Równowaga pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RPZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Równowaga pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W04, NRL_W12, NRL_W18, NRL_U01, NRL_K09 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa, interdyscyplinarna wiedza na temat systemu rodzinnego - jego funkcjonowania, wspierania, rozpoznania. |
Skrócony opis: |
Praca i życie osobiste, w tym rodzinne, dla większości Polaków są kluczowymi obszarami funkcjonowania. Zagadnienie możliwości odnajdywania równowagi miedzy obowiązkami rodzinnymi i zawodowymi jest sprawą pierwszorzędną dla wielu polskich rodzin i w znaczący sposób wpływa na poczucie ich dobrostanu. W trackie zajęć dokonany zostaje przegląd różnych perspektyw postrzegania problematyki z wyodrębnieniem szczególnie ważnych aspektów rozpoznania, diagnozy, możliwości profesjonalnego wsparcia z punktu widzenia rodziny. |
Pełny opis: |
(1) Zajęcia organizacyjne Przedstawienie założeń przedmiotu. Omówienie warunków zaliczenia. Prezentacja zalecanej literatury oraz sposobu pracy. Omówienie zakresu treści. (2) Praca i życie zawodowe – zbliżenie definicyjne (1) Równowaga i równoważenie życia zawodowego i rodzinnego. Godzenie życia zawodowego i rodzinnego a równowaga. Równowaga w życiu osobistym a równowaga praca-rodzina. (3) Praca i życie zawodowe – zbliżenie definicyjne (1) Rozumienie rodziny i pracy. Rodzina a życie rodzinne, praca a życie zawodowe. Perspektywy oraz możliwości (różnego) postrzegania relacji między życiem zawodowym i rodzinnym. (4) Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym – przegląd stanowisk teoretyczno-badawczych (1) Podejścia oraz perspektywy teoretyczno-badawcze do problematyki. Konflikt miedzy pracą i życiem zawodowym. (5) Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym – przegląd stanowisk teoretyczno-badawczych (2) Granice i zarządzanie granicami. Rodzina jako miejsce odpoczynku od pracy – możliwości i ograniczenia. (6) Praca i życie zawodowe w perspektywie konfliktu Podstawy teoretyczne i koncepcyjne. Konflikty na linii rodzina – praca oraz ich znaczenie. Rodzaje konfliktów. (7) Czy praca i rodzina mogą sobie pomagać? Przegląd pojęć, koncepcji i stanowisk teoretycznych. Możliwości, granice i kierunki pozytywnego oddziaływania obszarów pracy i rodziny. (8) Równowaga pomiędzy pracą i życiem zawodowym w kontekście ról płciowych Postrzeganie ról płciowych a budowanie równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Równowaga rodzina praca w kontekście zmian w postrzeganiu ról płciowych. Praca zawodowa kobiet a równowaga między życiem rodzinnym i zawodowym. (9) Granice między pracą i życiem rodzinnym Rodzaje i wyznaczniki granic. Granice i zarządzanie granicami jako strategia równowagi między pracą i życiem zawodowym. Czy zrównoważone życie rodzinne potrzebuje granic? Jakich granic potrzebuje obszar pracy i rodziny? (10) Równowaga życia rodzinnego i zawodowego w perspektywie zmiany i rozwoju Rozwój kariery a życie rodzinne. Równowaga między pracą i życiem zawodowym a cykl życia rodziny. Równowaga między pracą i życiem rodzinnym a rozwój jednostki. (11) Zasoby rodzinne w budowaniu równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym. Czas pracy a problemy równowagi. Zasoby rodzinne – zarys koncepcji. Jakie zasoby posiada rodzina? Identyfikacja zasobów rodziny. Zasoby rodziny a możliwość równoważenia życia zawodowego i rodzinnego. (12) Jak diagnozować równowagę między życiem zawodowym i rodzinnym – wybrane zagadnienia Jak stwierdzać jakość relacji między pracą i życiem rodzinnym. Perspektywy i podejścia diagnostyczne, trudności, ograniczenia, problemy. (13) Coachingowe wsparcie budowania równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym – zarys problematyki Możliwości wspierania równowagi między pracą i życiem zawodowym. Czy można uczyć się równoważenia życia zawodowego i rodzinnego? (14) Formy, propozycje i postulaty w obszarze równowagi między pracą i życiem zawodowym Perspektywa przedsiębiorcy. Rozwiązania organizacyjne i prawne. Elastyczny czas pracy, opieka nad dziećmi, zwiększanie zaangażowania mężczyzn w rolach zawodowych, równouprawnienie, aktualizacja kwalifikacji zawodowych etc. (15) Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura podstawowa • M. Kulesza, M. Ozorowski, J. Surzykiewicz (2018) Family Balance Coaching. Psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem zawodowym i rodzinnym. EDU Research. • C. Sadowska-Snarska (2008). Równowaga Praca – Życie – Rodzina. Wydawnictwo WSE Białsystok. • R. Tomaszewska-Lipiec (2014). Relacje praca–życie pozazawodowe. Drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. • Clutterbuck D., Równowaga między życiem zawodowym a osobistym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005. Literatura uzupełaniająca • Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2013). The spillover-crossover model. In J. G. Grzywacz, E. Demerouti, J. G. Grzywacz & E. Demerouti (Eds.), New frontiers in work and family research. (pp. 55-70). New York, NY, US: Psychology Press. • Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin. Warszawa • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2017). Wstęp. Studia nad Rodziną. 4 (45), 7–14. • Pallasch W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildung– und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. Weinheim – München, Juventa. • Thomas, J. (2017). Zum Forschungsstand zur Erfassung der Balance von Arbeit und Familie im Forschungsprojekt „Family balance coaching - psychosocial support for families seeking a work-life balance“. Studia nad Rodziną. 4(45). 15–50. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA EK_1 Ma podstawową, interdyscyplinarną wiedzę na temat wyjaśniania funkcjonowania małżeństwa i rodziny w kontekście problematyki poszukiwania równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym EK_2 Zna podstawowe wyjaśnienia teoretyczne dotyczące budowania równowagi między pracą i życiem rodzinnym w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego EK_3 ma podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju, edukacji i ustawicznego rozwoju w kontekście budowania równowagi między pracą i życiem osobistym UMIEJĘTNOŚCI EK_4 Potrafi diagnozować sytuację rodziny pod kątem równowagi między pracą i życiem osobistym (rodzinnym) KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK_5 Jest przygotowany do fachowego wsparcia rodzin w poszukiwaniu balansu (równowagi) między pracą i życiem rodzinnym |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA obejmuje - obserwacje studenta podczas zajęć - weryfikacje prac oraz sposobu przygotowania się do zajęć - ocenę z przygotowanej prezentacji ORAZ pracy zaliczeniowej WIEDZA (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego. Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną, interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego. Ocena 5 (bdb) – student posiada szczegółową i pogłębioną, interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego. UMIEJĘTNOŚCI (EK 4): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowych umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego Ocena 3 (dst) – student posiada podstawowe umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego y. Ocena 4 (db) – student posiada dobre umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego. Ocena 5 (bdb) – student posiada wyoskie umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5): Ocena 2 (ndst) – student nie jest przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Ocena 3 (dst) – student jest w ograniczony sposób przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Ocena 4 (db) – student jest przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Ocena 5 (bdb) – student jest w wysokim stopniu przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja) Łączna ocena = średnia (arytmetyczna) ocen (1) i (2) 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS - 3 Zajęcia z prowadzącym - 30 godzin Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura, przygotowanie prezentacji, konsultacje) - 40 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.