Psychologia zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zarządzania |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S02_W05 S02_W06 S02_W12 S02_U05 S02_U08 S02_U09 SO2_U12 S02_K02 S02_K05 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje). 2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja. 3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych. 4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika; 5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji. 6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości. 7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania. 8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera; 9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera; 10. Proces kierowania ludźmi - c.d. 11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna. 12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia 12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach. 13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój. 14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań. |
Literatura: |
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014. Lektura uzupełniająca: Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002. Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
S02_W05 Student posiada rozszerzoną wiedzę o postawach społecznych i zachowaniach człowieka w organizacji. S02_W06 Student zna w pogłębiony sposób metody i narzędzia pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych. Zna zasady tworzenia opisu stanowiska i profilu osobowego pracownika. Zna w sposób pogłębiony metody rekrutacji i selekcji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich psychologicznego wymiaru, style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, specyfikę komunikacji i konfliktów w organizacji oraz problematykę stresu zawodowego i kultury organizacyjnej. S02_W12 Student zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju organizacji od strony prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości ze szczególnym uwzględnieniem kwestii o charakterze psychologicznym. S02_U05 Student sprawnie posługuje się normami i regułami zawodowymi kształtującymi proces zarządzania, potrafi posłużyć się nimi w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii zarządzania. S02_U08 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w obszarze psychologicznych aspektów zarządzania, z zastosowaniem odpowiedniej metody. SO2_U09 Posiada umiejętność przygotowywania krótkich prac pisemnych w zakresie podejmowanych na zajęciach tematów. SO2_U12 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. S02_K02 Student prawidłowo rozstrzyga dylematy związane z psychologicznym aspektem zarządzania zasobami ludzkimi odwołując się do naukowych uzasadnień. S02_K05 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie wykładów studenci otrzymują do wypełnienia krótkie zadanie. Planowanych jest łącznie 10 zadań. Większość zadań ma charakter zespołowy, ale przewidziane są również zadania indywidualne, w tym krótkie prace pisemne. Wynik zadania jest oceniany na skali od 0 do 3. 0 - nieprawidłowo wykonane zadanie; 1- są błędy, ale większość zadania jest poprawnie wykonana i student po konsultacji rozumie, jak błędy poprawić; 2 - praca w większości wykonana poprawnie, choć zawierające drobne i niezbyt poważne błędy 3 - zadanie wykonane bezbłędnie. Suma zebranych w semestrze punktów pozwala na postawienie oceny w ramach zaliczenia. Na koniec semestru studenci piszą także zaliczenie z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz zaliczenia stanowi podstawę do postawienia oceny. Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Bardzo dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Bardzo dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Bardzo dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Bardzo dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i trafnie analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem. Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dobrze zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dobrze zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dobrze zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dobrze posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem. Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Dostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Dostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, potrafi analizować ich psychologiczny wymiar. Dostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Dostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem. Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat postaw społecznych i zachowania człowieka w organizacji. Niedostatecznie zna metody pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych w zarządzaniu. Niedostatecznie zna zasady tworzenia opisu stanowiska pracy i profilu osobowego pracownika, metody rekrutacji i selekcji zawodowej, nie potrafi analizować ich psychologicznego wymiaru. Niedostatecznie zna style i techniki kierowania, specyfikę zarządzania zróżnicowanym zespołem, komunikacji i konfliktów w organizacji oraz kultury organizacyjnej i problematykę stresu zawodowego. Niedostatecznie posługuje się zasadami kształtującymi proces zarządzania i analizuje i rozwiązuje problemy związane z zarządzaniem. W sytuacji, kiedy student z ważnych przyczyn nie może uczestniczyć w danych zajęciach, indywidualnie uzupełnia brakujący materiał i zadanie podczas konsultacji i/lub na ostatnich zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład 24 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje). 2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja. 3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych. 4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika; 5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji. 6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości. 7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania. 8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera; 9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera; 10. Proces kierowania ludźmi - c.d. 11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna. 12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia 12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach. 13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój. 14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014. Lektura uzupełniająca: Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002. Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje). 2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja. 3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych. 4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika; 5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji. 6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości. 7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania. 8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera; 9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera; 10. Proces kierowania ludźmi - c.d. 11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna. 12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia 12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach. 13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój. 14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014. Lektura uzupełniająca: Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002. Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne 2 nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów, kryteria zaliczenia. Psychologia zarządzania jako nauka. Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje). 2. Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja. 3. Metody pozyskiwania danych i metody interwencji w procesie podejmowania decyzji personalnych. 4. Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika; 5. Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji. 6. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości. 7. Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania. 8. Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera; 9. Proces kierowania ludźmi - przywództwo, style kierowania, techniki kierowania, autorytet menedżera; 10. Proces kierowania ludźmi - c.d. 11. Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników w procesie rozwoju i współpracy; Kultura organizacyjna. 12. Zarządzanie różnorodnością - czynnik zróżnicowania zasobów ludzkich w organizacji: atuty i utrudnienia 12. Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach. 13. Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Zmiany i rozwój. 14. Stres zawodowy i syndrom wypalenia zawodowego - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2002. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków 2003. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014. Lektura uzupełniająca: Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2014. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002. Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999. |
|
Wymagania wstępne: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne 2 nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.