Rural Sociology
General data
Course ID: | WSE-SO-SWsi |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Rural Sociology |
Name in Polish: | Socjologia wsi |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | sociology |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | SO1_W02, SO1_W10; SO1_U01, SO1_U03; SO1_U12 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczony przedmiot Wstęp do socjologii - 30 g. wykład i 30 g. ćwiczenia. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma formę wykładu i odbywa się w semestrze letnim w wymiarze 30 g. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z tematyką i specyfiką obszaru badawczego socjologii wsi, zwłaszcza socjologii wsi polskiej. Omawiane będą: początki socjologii wsi, przedmiot (wieś i obszar wiejski) i metody badań (monograficzna i dokumentów osobistych); tradycyjna organizacja wsi polskiej; modernizacja wsi polskiej w 20-leciu międzywojennym; ruch ludowy; tradycyjna kultura chłopska w Polsce, preferencje kulturalne; gospodarowanie chłopskie wczoraj i dziś (praca na wsi, dwuzawodowość i wielozawodowość, PGR); nowe osadnictwo na wsi polskiej; wieś jako środowisko obywatelskie; aktywizacja współczesnej wsi polskiej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie wiedzy (EW): 1. Identyfikuje główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Oczekiwane efekty uczenia się studenta w zakresie umiejętności (EU): 1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 2. Analizuje poprawnie przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładach - 30 g. Konsultacje - 5 g. Przygotowanie do egzaminu - 25 g. Ogółem - 60 g. (w tym 35 g. w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim) Punkty ECTS = 60 g. : 30 g. = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (test) z materiału przedstawionego na wykładach i wskazanych lektur. Zaliczenie, czyli uzyskanie oceny dostatecznej to udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 60% pytań postawionych na egzaminie. Uzyskanie wyższych ocen kształtuje się procentowo w sposób następujący: dostateczny+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 69% pytań, dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 77% pytań, dobry+ - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 86% pytań, bardzo dobry - udzielenie odpowiedzi na co najmniej 94% pytań na egzaminie. W odniesieniu do oczekiwanych efektów uczenia się studenta w zakresie wiedzy i umiejętności oceny kształtują się następująco: Na ocenę bardzo dobry - 1. Student bardzo dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student bardzo dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Bardzo sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi bardzo dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi bez trudności czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę dobry - 1. Student dobrze potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Sprawnie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę dostateczny - 1. Student w sposób wystarczający potrafi identyfikować główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Student dość dobrze charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażanie rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. W sposób wystarczający posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Potrafi dość dobrze analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Potrafi czytać z dostatecznym zrozumieniem specjalistyczne teksty z zakresu socjologii wsi. Na ocenę niedostateczny - 1. Student nie potrafi identyfikować głównych perspektyw badawczych (koncepcji, metod, narzędzi) i podstawowych pojęć z zakresu socjologii wsi. 2. Student nie potrafi charakteryzować funkcjonowania i przeobrażania rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 3. Nie posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 4. Nie potrafi analizować przyczyn i przebiegu konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. 5. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem specjalistycznych tekstów z zakresu socjologii wsi. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 44 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Wołk | |
Group instructors: | Agnieszka Wołk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 14 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Wołk | |
Group instructors: | Agnieszka Wołk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Wołk | |
Group instructors: | Agnieszka Wołk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.