Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistical inference

General data

Course ID: WSE-SO-WS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Statistical inference
Name in Polish: Wnioskowanie statystyczne
Organizational unit: Faculty of Social and Economic Sciences
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5zezqroox4Hr6q-pogFmkBxkNf0kYht2plS0nTbTdO81%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3b9abb81-562f-4df7-bf36-b10e025ca66b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

sociology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

SO1-W07

SO1_U02

SO1_U07

SO1_U09

Preliminary Requirements:

basic knowledge of descriptive statistics and logical reasoning, social knowledge

Short description: (in Polish)

Wnioskowanie statystyczne jest zaawansowaną kontynuacją przedmiotu Statystyka opisowa. Rozpoczyna się od analizy zagadnień

związanych z probabilistyką i klasycznymi przykładami rozkładów zmiennych losowych (skokowych i ciągłych), zagadnień związanych z estymacją

przedziałową parametrów rozkładu zmiennych losowych oraz teorią i praktyką weryfikacji hipotez statystycznych, także zaawansowaną analizą funkcji

regresji.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest rozwinięcie zdobytych w poprzednim semestrze umiejętności i rozwinięcie wiedzy oraz praktycznego zastosowania pojęć z zakresu statystyki do opisu zjawisk społeczno-ekonomicznych z wykorzystaniem różnorodnych źródeł danych, w tym opanowanie wykonania podstawowych procedur statystycznych uwzględniających procedury wnioskowania i rozwinięcie umiejętności podejmowania decyzji weryfikacji stawianych hipotez.

1. zmienne losowe i ich własności

2. próby, rodzaje i sposób doboru

3. podstawowe rozkłady zmiennych losowych skokowych

4. podstawowe rozkłady zmiennych losowych ciągłych i ich własności

5., 6. estymacja przedziałowa

7., 8., 9., 10. weryfikacja hipotez

11, 12. wnioskowanie wariancyjne

13., 14.. wnioskowanie regresyjne

15. podsumowanie merytoryczne

Bibliography: (in Polish)

M. Sobczyk , Statystyka, PWN, Warszawa 2019

G.Lissowski, J.Haman, M. Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów tom 2, wyd. naukowe SCHOLAR

G.Lissowski, J.Haman, M. Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów tom 3, wyd. naukowe SCHOLAR

G.Lissowski, J.Haman, M.Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów, wyd. naukowe SCHOLAR,

I.Markowicz, K. Wawrzyniak, I. Bąk, M. Mojsiewicz, Statystyka w zadaniach cz. II Statystyka matematyczna, wyd. WNT

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

red. S.Bedyńska, M. Cypryańska, Statystyczny drogowskaz 2, Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji, wyd. SEDNO

M. Rószkiewicz, Analiza klienta, wyd. Predictive Solutions, SPSS

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 15 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 70 = około 3 ECTS

(w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. = 1ECTS)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocenie podlega praca na wykładach - aktywność w wykonywaniu zadań interaktywnych, odpowiedzi na pytania prowadzącego, praca w grupach

kryteria oceny końcowej - egzamin końcowy pisemny (być może w formie zdalnej w zależności od sytuacji epidemiologicznej) Do egzaminu przystępują jedynie osoby posiadające zaliczone wcześniej ćwiczenia

Na ocenę bardzo dobrą:

w ponad 86%

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

na ocenę dobrą plus w 77-85% potrafi

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

na ocenę dobrą w 71-76% potrafi

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

na ocenę dostateczną plus w 58-70% potrafi

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

na ocenę dostateczną w 51-57% potrafi:

Student/ka zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych,

właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje

społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące - potrafi podać ich przykłady

Student/ka potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać

dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie

socjologii - potrafi stworzyć zapis danych do analizy

Student/ka analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i

proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia - w tym w szczególności w zakresie weryfikacji hipotez i estymacji przedziałowej

