Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka biznesu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-ZP-EB
Kod Erasmus / ISCED: 04.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka biznesu
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o zarządzaniu i jakości

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

ZP1_W05, ZP1_W12, ZP1_U16,

ZP1_U17, ZP1_K08

Wymagania wstępne:

znajomość angielskiego

Skrócony opis:

Kurs oferuje kompleksowy przegląd etyki biznesu, badając jej poziomy mikro, mezo i makro. Podkreśla wzajemne zależności między przedsiębiorstwami a ich kontekstem kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Zrównoważony rozwój i dobro wspólne są głównymi elementami, uwzględniając przy tym globalne wyzwania. Kurs analizuje pojęcia etyczne, tradycje filozoficzne oraz ich zastosowanie w kontekście problemów ekonomicznych. Omawia także wyzwania etyczne, którym muszą stawić czoła jednostki, przedsiębiorstwa i branże, wraz z kwestiami globalnymi i rządowymi.

Pełny opis:

Kurs oferuje kompleksowe badanie etyki biznesu, przyjmując wielopoziomową perspektywę, która analizuje aspekty mikro, mezo i makro tej dziedziny. Studenci zdobędą zrozumienie wzajemnych powiązań między tymi poziomami i zrozumieją, że przedsiębiorstwa działają w szerszym kontekście kulturowym, instytucjonalnym i politycznym.

Kurs uwzględnia społeczne i kulturowe zakorzenienie gospodarki, kładąc nacisk na wpływ globalnych wyzwań i zagadnień zrównoważonego rozwoju. Przyjęta zostaje perspektywa dobra wspólnego, skupiająca się na opracowywaniu zasad i norm etycznych, które promują sprawiedliwość i dobro grup i społeczności.

Dla zapewnienia globalnej perspektywy, kurs korzysta z przykładów z różnych kultur i języków, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej.

Badane są kluczowe pojęcia etyczne, takie jak wartości, cnoty, normy i sumienie, wraz z różnymi tradycjami filozoficznymi w etyce biznesu i ich praktycznym zastosowaniem w problemach ekonomicznych. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak konsekwencjalizm, deontologia, etyka wartości, etyka cnót, etyka integracyjna i etyka zarządzania.

Omawiane są wyzwania etyczne, którym różne grupy, rodzaje przedsiębiorstw i branże stają w obliczu na poziomie mikro, mezo i makro. Ponadto, kurs zagłębia się w globalne i rządowe wyzwania etyczne, takie jak zmiany klimatyczne, odpowiedzialność środowiskowa, współczesne niewolnictwo, rozwój w krajach o niskich dochodach, redystrybucja i równość. Studenci będą analizować implikacje tych wyzwań dla przedsiębiorstw.

Literatura:

1. Shaw, W. H. (2020). Business Ethics: A Textbook with Cases (8th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

2. DesJardins, J. (2020). Business Ethics: A Managerial Approach (6th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

3. Schmidt, D. P. (2020). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

4. Boatright, J. R. (2020). Business Ethics: A Contemporary Approach (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

5. Crane, A., & Matten, D. (2020). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (5th Edition). Oxford, UK: Oxford University Press.

6. Ferrell, O. C., Fraedrich, J., & Ferrell, L. (2020). Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (13th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

7. Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk About How to Do It Right (7th Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma wiedzę ogólno humanistyczną o charakterze interdyscyplinarnym, poszerzającą i pogłębiającą rozumienie problemów politycznych,

ekonomicznych, kulturowych i filozoficzno-etycznych współczesności

Posiada wiedzę w zakresie złożonych uwarunkowań społecznych, etycznych i psychologicznych funkcjonowania gospodarki bądź działalności podmiotów

gospodarczych

Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej

Ma umiejętność trafnej identyfikacji, analizy i interpretacji wybranych zjawisk politycznych i ekonomicznych (gospodarczo-społecznych) z uwzględnieniem ich złożonych uwarunkowań oraz skutków dla rzeczywistości krajowej i europejskiej

Potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, przy świadomości konsekwencji społecznych i etycznych decyzji gospodarczych

Metody i kryteria oceniania:

„Mieszany sposób oceny: pisemne przygotowanie do dyskusji i debaty (35% oceny); uczestnictwo w dyskusji i debacie oksfordzkiej (35% oceny), udział w krótkich testach sprawdzających wiedzę (30% oceny). W przypadku niewystarczającej ilości punktów (mniej niż 50% uzyskanych punktów) – egzamin ustny”.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Horodecka
Prowadzący grup: Anna Horodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

2

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Kurs oferuje kompleksowy przegląd etyki biznesu, badając jej poziomy mikro, mezo i makro. Podkreśla wzajemne zależności między przedsiębiorstwami a ich kontekstem kulturowym, instytucjonalnym i politycznym. Zrównoważony rozwój i dobro wspólne są głównymi elementami, uwzględniając przy tym globalne wyzwania. Kurs analizuje pojęcia etyczne, tradycje filozoficzne oraz ich zastosowanie w kontekście problemów ekonomicznych. Omawia także wyzwania etyczne, którym muszą stawić czoła jednostki, przedsiębiorstwa i branże, wraz z kwestiami globalnymi i rządowymi.

Pełny opis:

Kurs oferuje kompleksowe badanie etyki biznesu, przyjmując wielopoziomową perspektywę, która analizuje aspekty mikro, mezo i makro tej dziedziny. Studenci zdobędą zrozumienie wzajemnych powiązań między tymi poziomami i zrozumieją, że przedsiębiorstwa działają w szerszym kontekście kulturowym, instytucjonalnym i politycznym.

Kurs uwzględnia społeczne i kulturowe zakorzenienie gospodarki, kładąc nacisk na wpływ globalnych wyzwań i zagadnień zrównoważonego rozwoju. Przyjęta zostaje perspektywa dobra wspólnego, skupiająca się na opracowywaniu zasad i norm etycznych, które promują sprawiedliwość i dobro grup i społeczności.

Dla zapewnienia globalnej perspektywy, kurs korzysta z przykładów z różnych kultur i języków, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej.

Badane są kluczowe pojęcia etyczne, takie jak wartości, cnoty, normy i sumienie, wraz z różnymi tradycjami filozoficznymi w etyce biznesu i ich praktycznym zastosowaniem w problemach ekonomicznych. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak konsekwencjalizm, deontologia, etyka wartości, etyka cnót, etyka integracyjna i etyka zarządzania.

Omawiane są wyzwania etyczne, którym różne grupy, rodzaje przedsiębiorstw i branże stają w obliczu na poziomie mikro, mezo i makro. Ponadto, kurs zagłębia się w globalne i rządowe wyzwania etyczne, takie jak zmiany klimatyczne, odpowiedzialność środowiskowa, współczesne niewolnictwo, rozwój w krajach o niskich dochodach, redystrybucja i równość. Studenci będą analizować implikacje tych wyzwań dla przedsiębiorstw.

Literatura:

1. Shaw, W. H. (2020). Business Ethics: A Textbook with Cases (8th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

2. DesJardins, J. (2020). Business Ethics: A Managerial Approach (6th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

3. Schmidt, D. P. (2020). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

4. Boatright, J. R. (2020). Business Ethics: A Contemporary Approach (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

5. Crane, A., & Matten, D. (2020). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (5th Edition). Oxford, UK: Oxford University Press.

6. Ferrell, O. C., Fraedrich, J., & Ferrell, L. (2020). Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (13th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.

7. Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk About How to Do It Right (7th Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Horodecka
Prowadzący grup: Anna Horodecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)