Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka

General data

Course ID: WSR-NR-1-BPRx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRL_W01, NRL_W02, NRL_W06, NRL_U02, NRL_U04, NRL_K02

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka.

Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Genetyczne uwarunkowania rozwoju człowieka, genotyp a fenotyp.

3. Rozwój ontogenetyczny człowieka. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka po urodzeniu.

4. Rozwój prenatalny człowieka - czynniki wpływające na rozwój człowieka przed urodzeniem.

5. Budowa i funkcja układu nerwowego.

6. Budowa i funkcja układu dokrewnego.

7. Hormonalna regulacja funkcji życiowych.

8. Budowa i funkcja układu pokarmowego.

9. Budowa i funkcja układu oddechowego.

10. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego.

11. Budowa i funkcja układu krwionośnego.

12. Budowa i funkcja układu ruchu.

13. Znaczenie aktywności ruchowej i higieny dla prawidłowego rozwoju

14. Wpływ żywienia na rozwój i zdrowie człowieka. Rola i znaczenie podstawowych składników pokarmowych, witamin i mikroelementów.

15. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005.

2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012.

3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001.

6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008.

7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143.

8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003.

9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017.

12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.

13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

NRL_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej interdyscyplinarną i praktyczną specyfikę, subdyscypliny i kluczowe paradygmaty oraz powiązania pedagogiki z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauk: nauką o rodzinie, filozofią, psychologią, socjologią, naukami prawnymi, teologią i medycyną

NRL_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny

NRL_W06 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym prawidłowości rozwoju osobistego, psychicznego, seksualnego, biologicznego i zdrowotnego człowieka oraz sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju

NRL_U02 potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie

NRL_U04 potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy osobiste bliskich związków, małżonków i członków rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, rodzicielstwa, ochrony zdrowia, uzależnień, prokreacji i przechodzenia poszczególnych etapów życia); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań

NRL_K02 jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych

ECTS:

Udział w wykładach: 30 godz.

Lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

Liczba ECTS: 3

Suma godzin: 85 ~ 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania organizmu człowieka, nie ma wiedzy dotyczącej rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, nie zna okresów rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, nie zna odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, nie posiada wiedzy o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju ontogenetycznego człowieka, odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów, posiada wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia do wieku starczego, posiada wiedzę dotyczącą odmienności poszczególnych okresów życia człowieka, posiada wiedzę dotyczącą o holistycznej koncepcji rozwoju człowieka oraz wiedzę dotyczącą zachowań prozdrowotnych.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi nazwać i scharakteryzować czynników warunkujących prawidłowy rozwój człowieka nie potrafi zdefiniować rozwoju ontogenetycznego człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz nie zna koncepcji holistycznego rozwoju człowieka, a także nie potrafi identyfikować czynników protekcyjnych dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz w ograniczonym stopniu zna koncepcję holistyczną rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz stopniu zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w ograniczonym stopniu potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi nazwać i scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój człowieka, w pełni potrafi zdefiniować rozwój ontogenetyczny człowieka oraz scharakteryzować poszczególne okresy życia oraz bardzo dobrze zna koncepcję holistycznego rozwoju człowieka, a także w pełni potrafi identyfikować czynniki protekcyjne dla zdrowia człowieka, wskazywać i promować zachowania prozdrowotne.

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, w ograniczonym stopniu posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę ciągłego dokształcania się i doskonalenia kompetencji w zakresie znajomości biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz poszukiwania optymalnych rozwiązań problemów związanych z rozwojem człowieka i odpowiedzialności za promocję i ochronę zdrowia ludzkiego.

Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:

A) Zajęcia realizowane w ramach nauczania zdalnego (e-learning - pełen kurs):

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.

2. Zaliczenie egzaminu pisemnego (test pytań zamkniętych, półotwartych, otwartych).

3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.

Zaliczenie przedmiotu: egzamin.

Egzamin pisemny w formie testu na podstawie treści wykładu i lektur, udostępniony za pomocą platformy Moodle. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na zajęcia - wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych (lista obecności weryfikowana na podstawie automatycznie pobieranej listy w MS Teams); (2) wykonał zadania w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.

