Rodzina w warunkach wielokulturowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RWK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w warunkach wielokulturowości |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - studia stacjonarne II rok I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W11 NRL_W12 NRL_U12 NRL_U14 NRL_K04 NRL_K11 |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu nauk o rodzinie, znajomość podstawowych pojęć, funkcji rodziny |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w warunkach powszechnego obecnie zróżnicowania kulturowego i migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. Problematyka zajęć dotyczy zarówno rodziny polskiej bądź rodziców w sytuacji migracji, jak również funkcjonowania rodzin z doświadczeniem migracji w Polsce (m.in. migracja zarobkowa, powrotna, uchodźctwo). Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu wielo- i międzykulturowości, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym (z uwzględnieniem roli Kościoła Katolickiego) oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i problemy wynikające z wielokulturowości. Treści programowe: 1. Rodzina w warunkach wielokulturowości – wprowadzenie 2. Ustalenia terminologiczne, edukacja wielo- i międzykulturowa 3. Elementy komunikacji międzykulturowej 4. Rodzina polska wobec migracji i wielokulturowości 5. Cudzoziemcy w Polsce – podstawowe informacje 6. Imigranci zarobkowi i inni w Polsce 7. Rodzina wielokulturowa 8. Rodzina migracyjna, „eurosieroctwo” 9. Migracje powrotne w kontekście funkcjonowania rodziny 10. Repatriacja jako szczególny przypadek migracji 11. Rodzina uchodźcza w Polsce 12. Polityka migracyjna Polski 13. Polityka integracyjna państwa/miasta 14. System wsparcia rodziny w dobie migracji, rola szkoły we wsparciu integracji rodziny 15. Podsumowanie, implikacje praktyczne dla pracy familiologa |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Danilewicz W. (2008), Migracje zagraniczne jako obszar zainteresowań pedagogiki społecznej, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 9-22. • Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska, (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław. • Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa. • Lalak D. (red.) (2007), Migracja – uchodźstwo – wielokulturowość. Zderzenie kultur we współczesnym świecie, Warszawa (wybrane teksty). • Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej” nr 3, s. 75-89. • Fragmenty artykułów, prezentacje i wykłady udostępnione na portalu E-learningowym. Literatura uzupełniająca: • Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa. • Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok. • Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk. • Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin. • Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa. • Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa. • Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków. • Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych. • Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262. • Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych. • Walczak B. (2008), Migracje rodzicielskie – skala zjawiska oraz jego wychowawcze i edukacyjne implikacje, „Pedagogika Społeczna” nr 3, s. 143-162. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W11 – student ma elementarną wiedzę o polityce społecznej, o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego związanych ze służbą małżeństwu i rodzinie, w tym Kościoła katolickiego oraz prawnych i administracyjnych podstawach ich funkcjonowania NRL_W12 – student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRL_U12 – student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie NRL_U14 – student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnych obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie NRL_K04 – student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy NRL_K11 – student jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczenie społecznym, np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa,studium przypadku, E-learning Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju (50% oceny), terminowe wykonywanie zadań na platformie E-learningowej (50% oceny) Metody weryfikacji efektów uczenia się: WIEDZA - prezentacja/esej, zadania na Moodlu UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stankiewicz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aQKyg2cE-pnQn4yjSAPazaQWHymXNltAuSqxuk5l-bFw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=71b9b4cc-e131-4717-af61-b2906315a66c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach: - udział w zajęciach - 30 godz. - wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz. - przygotowanie do zajęć - 10 godz. - przygotowanie prezentacji/eseju - 20 godz. ECTS: 3 Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Stankiewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Stankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.