Etyka biznesu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-ZP-EB |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.0
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka biznesu |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o zarządzaniu i jakości |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZP1_W05, ZP1_W12, ZP1_U16, ZP1_U17, ZP1_K08 |
Wymagania wstępne: | znajomość angielskiego |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje kompleksowy przegląd etyki biznesu, badając jej poziomy mikro, mezo i makro. Podkreśla wzajemne zależności między przedsiębiorstwami a ich kontekstem kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Zrównoważony rozwój i dobro wspólne są głównymi elementami, uwzględniając przy tym globalne wyzwania. Kurs analizuje pojęcia etyczne, tradycje filozoficzne oraz ich zastosowanie w kontekście problemów ekonomicznych. Omawia także wyzwania etyczne, którym muszą stawić czoła jednostki, przedsiębiorstwa i branże, wraz z kwestiami globalnymi i rządowymi. |
Pełny opis: |
Kurs oferuje kompleksowe badanie etyki biznesu, przyjmując wielopoziomową perspektywę, która analizuje aspekty mikro, mezo i makro tej dziedziny. Studenci zdobędą zrozumienie wzajemnych powiązań między tymi poziomami i zrozumieją, że przedsiębiorstwa działają w szerszym kontekście kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Kurs uwzględnia społeczne i kulturowe zakorzenienie gospodarki, kładąc nacisk na wpływ globalnych wyzwań i zagadnień zrównoważonego rozwoju. Przyjęta zostaje perspektywa dobra wspólnego, skupiająca się na opracowywaniu zasad i norm etycznych, które promują sprawiedliwość i dobro grup i społeczności. Dla zapewnienia globalnej perspektywy, kurs korzysta z przykładów z różnych kultur i języków, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej. Badane są kluczowe pojęcia etyczne, takie jak wartości, cnoty, normy i sumienie, wraz z różnymi tradycjami filozoficznymi w etyce biznesu i ich praktycznym zastosowaniem w problemach ekonomicznych. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak konsekwencjalizm, deontologia, etyka wartości, etyka cnót, etyka integracyjna i etyka zarządzania. Omawiane są wyzwania etyczne, którym różne grupy, rodzaje przedsiębiorstw i branże stają w obliczu na poziomie mikro, mezo i makro. Ponadto, kurs zagłębia się w globalne i rządowe wyzwania etyczne, takie jak zmiany klimatyczne, odpowiedzialność środowiskowa, współczesne niewolnictwo, rozwój w krajach o niskich dochodach, redystrybucja i równość. Studenci będą analizować implikacje tych wyzwań dla przedsiębiorstw. |
Literatura: |
1. Shaw, W. H. (2020). Business Ethics: A Textbook with Cases (8th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 2. DesJardins, J. (2020). Business Ethics: A Managerial Approach (6th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 3. Schmidt, D. P. (2020). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 4. Boatright, J. R. (2020). Business Ethics: A Contemporary Approach (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 5. Crane, A., & Matten, D. (2020). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (5th Edition). Oxford, UK: Oxford University Press. 6. Ferrell, O. C., Fraedrich, J., & Ferrell, L. (2020). Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (13th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 7. Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk About How to Do It Right (7th Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma wiedzę ogólno humanistyczną o charakterze interdyscyplinarnym, poszerzającą i pogłębiającą rozumienie problemów politycznych, ekonomicznych, kulturowych i filozoficzno-etycznych współczesności Posiada wiedzę w zakresie złożonych uwarunkowań społecznych, etycznych i psychologicznych funkcjonowania gospodarki bądź działalności podmiotów gospodarczych Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej Ma umiejętność trafnej identyfikacji, analizy i interpretacji wybranych zjawisk politycznych i ekonomicznych (gospodarczo-społecznych) z uwzględnieniem ich złożonych uwarunkowań oraz skutków dla rzeczywistości krajowej i europejskiej Potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, przy świadomości konsekwencji społecznych i etycznych decyzji gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
„Mieszany sposób oceny: pisemne przygotowanie do dyskusji i debaty (35% oceny); uczestnictwo w dyskusji i debacie oksfordzkiej (35% oceny), udział w krótkich testach sprawdzających wiedzę (30% oceny). W przypadku niewystarczającej ilości punktów (mniej niż 50% uzyskanych punktów) – egzamin ustny”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Horodecka | |
Prowadzący grup: | Anna Horodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje kompleksowy przegląd etyki biznesu, badając jej poziomy mikro, mezo i makro. Podkreśla wzajemne zależności między przedsiębiorstwami a ich kontekstem kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Zrównoważony rozwój i dobro wspólne są głównymi elementami, uwzględniając przy tym globalne wyzwania. Kurs analizuje pojęcia etyczne, tradycje filozoficzne oraz ich zastosowanie w kontekście problemów ekonomicznych. Omawia także wyzwania etyczne, którym muszą stawić czoła jednostki, przedsiębiorstwa i branże, wraz z kwestiami globalnymi i rządowymi. |
|
Pełny opis: |
Kurs oferuje kompleksowe badanie etyki biznesu, przyjmując wielopoziomową perspektywę, która analizuje aspekty mikro, mezo i makro tej dziedziny. Studenci zdobędą zrozumienie wzajemnych powiązań między tymi poziomami i zrozumieją, że przedsiębiorstwa działają w szerszym kontekście kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Kurs uwzględnia społeczne i kulturowe zakorzenienie gospodarki, kładąc nacisk na wpływ globalnych wyzwań i zagadnień zrównoważonego rozwoju. Przyjęta zostaje perspektywa dobra wspólnego, skupiająca się na opracowywaniu zasad i norm etycznych, które promują sprawiedliwość i dobro grup i społeczności. Dla zapewnienia globalnej perspektywy, kurs korzysta z przykładów z różnych kultur i języków, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej. Badane są kluczowe pojęcia etyczne, takie jak wartości, cnoty, normy i sumienie, wraz z różnymi tradycjami filozoficznymi w etyce biznesu i ich praktycznym zastosowaniem w problemach ekonomicznych. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak konsekwencjalizm, deontologia, etyka wartości, etyka cnót, etyka integracyjna i etyka zarządzania. Omawiane są wyzwania etyczne, którym różne grupy, rodzaje przedsiębiorstw i branże stają w obliczu na poziomie mikro, mezo i makro. Ponadto, kurs zagłębia się w globalne i rządowe wyzwania etyczne, takie jak zmiany klimatyczne, odpowiedzialność środowiskowa, współczesne niewolnictwo, rozwój w krajach o niskich dochodach, redystrybucja i równość. Studenci będą analizować implikacje tych wyzwań dla przedsiębiorstw. |
|
Literatura: |
1. Shaw, W. H. (2020). Business Ethics: A Textbook with Cases (8th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 2. DesJardins, J. (2020). Business Ethics: A Managerial Approach (6th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 3. Schmidt, D. P. (2020). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 4. Boatright, J. R. (2020). Business Ethics: A Contemporary Approach (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 5. Crane, A., & Matten, D. (2020). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (5th Edition). Oxford, UK: Oxford University Press. 6. Ferrell, O. C., Fraedrich, J., & Ferrell, L. (2020). Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (13th Edition). Boston, MA: Cengage Learning. 7. Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk About How to Do It Right (7th Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Horodecka | |
Prowadzący grup: | Anna Horodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.