Methodology of Social Sciences
General data
Course ID: | WSE-SO-MNS |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Methodology of Social Sciences |
Name in Polish: | Metodologia nauk społecznych |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | SO2_W01, SO2_W02, SO2_W07, SO2_W08 SO2_U01, SO2_U03, SO2_U08 SO2_K03, SO2_K04 |
Preliminary Requirements: | 1. Statystyka opisowa 2. Metody i techniki badań ilościowych i jakościowych |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z głównymi elementami metodologii nauk społecznych, z punktu widzenia dostarczenia podstaw dla działalności badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem socjologii. Przedstawienie kategorii pojęciowych i teoretycznych konstytutywnych dla metodologii nauk społecznych, w tym dla metodologii badań socjologicznych jako dyscypliny naukowej. Przegląd najważniejszych orientacji metodologicznych i ich konsekwencji dla pojmowania zadań - przedmiotu i procedur poznawczych - socjologii. Zasady wprowadzania pojęć do języka socjologii oraz konstruowania twierdzeń i teorii. Ich funkcje i rola w procesie poznania naukowego, w szczególności, w badaniach empirycznych w socjologii. Konsekwencje przyjmowanych założeń i modeli teoretycznych ( w tym, wybranych modeli formalnych) dla wyboru strategii badawczych–interakcja teorii i metody w badaniach-oraz dla praktycznego zastosowania wiedzy socjologicznej w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Pojęcie metody naukowej ogólnie (w nauce), w socjologii. Nauka – sposoby opisu: socjologiczny – psychologiczny - organizacyjny / instytucjonalny – historyczny - metodologiczny. Klasyfikacje nauk. Charakterystyka nauk ze względu na metody uzasadniania Podział nauk na dedukcyjne i empiryczne Nauki nomotetyczne vs n. idiograficzne Nauki empiryczne Indukcjonizm - hipotetyzm. Kanony indukcji Struktura i dynamika teorii naukowej Elementy logicznej teorii nauki. Kryteria naukowości i rozwój nauk empirycznych zasady uznawania twierdzeń - falsyfikowalność i jej odmiany Paradygmaty – ich dynamika i rola w badaniach Spory metodologiczne na terenie nauk społecznych Pozytywizm – post/noe-pozytywizm – konstrukcjonizm – interpretatywizm - postmodernizm Realizm - relatywizm poznawczy - inne - naturalizm i antynaturalizm w teorii socjologicznej. Socjologia w systemach klasyfikacji nauk. - Redukcjonizm i antyredukcjonizm. - Indywidualizm i holizm – poziomy analizy w socjologii. Specyfika nauk społecznych i metodologii n. społecznych Jedność nauki i jedność założeń metodologicznych Język analiz metodologicznych: język pytań badawczych i hipotez naukowych, rozumienie i interpretacja Twierdzenia i teorie w naukach społecznych. Typy twierdzeń. Prawa synchroniczne i diachroniczne. Klasyfikacje i typologie – systematyzacje i taksonomie. Zasady konstruowania - typ idealny. Pojęcia obserwacyjne i pojęcia teoretyczne Pojęcia oznaczające własności ukryte. Definiowanie i postulat operacjonalizacji pojęć funkcje definicji: sprawozdawcze - projektujące - regulujące. definiowanie ‘minimalne’ i ‘typologiczno-idealne’ (minimaxowe) Wskaźniki i zmienne – ‘reprezentowanie’ pojęć teoretycznych w badaniu - wstęp do procedur ‘ wskaznikowania’ (wskaźników) w socjologii Pomiar, pojęcie mierzenia i podstawy skalowania cech ukrytych Rodzaje pomiarów i typy skal pomiarowych w badaniach społecznych Przyczynowość w naukach społecznych Praktyczne wykorzystanie metody analizy przyczynowej w socjologii Wyjaśnianie i przewidywanie w naukach społecznych. Logiczne schematy wyjaśniania / przewidywania Modelowanie - modele formalne Modelowanie zjawisk i procesów społecznych Zastosowania wybranych teorii formalnych jako modeli (w socjologii) Nauka z perspektywy „socjologii wiedzy”. Nauki społeczne wobec wartości. Przesłanki aksjologiczne w badaniach socjologicznych Koncepcja „dwóch kultur” |
Bibliography: |
Literatura obowiązkowa: S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007 (1985) R.A. Podgórski, Metodologia badań socjologicznych O W Branta, Bydgoszcz 2007. K. Popper Logika odkrycia naukowego, Rozdział 1 (Przegląd niektórych problemów podstawowych), PWN Warszawa 1977 E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa; Rozdz 1-2-3. S. Ossowski, Wzory nauk przyrodniczych wobec osobliwości zjawisk społecznych, [w] Sztompka, P. i J. Kuć (red.) Socjologia. Lektury, Wyd. Znak, Kraków; s. 28-34. Nachmias Ch. F., Nachmias D., 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań, Cz. I. P. Kawalec, Przyczyna i wyjaśnianie, UL 2006; Wprowadzenie, Rozdz. 