Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Philosophical anthropology

General data

Course ID: WSR-NR-1-FŻ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Philosophical anthropology
Name in Polish: Filozofia życia
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Przedmiot "filozofia życia" zdąża do wyjaśnienia kwestii złożoności pojmowania życia ludzkiego (sposobu egzystencji), co w konsekwencji rzutuje na sposób myślenia praktycznego. Ten typ myślenia, reprezentowany w szczególności przez filozofów niemieckich, jest obecny w panującej kulturze postmodernistycznej.

Nazwa „filozofia życia” pochodzi stąd, że kategoria życia jest w tym paradygmacie myślenia najważniejsza. Filozofia ta jest w dużej mierze krytyką innych teorii filozoficznych oraz całej kultury.

W przeciwieństwie do filozofii bytu zakładającej istnienie określonego porządku bytu (logosu), w którym człowiek może znaleźć swoje miejsce, filozofia życia widzi dysharmonię między człowiekiem i światem, uznając ten rozdźwięk za główny wyznacznik ludzkiego losu.

Zamiast o porządku świata filozofowie życia mówią o chaosie. Nauka nie daje tu wiedzy pewnej i ostatecznej.

Rozumienie tej filozofii, niniejszym, staje się jednym z elementów rozumienia środowiska, w którym student żyje.

Full description: (in Polish)

"Filozofia życia" - jako termin początkowo bywał kojarzony z pracami Karla Phillippa Moritza. W drugiej połowie XIX i na początku XX wieku rozwinęły się nowe odmiany filozofii życia, reprezentowane m.in. przez Wilhelma Diltheya (1833–1911), Friedricha Nietzschego (1844–1900), Rudolfa Euckena (1846–1926), Georga Simmla (1858–1918), Henriego Bergsona (1859–1941), Ludwiga Klagesa (1872–1956), itp.

Nazwa „filozofia życia” pochodzi stąd, że kategoria życia jest w tym paradygmacie myślenia najważniejsza. Filozofia życia jest w dużej mierze krytyką innych teorii filozoficznych oraz całej kultury opartej na dotychczasowej filozofii. W przeciwieństwie do filozofii bytu zakładającej istnienie określonego porządku bytu (logosu), w którym człowiek może znaleźć swoje miejsce, filozofia życia widzi dysharmonię między człowiekiem i światem, uznając ten rozdźwięk za główny wyznacznik ludzkiego losu.

Filozofowie życia odrzucają też pogląd na świat esencjalistów, oraz w odniesieniu do człowieka (uniwersalizm), tezę o wspólnej wszystkim ludziom naturze. Są zwolennikami fenomenalizmu – nie można mówić o żadnej esencji ontologicznie różnej od tego, co istnieje, czyli egzystuje. Głoszą indywidualizm – przekonanie, że każdy człowiek jest bytem samoistnym. Zamiast o porządku świata filozofowie życia mówią o chaosie, zaś za najważniejszą dla bytu ludzkiego uznają zdolność do działania, spontaniczność i możliwości twórcze.

Jako że wpływ tego typu filozofii na praktyczne myślenie (etyczno-moralne) jest stosunkowo duży, poznanie tego kierunku, staje się istotnym elementem w rozumieniu środowiska życia, w którym się egzystuje.

Bibliography: (in Polish)

1. H. Schnädelbach, Filozofia w Niemczech 1831-1933, Warszawa 1992.

2. Z dziejów doktryn antypozytywistycznych, pod red. B. Skargi, Wrocław 1978.

3. F. Sawicki, Filozofia życia, Poznań 1946.

4. Z. Kuderowicz, Filozofia życia a Kant, w: Materiały z sesji kantowskiej, Warszawa 1976.

5. A. Kucner, Spór o racjonalność w obliczu argumentów filozofii życia, "Humanistyka i Przyrodoznawstwo" 12 (2006), s. 45-63.

6. A. Ciesielska, Filoozfia życia, Łódź 2006.

7. W. Hanuszkiewicz, G, Simmel i neokantowska filozofia życia, "Znak" 642 (2008).

8. H. Bergson, Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Warszawa 1957, s. 307–314.

9. G. Simmel, Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, przeł. M. Tokarzewska, Warszawa 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu społecznym (małżeńsko-rodzinnym itp.).

Umiejętności:

Posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny.

Kompetencje społeczne:

Posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

PUNKTY ECTS: 3.

30 GODZIN WYKŁADOWYCH - 1 PUNKT.

30 GODZIN JAKO PRZYGOTOWANIE I OPUBLIKOWANIE PRAC (ESEJÓW) NA E-LAERNINGU - 1 PUNKT.

30 GODZIN JAKO PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU USTNEGO - 1 PUNKT.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria stopniowania oceny:

Ocena niedostateczna (2): Nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych elementów filozofii życia (egz.); brak opublikowanego eseju na platformie e-learningu.

Ocena dostateczna (3): Obecność na zajęciach, wykazanie się wiedzą na egzaminie z podstaw filozofii życia, wykazanie adekwatnej wrażliwości etycznej w zakresie egzystencji ludzkiej dziś (na bazie eseju).

Ocena dobry (4): Aktywna obecność na wykładach, zaprezentowanie adekwatnej wiedzy z filozofii życia (egz.), posiadanie umiejętności pisania esejów, oraz właściwej wrażliwości etycznej, co do elementów egzystencji ludzkiej w wielokulturowości (eseje na e-learningu).

Ocena bardzo dobry (5): Aktywna obecność na wykładach, bardzo dobra znajomość materii z filozofii życia, biegłość i adekwatna wrażliwość w analizie filozofii życia w zetknięciu z tradycyjnym tomizmem (eseje na e-laerningu).

Formy zaliczenia przedmiotu:

1) Obecność i aktywność na zajęciach.

2) Opublikowanie eseju na platformie e-laerningu.

3) Zaliczenie egzaminu ustnego.

Kryterium procentowe oceny końcowej:

40 % - egzamin ustny.

30% - zaangażowanie się w zajęcia wykładowe.

30% - napisanie eseju.

Minimum zaliczeniowe - <65 % itp.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)