Student/ka posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w

języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z

wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych

źródeł - potrafi opisać etapy postępowania weryfikacyjnego i poprawnie sformułować wnioski

Practical placement: (in Polish)

nie powiązane

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Olga Kotowska-Wójcik
Group instructors: Olga Kotowska-Wójcik
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ahiDr2SjQxBoFDr-96laAVl3-INk8E7inLSj5r2BSNzU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d3d3680d-4fe8-45b2-93b8-22b8de0bc6f2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Lectures, 30 hours, 49 places more information
Coordinators: Olga Kotowska-Wójcik
Group instructors: Olga Kotowska-Wójcik
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5zezqroox4Hr6q-pogFmkBxkNf0kYht2plS0nTbTdO81%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b9abb81-562f-4df7-bf36-b10e025ca66b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) LICZBA ECTS 2 pkt (35 godz.=1 ECTS)


wykład 30 godzin

przygotowanie do zajęć 15 godzin

przygotowanie do egzaminu 25 godzin

SUMA GODZIN 70

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 58 places more information
Lectures, 30 hours, 58 places more information
Coordinators: Olga Kotowska-Wójcik
Group instructors: Olga Kotowska-Wójcik
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5zezqroox4Hr6q-pogFmkBxkNf0kYht2plS0nTbTdO81%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b9abb81-562f-4df7-bf36-b10e025ca66b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Classes - graded credit
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) LICZBA ECTS 2 pkt (35 godz.=1 ECTS)


wykład 30 godzin

przygotowanie do zajęć 15 godzin

przygotowanie do egzaminu 25 godzin

SUMA GODZIN 70

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot jest kontynuacją Statystyki opisowej i znajomość tego zakresu jest niezbędna. Celem przedmiotu jest rozwinięcie zdobytych w poprzednim semestrze umiejętności i rozwinięcie wiedzy oraz praktycznego zastosowania pojęć z zakresu statystyki do opisu zjawisk społeczno-ekonomicznych z wykorzystaniem różnorodnych źródeł danych, w tym opanowanie wykonania podstawowych procedur statystycznych uwzględniających procedury wnioskowania i rozwinięcie umiejętności podejmowania decyzji weryfikacji stawianych hipotez.

Wnioskowanie statystyczne rozpoczyna się od analizy zagadnień związanych z probabilistyką i klasycznymi przykładami rozkładów zmiennych losowych (skokowych i ciągłych), zagadnień związanych z estymacją przedziałową parametrów rozkładu zmiennych losowych oraz teorią i praktyką weryfikacji hipotez statystycznych, także zaawansowaną analizą funkcji regresji.

Full description: (in Polish)

1. zmienne losowe i ich własności

2. próby, rodzaje i sposób doboru

3. podstawowe rozkłady zmiennych losowych skokowych

4. podstawowe rozkłady zmiennych losowych ciągłych i ich własności

5., 6. estymacja przedziałowa

7., 8., 9., 10. weryfikacja hipotez

11, 12. wnioskowanie wariancyjne

13., 14.. wnioskowanie regresyjne

15. podsumowanie merytoryczne

Bibliography: (in Polish)

M. Sobczyk , Statystyka, PWN, Warszawa 2019

G.Lissowski, J.Haman, M. Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów tom 2, wyd. naukowe SCHOLAR

G.Lissowski, J.Haman, M. Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów tom 3, wyd. naukowe SCHOLAR

G.Lissowski, J.Haman, M.Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów, wyd. naukowe SCHOLAR,

I.Markowicz, K. Wawrzyniak, I. Bąk, M. Mojsiewicz, Statystyka w zadaniach cz. II Statystyka matematyczna, wyd. WNT

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

red. S.Bedyńska, M. Cypryańska, Statystyczny drogowskaz 2, Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji, wyd. SEDNO

M. Rószkiewicz, Analiza klienta, wyd. Predictive Solutions, SPSS

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)