Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fertility education

General data

Course ID: WSR-NR-1-EP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fertility education
Name in Polish: Edukacja w zakresie płodności
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
(in Polish) Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak wymagań wstępnych.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka.

Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Full description: (in Polish)

Zagadnienia:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Płodność jako objaw zdrowia.

3. Anatomia i fizjologia układu płciowego żeńskiego.

4. Anatomia i fizjologia układu płciowego męskiego.

5. Fizjologia cyklu miesiączkowego.

6. Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

7. Wskaźniki płodności w cyklu.

8. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

9. Metody rozpoznawania płodności w zarysie.

10. Płodność żeńska oraz metody ich protekcji.

11. Płodność męska oraz metody ich protekcji.

12. Wybrane aspekty zaburzeń płodności żeńskiej.

13. Wybrane aspekty zaburzeń płodności męskiej.

14. Żywienie a płodność człowieka.

15. Aktywność fizyczna a płodność człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934.

7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

NRL_W06 - student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym

NRL_W10 - student zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRL_W12 - student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

NRL_U01 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

NRL_U02 - student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRL_U06 - student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie

NRL_U08 - student posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej

NRL_U11 - student posiada umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych

Kompetencje społeczne:

NRL_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

NRL_K06 -docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji

działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa

w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania

prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami

będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

ECTS:

udział w zajęciach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć: 30 godz.

przygotowanie i opracowanie zadań: 30 godz.

Liczba ECTS: 3

Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposobów diagnozowania płodności oraz nie ma podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada dobrą znajomość podstawowej wiedzy w zakresie uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcjonowanie układu rozrodczego kobiety i mężczyzny, sposoby diagnozowania płodności oraz posiada bardzo dobrą znajomość uwarunkowań zdrowia prokreacyjnego oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi student nazwać i scharakteryzować podstawowych struktur anatomicznych i procesów fizjologicznych warunkujących płodność kobiety i mężczyzny. Nie potrafi analizować i przedstawiać podstawowych czynników służących zdrowiu prokreacyjnemu nie zna podstawowych sposobów promocji i ochrony tego zdrowia oraz norm moralnych odnoszących się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. W ograniczonym stopniu potrafi analizować i przedstawiać podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz w ograniczonym stopniu zna podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie nazwać i charakteryzować podstawowe struktury anatomiczne i procesy fizjologiczne warunkujące płodność kobiety i mężczyzny. Poprawnie analizuje i przedstawia podstawowe czynniki służące zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni wykazuje się podstawową znajomością i zrozumieniem anatomii oraz funkcjonowania układu rozrodczego kobiety i mężczyzny oraz znajomością podstawowych czynników sprzyjających zdrowiu prokreacyjnemu oraz poprawnie przedstawia podstawowe sposoby promocji i ochrony tego zdrowia, a także normy moralne odnoszące się do ludzkiej prokreacji i ochrony życia

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, nie widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w ograniczonym stopniu widzi potrzeby podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją;

Ocena 4 (db) – student uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni uznaje wartość i potrzebę posiadania wysokich kompetencji w zakresie znajomości praw związanych z przekazywaniem życia, w pełni widzi potrzebę podejmowania i rozwiązywania dylematów moralnych związanych z ludzką prokreacją.

Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie (w przypadku prezentacji) zadanych zagadnień w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.

Kryteria oceniania prac:

Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:

*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).

*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).

*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)

Ocenianie w skali 1-5 gdzie:

1: brak wykonanego zadania.

2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).

3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).

4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).

5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).

Zadania wykonane w przypadku zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i/lub archiwizowane na platformie Moodle.

2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

< 60% - (2)

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu, ćwiczenia praktyczne

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, case study, praca z materiałem edukacyjnym, ćwiczenia praktyczne

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study

Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLKvrC5VueNDeoz1jOWjuOISM7mdqaUZ3DEAh17MvomM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8dbb3db8-72fa-4ea3-9ca3-f9a59e74dcdf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish)

ECTS:


udział w zajęciach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć: 30 godz.

przygotowanie i opracowanie zadań: 30 godz.


