Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Family pedagogy

General data

Course ID: WSR-NR-1-PERx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Family pedagogy
Name in Polish: Pedagogika rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRL_W01, NRL_W02, NRL_U01, NRL_K01, NRL_K02

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie konwersatorium prezentują i porządkują podstawowe zagadnienia związane z pedagogiką rodziny. Prezentowane i dyskutowane zostają pedagogiczne perspektywy rozumienia, charakteryzowania, opisywania i badania rodziny, wskazywane i omawiane zostają główne obszary dociekań i refleksji, podstawowe pojęcia i terminy, kierunki działań praktycznych.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium "Pedagogika Rodziny" to zajęcia, które sprzyjać mają interaktywnej dyskusji i pogłębionej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami związanymi z życiem rodzinnym. Podczas tych zajęć studenci mają okazję zanurzyć się w pedagogiczną analizę rodziny, jej funkcji, wyzwań i roli w procesie wychowawczym. Oto główne tematy poruszane w ramach konwersatorium:

1. Definicje Rodziny w Kontekście Pedagogiki

- Refleksja nad różnymi definicjami rodziny.

- Omówienie funkcji i zadań rodziny z perspektywy pedagogicznej.

2. Analiza Sytuacji Rodzin Współczesnych

- Dyskusja na temat zmian, jakie zachodzą w strukturze rodzin.

- Rozważania na temat wpływu tych zmian na życie rodziny.

3. Wychowanie w Rodzinie

- Rozważania na temat roli rodziny w procesie wychowania.

- Analiza funkcji rodziny jako środowiska wychowawczego.

4. Opieka w Rodzinie

- Omówienie różnych funkcji opiekuńczych w rodzinie.

- Dyskusja nad sensem opieki w kontekście procesu wychowawczego.

5. Cykl Życia Rodziny

- Prześledzenie różnych etapów życia rodziny.

- Analiza funkcji opiekuńczo-wychowawczych w poszczególnych fazach życia rodziny.

6. Przemoc w Rodzinie z Perspektywy Pedagogicznej

- Identyfikacja i analiza przejawów przemocy w rodzinie.

- Omówienie postaw społecznych, interwencji i rozmiarów problemu.

7. Więzi Społeczne w Rodzinie

- Dyskusja na temat różnych definicji i rodzajów więzi społecznych w rodzinie.

- Omówienie znaczenia i roli tych więzi.

8. Rodzina a Start Społeczny i Edukacyjny

- Analiza wpływu rodziny na start życiowy jednostki.

- Rozważania na temat osiągnięć szkolnych w kontekście uwarunkowań rodzinnych.

9. Związki Rodziny i Szkoły

- Teoria i praktyka współpracy rodziny i szkoły.

- Poziomy współpracy, demokratyzacja i humanizacja stosunków.

10. Dysfunkcje w Życiu Rodziny

- Identyfikacja i analiza patologii i dewiacji w rodzinie.

- Uwarunkowania społeczno-kulturowe wpływające na funkcjonowanie rodzin dysfunkcyjnych.

11. Diagnoza Rodziny

- Podejścia, problemy i obszary diagnozy rodzinnej.

- Współczesne metody diagnozowania rodzin.

12. Pomoc Rodzinie

- Kierunki i formy współczesnej pomocy rodzinie.

- Interwencje psychospołeczne i ochrona praw dziecka.

13. Osoby Starsze w Rodzinie

- Analiza niesamodzielności osób starszych w rodzinie.

- Zagadnienia wsparcia i opieki nad starszymi członkami rodziny.

Zajęcia konwersatoryjne stwarzają otwartą przestrzeń do dialogu, wymiany poglądów i analizy złożoności pedagogicznych aspektów życia rodzinnego. Studenci, korzystając z tej formy nauki, rozwijają umiejętność krytycznej refleksji i zrozumienia roli pedagogiki w kontekście wsparcia rodzin.

Bibliography: (in Polish)

• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.

• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005

• Krzesińska–Żach, B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Trans Humana, Białystok 2007.

• Kulesza, M. Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin, Warszawa 2017.

• Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004

• Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualności – perspektywy, pod. Red. Naukową S. Kawuli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 2007. Rozdział 24 – Rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka.

• Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001

• Tyszka, Z. (1995), Rodzina w świecie współczesnym – jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa. W: T. Pilch, I. Lepalczyk, (red.). Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 137–154.

UZUPEŁNIAJĄCO

• Plopa, M. Psychologia rodziny. Teoria i badania. Impuls, Kraków 2008.

• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W_1 student zna i rozumie historyczne, interdyscyplinarne i praktyczne konteksty pedagogicznej refleksji nad rodziną

W_2 student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym sposób definiowania najważniejszych pojęć właściwy dla pedagogiki rodziny

U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym analizować i interpretować zjawiska z zakresu życia rodzinnego, wykorzystując terminologię naukową oraz teorie pedagogiczne.

K_1 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania jej w kontekście zmieniających się realiów życia rodzinnego.

K_2 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki rodziny, a także zasięgania opinii ekspertów dla pełniejszego zrozumienia rzeczywistości życia rodzinnego.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, kolokwium

Efekty kompetencji społecznych:

Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Zaliczenie wymaga:

1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia

2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie)

3. Pisemnego opracowania wybranego zagadnienia (praca zaliczeniowa)

Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)

(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)

(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)

(3) Ocena pracy zaliczeniowej (kryteria: samodzielność, dojrzałość i poprawność wnioskowania, strona formalna - układ, staranność, opracowanie graficzne, poprawność przygotowania pracy - wykorzystanie źródeł, poprawność językowa, struktura pracy, wnioski)

Łączna ocena = średnia ocen (1), (2) i (3). Wymagana łączna średnia ocen cząstkowych min. 3,00

OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych

3,00-3,25 = 3,0

3,26-3,65 = 3,5

3,66-4,10 = 4,0

4,11-4,50 = 4,5

> 4,50 = 5,0

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Marek Kulesza
Group instructors: Marek Kulesza
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Szacowany nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w trybie stacjonarnym - 30 godzin

Przygotowanie prezentacji (indywidualnie lub w parach) - 20 godzin

Lektura literatury, przygotowanie się do poszczególnych zajęć - 15 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 20 godzin


Łącznie: 85 godzin, 3 ECTS

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)