Formation of Christian parents
General data
Course ID: | WSR-NR-1-FCR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Formation of Christian parents |
Name in Polish: | Formacja chrześcijańskich rodziców |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cel wykładu jest zdobycie wiedzy w zakresie elementów pedagogizacji rodziców; poznanie stanu kultury pedagogicznej rodziców, zapoznanie z wiedzą konieczną dla rodziców do dobrego wychowania dziecka, poznanie roli różnych środowisk kształtujących kulturę pedagogiczną rodziców, a zwłaszcza roli jaką odgrywa Kościół katolicki; zapoznanie z literaturą i innymi pomocami w zdobywaniu wiedzy pedagogicznej. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1.Informacja w procesie pedagogizacji rodziców. 2.Znajomość: psychologii dziecka, zainteresowań, potrzeb, temperamentu, historii życia; właściwości dziecka odziedziczone, właściwości wrodzone dziecka. 3.Psychologia rodziców; jedność, spójność i trwałość struktury rodzinnej. 4.Znajomość: cech osobowościowych rodziców, warunków bytowych rodziny, nawyków kulturowych. 5.Świadomość wychowawcza rodziców; odniesienia rodziców do dziecka; wychowanie w grupie rodzinnej. 6.Propedeutyka wychowania; świadomy proces; wzory i modele; metody i środki; zasady. 7.Technika informacji (przedmiot informacji; gdzie, kiedy i jak informować? podmiot informacji). 8.Wychowanie osobowości rodziców (czynniki wychowawcze). 9.Metody wychowania osobowego rodziców. 10.Poradnie dla rodziców (cel poradni; organizacja i struktura poradni). 11.Działalność i funkcjonowanie poradni. |
Bibliography: |
(in Polish) Cudak H., Rola ośrodków nieszkolonych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Kielce 1997, s. 103-137 Dziekoński S., Chrześcijańskie wychowanie dziecka podstawową funkcją rodziny, „Studia nad Rodziną” 2000, nr 1, s. 77-90. Owsik M., Dzieci i ich rodzinne środowisko wychowawcze, w: B. Kwiatkowski, C. Sikorski (red.), Ku małżeństwu i rodzinie. Materiały pomocnicze do katechizacji przedmałżeńskiej, Płock 2004, s. 37-44. Parysiewicz B., Wychowanie rodzinne do roli matki, w: M. Chymuk, D. Topa (red.), Edukacja prorodzinna, Kraków 2000, s. 205-212. Poręba P., Pedagogizacja rodziców, „Studia Warmińskie” 1969, nr 6, s. 423-487. Rak Z., Odpowiedzialność rodziny za przygotowanie do życia w rodzinie, „Homo Dei” 54(1985), nr 197, s. 194-199. Skreczko A., Formacja sumienia w rodzinie, StTBł 30(2012), s. 93-109 Skreczko A., Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną” 5(2001) nr 1, s. 175-182. Skreczko A., Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną” 5(2001) nr 1, s. 175-182. Skreczko A., Rodzina szkołą „bogatszego człowieczeństwa”, WKAB 10(2001) nr 2, s. 171- 177. Skreczko A., Rodzinne wychowanie nastolatka, „Studia nad Rodziną” 32(2013), s. 39-54. Skreczko A., Świadectwo wiary w rodzinie, w: W. Guzewicz, M. Radziłowicz, S. Strękowski (red.), Świadectwo wiary w rodzinie, Ełk 2013, s. 265-276. Skreczko A., Znaczenie świadectwa wiary rodziców w wychowaniu religijnym ich dzieci, „Studia Pastoralne” 2013, nr 9, s. 33–48. Sławiński H., Problemy wychowania prorodzinnego w rodzinie katolickiej na przełomie tysiącleci. „Studia Włocławskie” 2000, nr 3, s. 274-288. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza -zna elementarną terminologię używaną w Pedagogizacji rodziny - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym = ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach Umiejętności - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu Pedagogizacji rodziny w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu Pedagogizacji rodziny Kompetencje - ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny - ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Opis ECTS: 3 Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz. Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz. Liczba godzin: 80 = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5): metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt); 2. praca semestralna - esej (25 pkt); 3. zaliczenie pisemne treści programowych - test w Moodle (65 pkt). Zaliczenie przedmiotu na ocenę. 100-95 pkt – ocena 5,0 94-84 pkt – ocena 4,5 83-73 pkt – ocena 4,0 72-62 pkt – ocena 3,5 61-52 pkt - ocena 3,0 51 pkt i poniżej – ocena 2,0 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.