Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina w warunkach wielokulturowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-RWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rodzina w warunkach wielokulturowości
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty do wyboru - studia stacjonarne II rok I stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

pedagogika

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W11

NRL_W12

NRL_U12

NRL_U14

NRL_K04

NRL_K11


Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza z zakresu nauk o rodzinie, znajomość podstawowych pojęć, funkcji rodziny

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. Problematyka zajęć dotyczy zarówno rodziny polskiej bądź rodziców w sytuacji migracji, jak również funkcjonowania rodzin z doświadczeniem migracji w Polsce (m.in. migracja zarobkowa, powrotna, uchodźctwo). Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu wielo- i międzykulturowości, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym (z uwzględnieniem roli Kościoła Katolickiego) oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i problemy wynikające z wielokulturowości.

Treści programowe:

1. Rodzina w warunkach wielokulturowości – wprowadzenie

2. Ustalenia terminologiczne, edukacja wielo- i międzykulturowa

3. Elementy komunikacji międzykulturowej

4. Rodzina polska wobec migracji i wielokulturowości

5. Cudzoziemcy w Polsce – podstawowe informacje

6. Imigranci zarobkowi i inni w Polsce

7. Rodzina wielokulturowa

8. Rodzina migracyjna, „eurosieroctwo”

9. Migracje powrotne w kontekście funkcjonowania rodziny

10. Repatriacja jako szczególny przypadek migracji

11. Rodzina uchodźcza w Polsce

12. Polityka migracyjna Polski

13. Polityka integracyjna państwa/miasta

14. System wsparcia rodziny w dobie migracji, rola szkoły we wsparciu integracji rodziny

15. Podsumowanie, implikacje praktyczne dla pracy familiologa

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Danilewicz W. (2008), Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 9-22.

• Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska, (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław.

• Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa.

• Lalak D. (red.) (2007), Migracja – uchodźstwo – wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, Warszawa (wybrane teksty).

• Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej” nr 3, s. 75-89.

• Fragmenty artykułów, prezentacje i wykłady udostępnione na portalu E-learningowym.

Literatura uzupełniająca:

• Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa.

• Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok.

• Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk.

• Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin.

• Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa.

• Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa.

• Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków.

• Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych.

• Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262.

• Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych.

• Walczak B. (2008), Migracje rodzicielskie – skala zjawiska oraz jego wychowawcze i edukacyjne implikacje, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 143-162.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NRL_W11 – student ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie, w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania

NRL_W12 – student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

NRL_U12 – student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie

NRL_U14 – student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnych obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie

NRL_K04 – student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

NRL_K11 – student jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczenie społecznym, np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa,studium przypadku, E-learning

Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju (50% oceny), terminowe wykonywanie zadań na platformie E-learningowej (50% oceny)

Metody weryfikacji efektów uczenia się:

WIEDZA - prezentacja/esej, zadania na Moodlu

UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć

KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stankiewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stankiewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Stankiewicz
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQKyg2cE-pnQn4yjSAPazaQWHymXNltAuSqxuk5l-bFw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=71b9b4cc-e131-4717-af61-b2906315a66c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach:

- udział w zajęciach - 30 godz.

- wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz.

- przygotowanie do zajęć - 10 godz.

- przygotowanie prezentacji/eseju - 20 godz.


ECTS: 3

Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Stankiewicz
Prowadzący grup: Katarzyna Stankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)