Liczba ECTS: 3

Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na zdrowie prokreacyjne.

W roku akademickim 2021/2022 zajęcia prowadzone w MS Teams, wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLKvrC5VueNDeoz1jOWjuOISM7mdqaUZ3DEAh17MvomM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8dbb3db8-72fa-4ea3-9ca3-f9a59e74dcdf&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Full description: (in Polish)

Zagadnienia:

1. Pojęcie płodności. Płodność jako objaw zdrowotny.

2. Uwarunkowania płodności małżeńskiej.

3. Anatomia i fizjologia układu płciowego żeńskiego.

4. Anatomia i fizjologia układu płciowego męskiego.

5. Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

6. Fizjologia cyklu miesiączkowego.

7. Wskaźniki płodności w cyklu.

8. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

9. Metody rozpoznawania płodności w zarysie.

10. Płodność żeńska oraz metody ich protekcji.

11. Płodność męska oraz metody ich protekcji.

12. Wybrane aspekty zaburzeń płodności żeńskiej.

13. Wybrane aspekty zaburzeń płodności męskiej.

14. Wpływ żywienia na płodność człowieka.

15. Wpływ aktywności fizycznej na płodność człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

5. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

6. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

7. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Stępkowska
Group instructors: Justyna Stępkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


udział w zajęciach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu, przygotowanie do zajęć: 30 godz.

przygotowanie i opracowanie zadań: 30 godz.


Liczba ECTS: 3

Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest opanowanie:

- podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii płodności, metod rozpoznawania i obserwacji jej wskaźników

- podstawowych informacji o czynnikach wpływających na płodność człowieka.

Full description: (in Polish)

Zagadnienia:

1. Zagadnienia wprowadzające.

2. Płodność jako objaw zdrowia.

3. Anatomia i fizjologia układu płciowego żeńskiego.

4. Anatomia i fizjologia układu płciowego męskiego.

5. Fizjologia cyklu miesiączkowego.

6. Regulacja hormonalna cyklu miesiączkowego.

7. Wskaźniki płodności w cyklu.

8. Rozpoznawanie, obserwacja i interpretacja wskaźników płodności.

9. Metody rozpoznawania płodności w zarysie.

10. Płodność żeńska oraz metody ich protekcji.

11. Płodność męska oraz metody ich protekcji.

12. Wybrane aspekty zaburzeń płodności żeńskiej.

13. Wybrane aspekty zaburzeń płodności męskiej.

14. Żywienie a płodność człowieka.

15. Aktywność fizyczna a płodność człowieka.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. M. Troszyński, Rozpoznawanie płodności, Warszawa 2006

2. Stępkowska J., Przygodzka J., 2020. Metody rozpoznawania płodności jako narzędzie profilaktyki zdrowotnej wspierające proces diagnostyczny zaburzeń zdrowia prokreacyjnego w opinii kobiet w wieku rozrodczym, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 211-222.

3. R. Lehmann, Problemy planowania rodziny. Antykoncepcja i jej skutki, Gdańsk 1994

4. Z. Szymański (red.), Płodność i planowanie rodziny, Szczecin 2004

5. Stępkowska J.K., Dmoch-Gajzlerska E., Niepłodność a biopsychospołeczny paradygmat zdrowia człowieka, [w]: D. Mikuličková, A. Mrázová, M. Štepanovská, Z. Mikulička, I. Hnát, Človekakobio - psycho - sociálnabytosť Pracovný podnázov: Zdravotná, sociálna, psychologická a pedagogická starostlivosť o ľudívy ššiehoveku, Vydalo: Občianske združenie Elisabeth v Skalici, s. 111-123 (2014).

6. Stępkowska JK, Stępkowska KM, Dmoch E, An analysis of motives to using hormonal contraception: a study on polish women of child-bearing age, International Journal of Arts & Sciences, 08(05):23–28 (2015), ISSN: 1944-6934.

7. Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/

Literatura uzupełniająca:

7. L. Speroff i F. D. Darney, Antykoncepcja, Kraków 2007

8. P. Skałba, Endokrynologia ginekologiczna, Warszawa 2003

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)