Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zarządzania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-PZ
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia zarządzania
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

S02_W05

S02_W06

S02_W12


S02_U05

S02_U08

S02_U09

SO2_U12


S02_K02

S02_K05


Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej.

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje).

2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja.

3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych.

4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika;

5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji.

6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości.

7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania.

8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera;

9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera;

10. Proces kierowania ludźmi - c.d.

11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna.

12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia

12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach.

13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój.

14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań.

Literatura:

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003.

Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003.

Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014.

Lektura uzupełniająca:

Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014.

Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002.

Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

S02_W05

Student posiada rozszerzoną wiedzę o postawach społecznych i zachowaniach człowieka w organizacji.

S02_W06

Student zna w pogłębiony sposób metody i narzędzia pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych. Zna zasady tworzenia opisu stanowiska i profilu osobowego pracownika. Zna w sposób pogłębiony metody rekrutacji i selekcji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich psychologicznego wymiaru, style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, specyfikę komunikacji i konfliktów w organizacji oraz problematykę stresu zawodowego i kultury organizacyjnej.

S02_W12

Student zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju organizacji od strony prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem kwestii o charakterze psychologicznym.

S02_U05

Student sprawnie posługuje się normami i regułami zawodowymi kształtującymi proces zarządzania, potrafi posłużyć się nimi w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii zarządzania.

S02_U08

Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w obszarze psychologicznych aspektów zarządzania, z zastosowaniem odpowiedniej metody.

SO2_U09

Posiada umiejętność przygotowywania krótkich prac pisemnych w zakresie podejmowanych na zajęciach tematów.

SO2_U12

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.

S02_K02

Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z psychologicznym aspektem zarządzania zasobami ludzkimi odwołując się do naukowych uzasadnień.

S02_K05

Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie wykładów studenci otrzymują do wypełnienia krótkie zadanie. Planowanych jest łącznie 10 zadań. Większość zadań ma charakter zespołowy, ale przewidziane są również zadania indywidualne, w tym krótkie prace pisemne.

Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3.

0 - nieprawidłowo wykonane zadanie;

1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić;

2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy

3 - zadanie wykonane bezbłędnie.

Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny w ramach zaliczenia.

Na koniec semestru studenci piszą także zaliczenie z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz zaliczenia stanowi podstawę do postawienia oceny.

Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Bardzo dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Bardzo dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Bardzo dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Bardzo dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i trafnie analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.

Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.

Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.

Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Niedostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Niedostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, nie potrafi analizować ich psychologicznego wymiaru. Niedostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Niedostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem.

W sytuacji, kiedy student z ważnych przyczyn nie może uczestniczyć w danych zajęciach, indywidualnie uzupełnia brakujący materiał i zadanie podczas konsultacji i/lub na ostatnich zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu:podstawowy

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje).

2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja.

3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych.

4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika;

5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji.

6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości.

7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania.

8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera;

9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera;

10. Proces kierowania ludźmi - c.d.

11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna.

12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia

12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach.

13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój.

14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań.

Literatura:

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003.

Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003.

Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014.

Lektura uzupełniająca:

Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014.

Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002.

Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999.

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje).

2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja.

3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych.

4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika;

5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji.

6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości.

7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania.

8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera;

9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera;

10. Proces kierowania ludźmi - c.d.

11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna.

12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia

12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach.

13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój.

14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań.

Literatura:

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003.

Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003.

Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014.

Lektura uzupełniająca:

Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014.

Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002.

Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999.

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Dopuszczalne 2 nieobecności bez usprawiedliwienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)

przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje).

2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja.

3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych.

4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika;

5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji.

6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości.

7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania.

8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera;

9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera;

10. Proces kierowania ludźmi - c.d.

11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna.

12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia

12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach.

13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój.

14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie.

15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań.

Literatura:

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002.

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003.

Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008.

Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003.

Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014.

Lektura uzupełniająca:

Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014.

Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002.

Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999.

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Dopuszczalne 2 nieobecności bez usprawiedliwienia.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)