1 i Zakończenie. M. Kuszyk-Bytniewska, Zagadnienia teoriopoznawcze w socjologii, [w] Hetmański, M. Hetmański, Epistemologia współcześnie, UNIVERSITAS Kraków, 2007; s. 193-238 A. Giddens, Czym zajmują się socjologowie [w] Sztompka, P. i J. Kuć (red.) Socjologia. Lektury, Wyd. Znak, Kraków; s. 17-27. Literatura uzupełniająca: K. Ajdukiewicz, Logika Pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965. E. Durkheim, Co to jest fakt społeczny, [w] Sztompka, P. i J. Kuć (red.) Socjologia. Lektury, Wyd. Znak, Kraków; s. 266-71 J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004, s.1-5 oraz Rozdz. 44 W. Marciszewski, Metodologia nauk empirycznych [w:] Mała encyklopedia logiki, wyd. 2, Ossolineum 1988. A. Jabłoński, Budowanie społeczeństwa wiedzy. Z teorii społecznej K. R. Poppera, Teoria wiedzy jako metodologiczna analiza reguł uzasadniania naukowego, s. 40-79; oraz Socjologiczny wymiar badań Poppera nad wiedza, s. 224-348 A. Giddens, Nowe zasady metody socjologicznej, ’NOMOS’ Kraków, 2001 M. Zemło, Pragmatyczny model socjologii wiedzy, [w] Bytniewski, P., , i M. Chałubiński (red.) Teoretyczne podstawy socjologii wiedzy, UMCS, 2006. s. 24-37 W. Outhwaite, Turner S. P., The SAGE Handbook of Social Science Methodology, SAGE Publication, London |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. Efekty kształcenia a) Wiedza: - Student opisuje charakter nauk społecznych i ich miejsce w relacji do innych nauk - Student wymienia główne elementy metodologii nauk społecznych (z punktu widzenia dostarczenia studentom podstaw dla działalności badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem Socjologii); - Student charakteryzuje w sposób pogłębiony metody i narzędzia, w tym także techniki pozyskiwania danych w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem Socjologii; - Student wyjaśnia wykorzystanie metod i narzędzi właściwych dla Socjologii do opisu instytucji i struktur społecznych (w tym relacji między nimi i procesów wewnętrznych); - Student wskazuje i definiuje kategorie pojęciowe i teoretyczne konstytutywne dla metodologii nauk społecznych, w tym dla metodologii badań socjologicznych jako dyscypliny naukowej; - Student wymienia i opisuje najważniejsze orientacje metodologiczne i ich konsekwencje dla pojmowania zadań (przedmiotów i procedur poznawczych) socjologii; b) Umiejętności - Student wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną (znając interakcję teorii i metody w badaniach) i pozyskuje dane za pomocą wybranej metody [znając konsekwencje przyjmowanych założeń badawczych i modeli teoretycznych ( w tym, wybranych modeli formalnych) dla wyboru strategii postępowania badawczego]; - Student posługuje się wiedzą socjologiczną w praktyce (diagnozuje problemy społeczne, interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne i relacje między nimi); - Student analizuje konkretne zjawiska społeczne, w obszarze Socjologii (posiada umiejętność rozumienia i analizowania konkretnych problemów społecznych); c) Kompetencje społeczne - Student ma świadomość istnienia i ważności przestrzegania Zasad Etycznych w badaniach społecznych; - Student jest wrażliwy na zapewnienie jakości zbieranych danych i poprawności procedur analitycznych i wnioskowania; - Student pracuje w Zespole, potrafi odpowiednio określić priorytety, umożliwiające realizację wytyczonego zadania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: Egzamin testowy 5 - 85-100% 4 - 65-84% 3 - 50-64% 2 - poniżej 49% |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 24 places
|
|
Coordinators: | Marcin Zarzecki | |
Group instructors: | Marcin Zarzecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z głównymi elementami metodologii nauk społecznych, z punktu widzenia dostarczenia podstaw dla działalności badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem socjologii. Przedstawienie kategorii pojęciowych i teoretycznych konstytutywnych dla metodologii nauk społecznych, w tym dla metodologii badań socjologicznych jako dyscypliny naukowej. Przegląd najważniejszych orientacji metodologicznych i ich konsekwencji dla pojmowania zadań - przedmiotu i procedur poznawczych - socjologii. Zasady wprowadzania pojęć do języka socjologii oraz konstruowania twierdzeń i teorii. Ich funkcje i rola w procesie poznania naukowego, w szczególności, w badaniach empirycznych w socjologii. Konsekwencje przyjmowanych założeń i modeli teoretycznych ( w tym, wybranych modeli formalnych) dla wyboru strategii badawczych–interakcja teorii i metody w badaniach-oraz dla praktycznego zastosowania wiedzy socjologicznej w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 26 places
|
|
Coordinators: | Marcin Zarzecki | |
Group instructors: | Marcin Zarzecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Marcin Zarzecki | |
Group instructors: | Marcin Zarzecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Marcin Zarzecki | |
Group instructors: | Marcin Zarzecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.