Rodzina w różnych kulturach i religiach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w różnych kulturach i religiach |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Przedmioty do wyboru - studia stacjonarne III rok I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W07, NRL_U01, NRL_U05, NRL_K02 |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zasadami funkcjonowania rodzin w różnych kulturach i religiach. Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne. Student potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa. |
Pełny opis: |
Treści programowe Wykład wprowadzający 1. Kultura grecka 2. Kultura rzymska 3. Kultura judaistyczna 4. Nowy Testament 5. Chrześcijaństwo pierwotne 6. Prawosławie 7. Anglikanizm 8. Chrześcijaństwo reformowane 9. Islam 10. Konfucjanizm 11. Taoizm 12. Buddyzm 13. Hinduizm 14. Wybrane religie afrykańskie 15. Szintoizm |
Literatura: |
Literatura podstawowa F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002. B. Malinowski, Życie seksualne dzikich, Warszawa 1957. J. Pimpaneau, Chiny. Kultura i tradycja, Warszawa 2001. Rodzina w wielkich religiach świata, red. Z.J. Kijas, Kraków 1999. A. Unterman, Żydzi - wiara i życie, Warszawa 2015. R. Sztychmiler (red.), Zawieranie małżeństwa w różnych systemach prawnych, religiach i kulturach, Olsztyn 2009. Z. Wróbel, Erotyzm w religiach świata, Łódź 1990. M.J. Żmichrowska, Małżeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie. Wspólne tradycje, Częstochowa 2007. Literatura uzupełniająca: W. Dworczyk, My, dzicy Papuasi, Warszawa 1985. A. Fidler, Kanada pachnąca żywicą, Pelplin 2009. J. Ganecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. K. Glombik, Uzasadnienie nierozerwalności małżeństwa w ujęciu protestanckim, „Studia Oecumenica”, vol. 17(2017), s. 95-116. Ł. Haduch, Małżeństwo w prawie Kościoła Anglii. Wybrane zagadnienia istotne w kontekście zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy wiernymi Kościoła Anglii a katolikami. „Ius Matrimoniale” 29 (2018) nr 2, s. 83-116. S. Jakobschy, Małżeństwo i rodzina w buddyzmie therawada, „Studia Religiologica” 37 (2004), s. 113-124. B. Jelonek, Ewolucja instytucji japońskiego małżeństwa, „Ogrody Nauk i Sztuk” 6 (2016), s. 134-140. K. Leśniewski, Teologiczna wizja małżeństwa i rodziny w prawosławiu a współczesne problemy pastoralne, „Studia Oecumenica” 16 (2016), s. 123-135. R.H. Nocuń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1967. M. Paradowska, Wśród Indian i Metysów, Wrocław 1989. A. M. Piwko, Małżeństwo i rodzina w hinduizmie, „Nurt SVD” 2 (2013) s. 215-239. J. Podzielny, Wizja małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej, Opole 2011. J. Podzielny, Przysięga małżeńska w Kościołach ewangelickich. Aspekty teologiczno-etyczne, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, 50 (2017), nr 2, s. 280-289. I. Przewłocka, Czcicierla Kojota i kruka, Gdynia 1968. E. Sakowicz, Małżeństwo i rodzina w religiach niechrześcijańskich – wyzwaniem dla dialogu międzyreligijnego, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 6-7(2011-2012), s. 141-164. D.A. Sikorski, Religie dawnych Słowian, Poznań 2018. S. Strękowski, Główne powody wprowadzania obostrzeń w zawieraniu małżeństw mieszanych u wybranych autorów starożytnych i w kościelnych kanonach synodalnych, „Vox Patrum” 41 (2021), t. 79, s. 379-408. K. Szwob, Kultury i religie świata w opowieściach, mitach i faktach, Kraków 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NRL_W07 - zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO Umiejętności: NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW Kompetencje NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiązywania problemów rodzinnych – P6S_KK Aktywność studenta Ilość godzin udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykładu 18 samodzielna lektura materiałów 20 konsultacje 7 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30 przygotowanie do egzaminu/kolokwium SUMA GODZIN 105 LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
