Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Superwizja

General data

Course ID: WSR-NR-1-S
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Superwizja
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia wprowadzają studenta w problematykę wsparcia superwizyjnego, w szczególności realizowanego w ramach pracy z rodziną. Prezentowane i dyskutowane zostają podstawowe pojęcia, koncepcje oraz rozumienia superwizji, funkcje i znaczenie superwizji oraz wybrane formy oddziaływań superwizyjnych w kontekście pracy z rodzinami.

Full description: (in Polish)

Rola i znaczenie superwizji w różnych obszarach działań praktycznych w ostatnich latach rośnie. Prócz psychoterapii oraz pracy socjalnej profesjonalna superwizja staje się elementem organizacji oraz rozwoju zawodowego np. w opiece nad osobami niesamodzielnymi, asystowaniu rodzinie, poradnictwie psychologiczno-pedagogicznym.

Superwizję w pracy z rodzinami rozpatrywać można zarówno w kontekście zwiększenia sprawności zawodowej oraz rozwoju zawodowego osób pracujących z rodziną jak również efektywności organizacyjnej placówek (instytucji) pracy z rodzinami. W ten sposób superwizja realizuje zarówno funkcje edukacyjne, wspierające oraz konsultacyjne jak również organizacyjne.

W ramach zajęć dokonane zostają podstawowe ustalenia definicyjne i treściowe. Wyjaśnione zostaje rozumienie i znaczenie superwizji. Prezentowane i dyskutowane zostają podstawowe pojęcia, koncepcje oraz rozumienia superwizji jak również funkcje i znaczenie superwizji oraz wybrane formy oddziaływań superwizyjnych w kontekście pracy z rodzinami.

Bibliography: (in Polish)

• Chraniuk, A.; Dujanowicz, K. (2016). Superwizja w coachingu. Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin, 2016.

• Ferreira, K.; Grewiński, M.; Reis-Jorge, J. (2014), Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych. MCPS/WSP, Warszawa.

• Gilbert, M.C., Evans, K. (2004), Superwizja w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

• Grewiński, M.; Skrzypczak, B. (red.) (2014), Superwizja pracy socjalnej. Wydawnictwo WSP, Warszawa.

• Kozioł, M.; Szewczyk, R. (2016). Elastyczna komunikacja w procesie superwizyjnym. Coaching Review 1/2016 (8) s. 26–46, ISSN: 2081-7029.

• Kulesza, M(arek); Kulesza M(arta) (2013), Coaching i superwizja w obszarze działań społecznych. W obliczu procesów profesjonalizacyjnych. EDU Research, Warszawa.

• Łuczyńska, M.; Olech, A. (2013), Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej. CRZL, Warszawa.

• Markiewicz, Z. (2012), Obraz superwizora w wybranych modelach superwizji pracy socjalnej. [w]: O pracy i pomocy społecznej z pedagogicznego punktu widzenia. Red. F. Marek, S. Śliwa. WIŚ, Opole.

• Szmagalski, J. (2004), Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, Instytut Rozowoju Służb Społecznych, Warszawa.

• Szmagalski, J. (red.), (2005), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowanie i dylematy. IRSS, Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK_1 - student posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w kontekście rozwoju człowieka w cyklu życia

EK_2 - student opisuje procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych

EK_3 - student charakteryzuje uwarunkowania komunikowania się podczas procesu superwizyjnego, wymienia jego główne elementy, prawidłowości i zakłócenia.

Umiejętności:

EK_4 - student posiada umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a superwizowanym

EK_5 - student potrafi ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych, w szczególnościw kontekście pracy z rodziną;

EK_6 - student dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych, analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających.

Kompetencje społeczne:

EK_7 - student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze;

EK_8 - student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny realizacji procesu superwizyjnego w kontekście własnego przygotowania do pracy, podejmowanych decyzji i prowadzonych działań oraz ich skutków

EK_9 - student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w szczególności w obszarze w pracy z rodziną.

Punkty ECTS: 3

Zajęcia ćwiczeniowe z prowadzącym - 30 godzin

Przygotowanie się do zajęć, zadania domowe - 30godzin

Przygotowanie się do zaliczenia - 20 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OCENA obejmuje

- obserwacje studenta podczas zajęć

- weryfikacje prac oraz sposobu przygotowania się do zajęć

- ocenę z kolokwium zaliczeniowego (min. 50% punktów)

Wiedza (EK 1-3):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; nie potrafi opisać procesów i mechanizmów komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań procesu uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienić jego głównych elementów.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; nie w pełni opisuje procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; w ograniczonym stopniu charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia nie wszystkie jego główne elementy.

Ocena 4 (db) – student posiada podstawową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; potrafi wskazać i ogólnie opisać najważniejsze (min. 50%) procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; poprawnie charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia jego główne elementy.

Ocena 5 (bdb) – student posiada szczególową wiedzę na temat istoty i celów superwizji oraz jej miejscu w naukach o rodzinie; potrafi wskazać i szczegółowo opisać najważniejsze (min. 80%) procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach superwizji oraz w przebiegu sesji superwizyjnych; dokładnie charakteryzuje uwarunkowania uczenia się podczas procesu superwizyjnego oraz wymienia jego główne elementy.

Umiejętności (EK 4-6):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; nie potrafi ukazać projektów zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizować powiązań superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy.

Ocena 3 (dst) – student częściowo wykazuje umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; w ograniczonym stopniu ukazuje projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; niekompletnie dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz niekompletnie analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy.

Ocena 4 (db) – student wykazuje podstawową umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; potrafi ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; w większości prawidłowo dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy.

Ocena 5 (bdb) – student całkowicie poprawnie wykazuje umiejętność analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji pomiędzy superwizorem a pracownikiem; potrafi szczegółowo ukazać projekty zastosowania superwizji w wybranych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej; całkowicie poprawnie dokonuje obserwacji i interpretacji skuteczności metod działań superwizyjnych oraz analizuje powiązania superwizji z innymi obszarami działań wspierających rozwój zawodowy.

Kompetencje społeczne (EK 7-9):

Ocena 2 (ndst) – student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz roli superwizji w tym obszarze; student nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; nie docenia roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student nie w pełni posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; docenia w ograniczonym stopniu rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną.

Ocena 4 (db) – student ogólnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student posiada ogólne przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną, angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.

Ocena 5 (bdb) – student w pełni rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego oraz rolę superwizji w tym obszarze; student posiada zdecydowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny podczas realizacji procesu superwizyjnego; w pełni docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji superwizji w pracy z rodziną, bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)