Models of education in the Middle Ages
General data
Course ID: | WSR-NR-1-MWŚ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Models of education in the Middle Ages |
Name in Polish: | Modele wychowania w średniowieczu |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie w szerokim kontekście kulturowym specyfiki wychowania w średniowiecznej Europie oraz osiągnięcie uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w aspekcie wychowania dzieci i młodzieży w średniowiecznej Polsce i Europie. |
Full description: |
(in Polish) 1. Recepcja starożytnych wzorów wychowawczych w średniowiecznej Europie. 2. Mit recesji w pedagogice średniowiecznej 3. Szkoły w okresie wędrówek ludów 4. Alquin i tzw. "renesans karoliński" 5. Wychowanie w rodzinach w epoce średniowiecza 6. Szkoły w średniowieczu (klasztorne, parafialne, katedralne, kolegiackie). 7. Powstanie Uniwersytetów i rozwój scholastyki w średniowieczu. 8. Ideały wychowawcze w średniowieczu. 9. Wychowanie rycerskie 10. Wychowanie młodzieży do wykonywania prac rzemieślniczych. 11. Wychowanie według św. Bernarda z Clairvaux, Hugona do św. Wiktora i Wincentego z Beauvais. 12. Wychowanie według św. Tomasza z Akwinu. 13. Pedagogowie u schyłku średniowiecza. 14. Wychowanie w rodzinie w średniowiecznej Polsce 15. Powstanie i działalność Akademii Krakowskiej |
Bibliography: |
(in Polish) R. Barber, Rycerze i rycerskość, Warszawa 2003. J. Chelini Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, Warszawa 1996. G.K. Chesterton, Św. Tomasz z Akwinu, Warszawa 1995. A. Fijałkowski Wincenty Beauvais OP (ok. 1194-1264), Warszawa 2001. J. Le Goff, Człowiek średniowiecza, Warszawa 1996. W. Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka "paideia", Bydgoszcz 1997. B. Jedynak, S. Jedynak, K. Krusiński, Filozofia i wychowanie, Lublin 2010. S. I. Możdzeń, Historia wychowania do 1795, Sandomierz 2006. J. Ptasnik, Życie żaków krakowskich, Warszawa 1957. K. Stopka, Szkoły katedralne metropolii gnieźnieńskiej w średniowieczu, Krków 1994. Z. Tokarski, Uniwersytety w Polsce, Warszawa 1970. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o wychowaniu i o rodzinie i rozumie jej źródła oraz ma podstawową wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk a także o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z szczególności z pedagogiką. Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny. Umiejętności: Student potrafi dokonać analizy tekstów źródłowych, integrować wiedze teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student posiada umiejętność wypowiadania się w sposób spójny i precyzyjny w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych. Kompetencje społeczne Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego). Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy. Ilość godzin 30 30 5 25 20 110 110 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: - na ocenę 2 (ndst.): student nie wie na czym polega wychowanie w rodzinie, ani nie potrafi wskazać jak wyglądało w średniowieczu, nie wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, nie wie w czym przejawia się wkład średniowiecza w przechowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności. - na ocenę 3 (dst.): student wie na czym polega wychowanie w rodzinie, potrafi wskazać jak wyglądało wychowanie rodzinne i edukacja szkolna w średniowieczu, ale nie wie w czym przejawia się wkład średniowiecza w przechowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności. - na ocenę 4 (db.): student wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, potrafi poprawnie scharakteryzować wychowanie w rodzinie oraz w ogólnym zarysie wie jaki był wkład średniowiecza w zachowaniu dziedzictwa kulturowego starożytności. - na ocenę 5 (bdb): student doskonale wie jaki był system szkolnictwa w średniowieczu, potrafi wyczerpująco scharakteryzować wychowanie w rodzinie oraz wskazać osoby i instytucje, które przyczyniły się do zachowania i przekazania potomnym dziedzictwa kulturowego starożytności. Umiejętności: - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ani nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny. - na ocenę 3 (dost.) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, ale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny. - na ocenę 4 (db.):student potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób ogólny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, potrafi w sposób trafny i precyzyjny rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny i zaproponować niektóre działania profilaktyczne. efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja a weryfikowane egzaminem ustnym lub pisemnym. Efekty w obszarze umiejętności osiągane są takimi metodami jak dyskusja problemowa, analiza poszczególnych przypadków rodzinnych doświadczeń a weryfikowana przez egzamin lub kolokwium. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.