1. Kultura grecka 2.Kultura rzymska 3.kultura judaistyczna 4.. Nowy Testament 5. Chrześcijaństwo pierwotne 6. Prawosławie 7. Anglikanizm 8. Chrześcijaństwo reformowane 9. Islam 10. Konfucjanizm 11. Taoizm 12. Buddyzm 13. Hinduizm 14. Wybrane religie afrykańskie 15. Szintoizm |
|
Literatura: |
Literatura R. Bartnicki, Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007, s. 47-254. A. Eckmann, Starożytna rodzina grecka i rzymska, „Vox Patrum” 8-9(1985), s. 29-50. P. Evdokimov, Prawosławie, Warszawa 2003, s. 51-126; 311-317. J. Grzywaczewski, Małżeństwo chrześcijańskie na tle kultury antycznej, „Ateneum Kapłańskie” 162(2014) z. 2, s. 221-239. K. Fijałkowski, Małżeństwo i rodzina w kulturach afrykańskich, „Przegląd Powszechny” 113(1996) nr 7-8, s. 135-138. J. Jundziłł, Modele małżeństwa w Rzymie pogańskim a chrześcijańskim, w: Społeczeństwo i kultura do XVI w., red. J. Śliwiński, Olsztyn 1992, s. 9-18. A Khurshid, Rodzina w islamie, Wrocław 2002. Th. Kierman, Wedyjska koncepcja rodziny, „Przegląd Religioznawczy” (1994) nr 2, s. 109-115. Z.J. Kijas [red.], Rodzina w wielkich religiach świata, Kraków 1999. M. Kudelska, Hinduizm, Kraków 2006. S. Jakobschy, Małżeństwo i rodzina w buddyzmie therawada, w: Buddyzm, red. J. Drabina, Kraków 2004, s. 113-124. O. Jurewicz, L. Winniczuk, Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Warszawa 1970. W. Pałubicki, Małżeństwo i rodzina w świetle Talmudu, Gdańsk 2002. W. Pałubicki, Rola kobiety w małżeństwie i rodzinie starożytnych Hebrajczyków, „Przegląd Orientalistyczny” 3(1975), s. 255-267. A M Piwko, Małżeństwo i rodzina w hinduizmie, „Nurt SVD” 47(2013) z. 2, s. 215-239. E. Słuszkiewicz, Państwo i społeczeństwo w dawnych Indiach, Warszawa 1949. J. Thaje, Krąg ochronny dla nienarodzonych. Buddyjski pogląd na powstawanie życia, Kraków 1994. A.I. Wójcik,, Konfucjanizm, w: B. Szymańska, Filozofia Wschodu, Kraków 2001, s. 347-364. M.J. Żmichrowska, Małżeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie, Wspólne tradycje, Wałbrzych 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
1. Kultura grecka 2.Kultura rzymska 3.kultura judaistyczna 4.. Nowy Testament 5. Chrześcijaństwo pierwotne 6. Prawosławie 7. Anglikanizm 8. Chrześcijaństwo reformowane 9. Islam 10. Konfucjanizm 11. Taoizm 12. Buddyzm 13. Hinduizm 14. Wybrane religie afrykańskie 15. Szintoizm |
|
Literatura: |
Literatura R. Bartnicki, Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007, s. 47-254. A. Eckmann, Starożytna rodzina grecka i rzymska, „Vox Patrum” 8-9(1985), s. 29-50. P. Evdokimov, Prawosławie, Warszawa 2003, s. 51-126; 311-317. J. Grzywaczewski, Małżeństwo chrześcijańskie na tle kultury antycznej, „Ateneum Kapłańskie” 162(2014) z. 2, s. 221-239. K. Fijałkowski, Małżeństwo i rodzina w kulturach afrykańskich, „Przegląd Powszechny” 113(1996) nr 7-8, s. 135-138. J. Jundziłł, Modele małżeństwa w Rzymie pogańskim a chrześcijańskim, w: Społeczeństwo i kultura do XVI w., red. J. Śliwiński, Olsztyn 1992, s. 9-18. A Khurshid, Rodzina w islamie, Wrocław 2002. Th. Kierman, Wedyjska koncepcja rodziny, „Przegląd Religioznawczy” (1994) nr 2, s. 109-115. Z.J. Kijas [red.], Rodzina w wielkich religiach świata, Kraków 1999. M. Kudelska, Hinduizm, Kraków 2006. S. Jakobschy, Małżeństwo i rodzina w buddyzmie therawada, w: Buddyzm, red. J. Drabina, Kraków 2004, s. 113-124. O. Jurewicz, L. Winniczuk, Starożytni Grecy i Rzymianie w życiu prywatnym i państwowym, Warszawa 1970. W. Pałubicki, Małżeństwo i rodzina w świetle Talmudu, Gdańsk 2002. W. Pałubicki, Rola kobiety w małżeństwie i rodzinie starożytnych Hebrajczyków, „Przegląd Orientalistyczny” 3(1975), s. 255-267. A M Piwko, Małżeństwo i rodzina w hinduizmie, „Nurt SVD” 47(2013) z. 2, s. 215-239. E. Słuszkiewicz, Państwo i społeczeństwo w dawnych Indiach, Warszawa 