Wartości i rytuały w młodzieżowym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-WiRwMŚ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wartości i rytuały w młodzieżowym świecie |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://WSE-SO-WiRwMŚ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W05; SO1_W10 SO1_U03; SO1_U04; SO_U10 SO1_K04 |
Wymagania wstępne: | zaliczony pierwszy rok studiów na kierunkach: socjologia, praca socjalna, ekonomia |
Skrócony opis: |
Celem wykładu monograficznego: Rytuały w młodzieżowym świecie jest uporządkowanie i poszerzenie wiedzę studentów na temat specyfiki młodzieży jako kategorii społecznej i związanych z nią przemian, świata młodzieżowych wartości oraz związanych z nimi symbolicznych czynności, które można identyfikować z rytuałami. Tematyka zachęca uczestników zajęć do bliższego przyjrzenia się rytualnym typom aktywności- ich ciągłości i przemianom. Głównym celem egzaminacyjnym jest umiejętność zaprezentowania wybranej problematyki związanej z treścią wykładu; cech danego zjawiska, jego uwarunkowań i konsekwencji, własnych opinii w kontekście prognostycznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot 30-godzinny jest wykładem monograficznym do wyboru przez studentów, którzy ukończyli pierwszy rok studiów, na kierunkach: socjologia, praca socjalna, ekonomia. Przy współudziale studentów, na kolejnych zajęciach podejmowane są następujące problemy: 1.W jaki sposób socjologowie opisują młodzież? - 2 godz. 2.Jaki jest(są) świat(światy) wartości młodzieży? - 4 godz. 3.Jakie są młodzieżowe „świętości”? - 2 godz. 4. W jaki sposób młodzież postrzega rytuały? - 4 godz. 5.Jaka jest religijność i duchowość młodzieży? - 2 godz. 6.Jak młodzież ujmuje kategorie dobra i zła? W jaki sposób chroni dobro? (np. świętowanie w rodzinie, w gronie przyjacielskim i koleżeńskim) - 2 godz. 7. Jakie znaczenie ma dla młodych edukacja (praca) i związane z nimi rytuały? - 4 godz. 8. Na czym polega obecność młodzieży w sferze publicznej? (rytuały polityczne, rytuały patriotyczne, rytuały obywatelskie) - 4 godz. 9. W jaki sposób młodzież uczestniczy w kulturze (eventy, czas wolny, przestrzeń Internetu)? - 2 godz. 10. Czy współczesne subkultury można umieścić między etosem a ekspresją? - 2 godz. 11. Czy w przyszłości rytuały będą miały znaczenie w życiu młodzieży? - 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Griese H.M.(1996), Socjologiczne teorie młodzieży: wprowadzenie, Kraków. Fatyga B.(1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa. Fleischer M. (2019), O młodzieży, czyli o tym, że jej (już) nie ma, Kraków (pdf) ead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa. Pęczak M. (1992), Starzy etosowcy i młodzi pragmatycy, „Więź” nr 6, s. 57-64. Sroczyńska M.(2013), Młodzież w świecie rytuałów. Studium socjologiczne, Kraków (pdf) Szafraniec K. red. (2019), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Sroczyńska M. (2019), O kulturze religijnej współczesnej młodzieży, „Studia Salvatoriana Polonica” 2019, t.13, s.43-53 (pdf) Świda-Ziemba H. (2000), Obraz świata i bycia w świecie (z badań młodzieży licealnej), Warszawa. Szlendak T., Olechnicki K. (2017), Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa. Wielecki K. (1990), Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży, „Studia Socjologiczne” nr 1-2, s. 61-82. Wrzesień W. (2000), Relacje międzypokoleniowe a rodzina, „Roczniki Socjologii Rodziny” t.XII, s.55-70. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
3 punkty ECTS= 75 godzin SO1_W05; SO1_W10 - Pogłębienie wiedzy w kontekście szczegółowych subdyscyplin socjologicznych, związanych z tematyką wykładu monograficznego (zwłaszcza socjologii młodzieży, socjologii rytuału, socjologii religii i rodziny) - udział w wykładzie (30 godz.) plus praca własna (15 godz). SO1_K04 - Poszerzenie kompetencji w zakresie aktywności zespołowej, związanej z przygotowaniem wspólnego wystąpienia (15 godz.) SO1_U03; SO1_U04; SO_U10 - Poszerzenie zasobu umiejętności, związanych z prezentowaniem istotnych zjawisk społecznych, ich specyfiki, uwarunkowań oraz konsekwencji jednostkowych i społecznych (15 godz.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny on-line (dopuszczalna jest forma indywidualna lub zespołowa - do 3 osób) Student powinien: -na ocenę bardzo dobrą - przygotować i zaprezentować w kontekście socjologicznym wybrane zjawisko, związane z problematyką rytuałów, które budzi zainteresowanie młodzieży; brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; systematycznie uczestniczyć w zajęciach; - na ocenę dobrą - przygotować i zaprezentować w kontekście socjologicznym wybrane zjawisko, związane z problematyką rytuałów, które budzi zainteresowanie młodzieży; systematycznie uczestniczyć w zajęciach; - na ocenę dostateczną - przygotować i zaprezentować wybrane zjawisko, uczestniczyć w zajęciach; - możliwe są także oceny połówkowe (dobry plus, dost. plus) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK_MON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Sroczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Sroczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.