Family pedagogy
General data
Course ID: | WSR-NR-1-PERx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Family pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRL_W01, NRL_W02, NRL_U01, NRL_K01, NRL_K02 |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia w formie konwersatorium prezentują i porządkują podstawowe zagadnienia związane z pedagogiką rodziny. Prezentowane i dyskutowane zostają pedagogiczne perspektywy rozumienia, charakteryzowania, opisywania i badania rodziny, wskazywane i omawiane zostają główne obszary dociekań i refleksji, podstawowe pojęcia i terminy, kierunki działań praktycznych. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium "Pedagogika Rodziny" to zajęcia, które sprzyjać mają interaktywnej dyskusji i pogłębionej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami związanymi z życiem rodzinnym. Podczas tych zajęć studenci mają okazję zanurzyć się w pedagogiczną analizę rodziny, jej funkcji, wyzwań i roli w procesie wychowawczym. Oto główne tematy poruszane w ramach konwersatorium: 1. Definicje Rodziny w Kontekście Pedagogiki - Refleksja nad różnymi definicjami rodziny. - Omówienie funkcji i zadań rodziny z perspektywy pedagogicznej. 2. Analiza Sytuacji Rodzin Współczesnych - Dyskusja na temat zmian, jakie zachodzą w strukturze rodzin. - Rozważania na temat wpływu tych zmian na życie rodziny. 3. Wychowanie w Rodzinie - Rozważania na temat roli rodziny w procesie wychowania. - Analiza funkcji rodziny jako środowiska wychowawczego. 4. Opieka w Rodzinie - Omówienie różnych funkcji opiekuńczych w rodzinie. - Dyskusja nad sensem opieki w kontekście procesu wychowawczego. 5. Cykl Życia Rodziny - Prześledzenie różnych etapów życia rodziny. - Analiza funkcji opiekuńczo-wychowawczych w poszczególnych fazach życia rodziny. 6. Przemoc w Rodzinie z Perspektywy Pedagogicznej - Identyfikacja i analiza przejawów przemocy w rodzinie. - Omówienie postaw społecznych, interwencji i rozmiarów problemu. 7. Więzi Społeczne w Rodzinie - Dyskusja na temat różnych definicji i rodzajów więzi społecznych w rodzinie. - Omówienie znaczenia i roli tych więzi. 8. Rodzina a Start Społeczny i Edukacyjny - Analiza wpływu rodziny na start życiowy jednostki. - Rozważania na temat osiągnięć szkolnych w kontekście uwarunkowań rodzinnych. 9. Związki Rodziny i Szkoły - Teoria i praktyka współpracy rodziny i szkoły. - Poziomy współpracy, demokratyzacja i humanizacja stosunków. 10. Dysfunkcje w Życiu Rodziny - Identyfikacja i analiza patologii i dewiacji w rodzinie. - Uwarunkowania społeczno-kulturowe wpływające na funkcjonowanie rodzin dysfunkcyjnych. 11. Diagnoza Rodziny - Podejścia, problemy i obszary diagnozy rodzinnej. - Współczesne metody diagnozowania rodzin. 12. Pomoc Rodzinie - Kierunki i formy współczesnej pomocy rodzinie. - Interwencje psychospołeczne i ochrona praw dziecka. 13. Osoby Starsze w Rodzinie - Analiza niesamodzielności osób starszych w rodzinie. - Zagadnienia wsparcia i opieki nad starszymi członkami rodziny. Zajęcia konwersatoryjne stwarzają otwartą przestrzeń do dialogu, wymiany poglądów i analizy złożoności pedagogicznych aspektów życia rodzinnego. Studenci, korzystając z tej formy nauki, rozwijają umiejętność krytycznej refleksji i zrozumienia roli pedagogiki w kontekście wsparcia rodzin. |
Bibliography: |
(in Polish) • Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne. • Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005 • Krzesińska–Żach, B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Trans Humana, Białystok 2007. • Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017. • Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004 • Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka. • Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001 • Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154. UZUPEŁNIAJĄCO • Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W_1 student zna i rozumie historyczne, interdyscyplinarne i praktyczne konteksty pedagogicznej refleksji nad rodziną W_2 student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób definiowania najważniejszych pojęć właściwy dla pedagogiki rodziny U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym analizować i interpretować zjawiska z zakresu życia rodzinnego, wykorzystując terminologię naukową oraz teorie pedagogiczne. K_1 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania jej w kontekście zmieniających się realiów życia rodzinnego. K_2 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, a także zasięgania opinii ekspertów dla pełniejszego zrozumienia rzeczywistości życia rodzinnego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) 3. Pisemnego opracowania wybranego zagadnienia (praca zaliczeniowa) Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja) (3) Ocena pracy zaliczeniowej (kryteria: samodzielność, dojrzałość i poprawność wnioskowania, strona formalna - układ, staranność, opracowanie graficzne, poprawność przygotowania pracy - wykorzystanie źródeł, poprawność językowa, struktura pracy, wnioski) Łączna ocena = średnia ocen (1), (2) i (3). Wymagana łączna średnia ocen cząstkowych min. 3,00 OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Szacowany nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w trybie stacjonarnym - 30 godzin Przygotowanie prezentacji (indywidualnie lub w parach) - 20 godzin Lektura literatury, przygotowanie się do poszczególnych zajęć - 15 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 godzin Łącznie: 85 godzin, 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.