Punktacja (%) i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.

B) Zajęcia realizowane w ramach nauczania stacjonarnego ew. wzmacnianego częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle.:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.

2. Zaliczenie egzaminu ustnego (trzy pytania otwarte).

3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.

Zaliczenie przedmiotu: egzamin.

Egzamin ustny na podstawie treści wykładu i lektur (wynik: średnia z ocen za odpowiedź na każde pytanie egzaminacyjne). Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na wszystkie zajęcia (lista obecności weryfikowana na zajęciach); (2) wykonali zadania w przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego -jeśli dotyczy (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: opracowane zadanie, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, wykład problemowy, case study

Weryfikacja: obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, egzamin końcowy

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja

Weryfikacja – obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu, bieżąca informacja zwrotna.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:

Udział w wykładach: 30 godz.

Lektura literatury przedmiotu: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

Liczba ECTS: 3

Suma godzin: 85 ~ 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju człowieka w aspekcie wybranych uwarunkowań genetycznych, fizjologicznych oraz środowiskowych z uwzględnieniem biopsychospołecznej koncepcji rozwoju człowieka.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Genetyczne uwarunkowania rozwoju człowieka, genotyp a fenotyp.

3. Rozwój ontogenetyczny człowieka. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych człowieka po urodzeniu.

4. Rozwój prenatalny człowieka - czynniki wpływające na rozwój człowieka przed urodzeniem.

5. Budowa i funkcja układu nerwowego.

6. Budowa i funkcja układu dokrewnego.

7. Hormonalna regulacja funkcji życiowych.

8. Budowa i funkcja układu pokarmowego.

9. Budowa i funkcja układu oddechowego.

10. Budowa i funkcja układu moczowo-płciowego.

11. Budowa i funkcja układu krwionośnego.

12. Budowa i funkcja układu ruchu.

13. Znaczenie aktywności ruchowej i higieny dla prawidłowego rozwoju

14. Wpływ żywienia na rozwój i zdrowie człowieka. Rola i znaczenie podstawowych składników pokarmowych, witamin i mikroelementów.

15. Holistyczne podejście do zdrowia i rozwoju człowieka.

Zajęcia realizowane w ramach nauczania stacjonarnego ew. wzmacnianego częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle.

Warunki zaliczenia przedmiotu egzaminacyjnego:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie obowiązkowej literatury.

2. Zaliczenie egzaminu ustnego (trzy pytania otwarte).

3. Wykonanie zadań w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle - jeśli dotyczy.

Zaliczenie przedmiotu: egzamin.

Egzamin ustny na podstawie treści wykładu i lektur (wynik: średnia z ocen za odpowiedź na każde pytanie egzaminacyjne). Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na wszystkie zajęcia (lista obecności weryfikowana na zajęciach); (2) wykonali zadania w przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego -jeśli dotyczy (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa przypadku realizacji zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Możliwe jest fakultatywne przygotowanie (po uprzednim zgłoszeniu się) merytoryczne opracowanie i zaprezentowanie jednego zagadnienia przez Studenta, chcącego podwyższyć ocenę końcową o jeden stopień. Efekt pracy fakultatywnej zamieszczany jest na platformie Moodle.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom – Kielce, 2005.

2. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2012.

3. Wolański N., Ekologia człowieka. Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze T.1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

4. Lichtenberg-Kokoszka E., Ciąża zagadnieniem biomedycznym i psychopedagogicznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008.

5. Mięsowicz I. ( red ), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od urodzenia do dorosłości, Wyd. APS. Warszawa, 2001.

6. Świderska M., Budzyńska – Jewtuch I., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008.

7. Stępkowska JK, Wpływ żywności modyfikowanej genetycznie na zdrowie człowieka, Alma Mater, 2011/79, s. 140-143.

8. Doleżych B., Łaszczyca P. ( red ), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń, 2003.

9. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2001.

10. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

11. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa, 2017.

12. Kalat J., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.

13. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)