1949. J. Thaje, Krąg ochronny dla nienarodzonych. Buddyjski pogląd na powstawanie życia, Kraków 1994. A.I. Wójcik,, Konfucjanizm, w: B. Szymańska, Filozofia Wschodu, Kraków 2001, s. 347-364. M.J. Żmichrowska, Małżeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie, Wspólne tradycje, Wałbrzych 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta Ilość godzin udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykładu 18 samodzielna lektura materiałów 20 konsultacje 7 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30 przygotowanie do egzaminu/kolokwium SUMA GODZIN 105 LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS 1,5 ECTS – udział w wykładach, aktywność: udział w dyskusjach i konsultacjach, 1,5 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie do wykładu 1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej/eseju |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z zasadami funkcjonowania rodzin w różnych kulturach i religiach. Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne. Student potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe Wykład wprowadzający 1. Kultura grecka 2. Kultura rzymska 3. Kultura judaistyczna 4. Nowy Testament 5. Chrześcijaństwo pierwotne 6. Prawosławie 7. Anglikanizm 8. Chrześcijaństwo reformowane 9. Islam 10. Konfucjanizm 11. Taoizm 12. Buddyzm 13. Hinduizm 14. Wybrane religie afrykańskie 15. Szintoizm |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002. B. Malinowski, Życie seksualne dzikich, Warszawa 1957. J. Pimpaneau, Chiny. Kultura i tradycja, Warszawa 2001. Rodzina w wielkich religiach świata, red. Z.J. Kijas, Kraków 1999. A. Unterman, Żydzi - wiara i życie, Warszawa 2015. R. Sztychmiler (red.), Zawieranie małżeństwa w różnych systemach prawnych, religiach i kulturach, Olsztyn 2009. Z. Wróbel, Erotyzm w religiach świata, Łódź 1990. M.J. Żmichrowska, Małżeństwo i rodzina w chrześcijaństwie i islamie. Wspólne tradycje, Częstochowa 2007. Literatura uzupełniająca: W. Dworczyk, My, dzicy Papuasi, Warszawa 1985. A. Fidler, Kanada pachnąca żywicą, Pelplin 2009. J. Ganecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2011. K. Glombik, Uzasadnienie nierozerwalności małżeństwa w ujęciu protestanckim, „Studia Oecumenica”, vol. 17(2017), s. 95-116. Ł. Haduch, Małżeństwo w prawie Kościoła Anglii. Wybrane zagadnienia istotne w kontekście zawierania małżeństw mieszanych pomiędzy wiernymi Kościoła Anglii a katolikami. „Ius Matrimoniale” 29 (2018) nr 2, s. 83-116. S. Jakobschy, Małżeństwo i rodzina w buddyzmie therawada, „Studia Religiologica” 37 (2004), s. 113-124. B. Jelonek, Ewolucja instytucji japońskiego małżeństwa, „Ogrody Nauk i Sztuk” 6 (2016), s. 134-140. K. Leśniewski, Teologiczna wizja małżeństwa i rodziny w prawosławiu a współczesne problemy pastoralne, „Studia Oecumenica” 16 (2016), s. 123-135. R.H. Nocuń, Kobieta w życiu Indian Ameryki Południowej, Katowice 1967. M. Paradowska, Wśród Indian i Metysów, Wrocław 1989. A. M. Piwko, Małżeństwo i rodzina w hinduizmie, „Nurt SVD” 2 (2013) s. 215-239. J. Podzielny, Wizja małżeństwa w świetle ewangelickiej etyki teologicznej, Opole 2011. J. Podzielny, Przysięga małżeńska w Kościołach ewangelickich. Aspekty teologiczno-etyczne, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, 50 (2017), nr 2, s. 280-289. I. Przewłocka, Czcicierla Kojota i kruka, Gdynia 1968. E. Sakowicz, Małżeństwo i rodzina w religiach niechrześcijańskich – wyzwaniem dla dialogu międzyreligijnego, „Studia Nauk Teologicznych PAN” 6-7(2011-2012), s. 141-164. D.A. Sikorski, Religie dawnych Słowian, Poznań 2018. S. Strękowski, Główne powody wprowadzania obostrzeń w zawieraniu małżeństw mieszanych u wybranych autorów starożytnych i w kościelnych kanonach synodalnych, „Vox Patrum” 41 (2021), t. 79, s. 379-408. K. Szwob, Kultury i religie świata w opowieściach, mitach i faktach, Kraków 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.