Economic policy
General data
Course ID: | WSE-ZP-PG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Economic policy |
Name in Polish: | Polityka gospodarcza |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajhsVF2cO3hT-wAdSTF60a9EsF4RstKD_Nf3i2c3S6PM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd4053de-afaa-469d-a9c5-1f261b7c3482&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | economics and finance |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) ZP1_W04, ZP1_W09, ZP1_W13 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami ogólnymi w obszarze polityki gospodarczej (jej podmioty, przedmiot oddziaływania, cele, uwarunkowania i planowanie), doktrynami polityki gospodarczej, modelami systemów gospodarczych (ze szczególnym uwzględnieniem roli państwa w gospodarce rynkowej) oraz instrumentami polityki pieniężnej i budżetowej. |
Full description: |
(in Polish) I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE (wykład 1) I.1. Przedstawienie się, omówienie zainteresowań naukowych i doświadczeń akademickich. I.2. Omówienie sylabusu, w tym głównych treści programowych przedmiotu, efektów uczenia się, literatury przedmiotu i formy zaliczenia. I.3. Miejsce przedmiotu w programie studiów i jego znaczenie dla przyszłej kariery studentów. I.4. Dostęp do materiałów pomocniczych w Moodle. I.5. Możliwości konsultacji poza zajęciami: kontakt mailowy, dyżury dydaktyczne. II. ZAGADNIENIA WSTĘPNE (wykład 2) II.1. Istota polityki gospodarczej II.2. Podmioty polityki gospodarczej II.3. Gospodarka narodowa jako przedmiot oddziaływań polityki gospodarczej II.4. Układ strukturalny gospodarki narodowej III. DOKTRYNY POLITYKI GOSPODARCZEJ III.1. Merkantylizm (wykład 3) III.2. Fizjokratyzm (wykład 3) III.3. Ekonomia klasyczna (wykład 4) III.4. Ekonomia neoklasyczna (wykład 4) III.5. Keynesizm (wykład 5) III.6. Monetaryzm (wykład 6) III.7. Szkoła racjonalnych oczekiwań (wykład 6) III.8. Szkoła austriacka (wykład 7) III.9. Ekonomia podażowa (wykład 7) III.10. Ekonomia wyboru publicznego (wykład 7) IV. CELE, UWARUNKOWANIA I DZIEDZINY POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 8) IV.1. Cel główny i cele szczegółowe polityki gospodarczej IV.2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania polityki gospodarczej IV.3. Dziedziny polityki gospodarczej V. PLANOWANIE POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 9) V.1. Istota planowania gospodarczego V.2. Rodzaje planów gospodarczych V.3. Proces planowania gospodarczego V.4. Dziedziny planowania makroekonomicznego V.5. Diagnoza sytuacji gospodarczej jako punkt wyjścia planowania polityki gospodarczej VI. SYSTEMY GOSPODARCZE (wykład 10) VI.1. Modele systemów gospodarczych VI.2. Podział systemów gospodarczych według J. Kornaia VII. ROLA PAŃSTWA W KAPITALIZMIE RYNKOWYM (wykład 11) VII.1. Fundamenty kapitalizmu rynkowego VII.2. Zadania państwa w kapitalizmie rynkowym VII.3. Pożądane cechy nowoczesnego państwa VIII. POLITYKA PIENIĘŻNA VIII.1. Funkcje pieniądza (wykład 12) VIII.2. Istota i cele polityki pieniężnej (wykład 12) VIII.3. Instytucje polityki pieniężnej (wykład 12) VIII.4. Rola systemu bankowego (wykład 13) VIII.5. Instrumenty polityki pieniężnej (wykład 13) VIII.6. Mechanizm transmisyjny (wykład 13) IX. POLITYKA BUDŻETOWA IX.1. Funkcje budżetu (wykład 14) IX.2. Automatyczne stabilizatory (wykład 14) IX.3. Aktywna polityka fiskalna (wykład 14) IX.4. Podatki a podział dochodu (wykład 15) IX.5. Deficyt budżetowy (wykład 15) IX.6. Dług publiczny (wykład 15) Na zajęciach 2-15 prezentacje studentów (ostatnie 30 minut zajęć). |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA: 1. B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza. WN PWN, Warszawa 2012. 2. J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego. WN PWN, Warszawa 2004. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. M. Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii – żywoty i idee wielkich myślicieli. FIJORR, Warszawa 2012. 2. