pojęcia i ujęcia nauk historycznych, społecznych, humanistycznych. Katastrofa jako temat historiografii: wzory świadomości historycznej. Nowe dekolonizacje i globalizacje. Labilność kategorii czasu . Długie trwanie i samoutwierdzania 3. Katastrofy społeczne- rewolucje o skutkach genocydalnych, wojny i odbudowy ładów społecznych. Procesy radykalizacji i adaptacji do zmian w warunkach labilności wstrząsów społecznych ( gdy chwiejne są podstawy relacji chronicznie niepewnych w zaufaniu, kontraktach, prawie, standaryzacji oczekiwań, w warunkach utraty kontroli i koncentracji kontroli w sieciach nowoczesnych uzależnień. Nowe gatunki dominacji i hegemonizacji społecznych. Nowe idee antropologiczne w nauce, religiach, sztuce, w cywilizacji( powiedzmy - w sensie N.Eliasa). Od „Śmierci Tropików”( C.Lévi-Strauss) do Śmierci w Wenecji( T.Mann) – idiomy katastrof kultury:Spengler,Szestow,Znaniecki, T.Mann,Lew Tołstoj i Lew Trocki- sakralizacje katastrof. Wyzwolenia poprzez katastrofy: tropy biblijne 4. Katastrofy kulturowe – apokalipsy w kulturze, mity apokaliptyczne. Teorie, Ideologie i kulty zmierzchu kultury i społeczeństwa. Radykalizacje ruchów politycznych . Fundamentalizm Granice wzrostu nierówności, odpłaty, protestu i kary. Dekolonizacje . Idea katastrofy i kryzysu.Organizacje wiedzy i nauki w warunkach katastrof. Niemoc w służbie szoków- systematyka Bernarda Stieglera ( Wstrzasy. Głupota i wiedza w XXI wieku) PWN 2017) rmacji kulturowych – dylematy Hansa Blumenberga. Ery i post- ery. |
Literatura: |
Literatura kierunkowa: Archer, M Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Nomos. Kraków, 2013 Alexander,J,C Trauma. A Social Theory.Polity,2012 Collective Trauma. Praca zbiorowa. Jeffrey Alexander…Piotr Sztompka.University of California Press 2004 Gleick J.,Chaos. Narodziny nowej nauki.Zysk- Ska, Poznań,1996). Hobssbawn, E. The Age of Extremism, 1914-1991,ABACUS, 1995 Klein. N. Doktryna szoku.WWLiterackie MUZA.Warszawa2008 Modernizacja Polski.Struktury,Agencje,Instytucje.Red. Witold Morawski, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne. Warszawa,2010 Osterhammel. J. Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata.Wydawnictwo Poznańskie, 2013 Piketty.Th. Czy można uratować Europę?Wydawnictwo Krytyki Politycznej2016 Scruton, R.Głupcy,oszuści, podżegacze.Mysliciele nowej Lewicy. Zysk mai S-ka. Poznan.2018 Slezkine, Y Dom władzy.Opowieść o rosyjskiej rewolucji.PIW.Warszawa,2019 Spengler, O.Zmierzch Zachodu.Wydawnictwo KR,Warszawa, 2001 Stiegler B. Wstrzasy. Głupota i wiedza w XXI wieku,PWN.Warszawa 2017 Sudjic D. Kompleks gmachu. Architektura gmachu. CACentrum architektury.Warszawa, 2015 Szestow, L. Ateny i Jerozolima.Znak. Kraków, 1993 Taleb, N.N. Na własne ryzyko. Ukryte asymetrie w codziennym życiu.Zyska i S-ka, Poznan,2019 Florian Znaniecki, Upadek cywilizacji zachodniej.Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2013; Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Książnica ATLAS, Lwów-Warszawa,1934 Literatura ustalana z uczestnikami konwersatorium na poszczególnych konwersatoriach. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 pkt za semestr |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy uczestnik wybiera co najmniej jeden temat szczegółowy do opracowania indywidualnego z wykorzystaniem podanej lub własnej literatury przedmiotu ze swobodnie wybranej perspektywy jakiejś wiedzy lub nauki, socjologii, historii, teologii, historiografii szczegółowych, nauk o sztuce, literaturze, itp. Prezentacja materiału – max 30 min. w Power Point lub rozesłanie emailem uczestnikom co najmniej na tydzień przed terminem konwersatorium. Zaliczenie na ocenę z uwzględnieniem wszystkich innych kryteriów aktywności na zajęciach Zaleca się korzystanie z danych statystycznych WORLDOMETER, Eurostat, roczników statystycznych, raportów CBOS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.