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167-185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529 3. A. Horodecka, Ewolucja celów polityki gospodarczej – rola zmian otoczenia. WN PWN, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY UCZENIA SIĘ: W1. Student zna i rozumie podstawowe współzależności między sektorami gospodarki. W2. Student wyjaśnia ewolucję gospodarek państw europejskich w kontekście rozwoju doktryn polityki gospodarczej. W3. Student klasyfikuje modele systemów gospodarczych i dokonuje ich charakterystyki. W4. Student zna narzędzia oddziaływania państwa na gospodarkę. U1. Student identyfikuje, analizuje i interpretuje zjawiska ekonomiczne zachodzące w skali makro. OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA: - uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS) - studiowanie literatury: 9h (0,3 pkt. ECTS) - przygotowanie do testu: 15h (0,5 pkt. ECTS) - przygotowanie prezentacji: 6h (0,2 pkt. ECTS) Łącznie: 60h (2 pkt. ECTS) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: Ad W1: - na ocenę dostateczną (3) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie wybranego kryterium i omawia powstały w wyniku tego podziału układ strukturalny; - na ocenę dobrą (4) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie dwóch wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne; - na ocenę bardzo dobrą (5) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie trzech wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne. Ad W2: - na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach dwóch wybranych doktryn polityki gospodarczej; - na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach czterech wybranych doktryn polityki gospodarczej; - na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach sześciu wybranych doktryn polityki gospodarczej. Ad W3: - na ocenę dostateczną (3) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę; - na ocenę dobrą (4) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę i podaje przykłady z historii gospodarczej; - na ocenę bardzo dobrą (5) student klasyfikuje modele systemów gospodarczych, biorąc pod uwagę kryterium własności środków produkcji oraz kryterium sposobu regulacji, oraz omawia ich istotę i podaje przykłady z historii gospodarczej, jak również potrafi omówić podział systemów gospodarczych zaproponowany przez Jánosa Kornaia. Ad W4: - na ocenę dostateczną (3) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej; - na ocenę dobrą (4) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić istotę dwóch wybranych instrumentów; - na ocenę bardzo dobrą (5) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić istotę i mechanizm oddziaływania dwóch wybranych instrumentów. Ad U1: - na ocenę dostateczną (3) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej; - na ocenę dobrą (4) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie skutki interwencji; - na ocenę bardzo dobrą (5) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie i pośrednie skutki interwencji. METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną. TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne. WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: a) w zakresie wiedzy (ZP1_W04, ZP1_W09, ZP1_W13) – egzamin pisemny (maksymalnie 75 pkt.): - pierwsze podejście: test jednokrotnego wyboru, - poprawka: test wielokrotnego wyboru; b) w zakresie umiejętności (ZP1_U17) – opracowanie i przedstawienie przez grupę liczącą 2-3 studentów trwającej ok. 15 min. prezentacji na temat wybranego zagadnienia z obszaru polityki gospodarczej (maksymalnie 25 pkt.). Liczba punktów – Ocena 0-60 – ndst. 61-68 – dost. 69-76 – dost. plus 77-84 – db. 85-92 – db. plus 93-100 – bdb. OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa. Obecność na zajęciach jest premiowana (1 pkt. za każde spotkanie, a więc łącznie z tego tytułu można otrzymać maksymalnie 15 pkt.). |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adrian Sadłowski | |
Group instructors: | Adrian Sadłowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajhsVF2cO3hT-wAdSTF60a9EsF4RstKD_Nf3i2c3S6PM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd4053de-afaa-469d-a9c5-1f261b7c3482&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Dane do zajęć zdalnych w MS Teams: 1) link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajhsVF2cO3hT-wAdSTF60a9EsF4RstKD_Nf3i2c3S6PM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd4053de-afaa-469d-a9c5-1f261b7c3482&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 2) kod zespołu: izkrgef |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adrian Sadłowski | |
Group instructors: | Adrian Sadłowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Łupiński | |
Group instructors: | Marcin Łupiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.