(in Polish) Socjologia ogólna ćwiczenia
General data
Course ID: | WSR-NR-1-SO.ćw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Socjologia ogólna ćwiczenia |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRL_W02: Student/ka zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny. NRL_W03: Student/ka zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania oraz pracy społeczno-wychowawczej z rodziną, a także ich miejsca wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami. NRL_W07: Student/ka zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne. NRL_U02: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie. NRL_U05: Student/ka potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa. NRL_K02: Student/ka jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza o społeczeństwie i świecie współczesnym na poziomie szkoły średniej. Udział w wykładach z Socjologia ogólna w pierwszej części semestru. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu socjologii ogólnej: terminów uzywanych w socjologii, terminów w zakresie zjawisk i procesów społecznych, wybarnych subdyyscyplin socjologicznych oraz ich powiazań tych zjawisk z życiem rodzinnym. Zakłada się, że student będzie znał i używał terminów socjologicznych służących opisowi życia społecznego. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie, szczególnie socjalizację, tożsamość, płeć, ciało, seksualność, pamięć, emocje. Będzie dostrzegał powiązania rodziny w tymi procesami. Student nabędzie umiejętność obserwacji, konceptualizacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych w kontekście ich powiązań z życiem rodzinnym. Student/ka pozna różne ujęcia i spojrzenia problemów związanych z życiem rodzinnym w zmiennej rzeczywistości społecznej i nabędzie kompetencje poszukiwań i budowania zróżnicowanych diagnoz. |
Full description: |
(in Polish) 1. Socjologia: powstanie, metoda, subdyscypliny, nauka 2. Socjalizacja, uspołecznienie, wychowanie 3. Tożsamość w socjologii 4. Socjologia emocji - emocje w kulturze i społeczeństwie 5. Socjologia płci 6. Socjologia ciała i seksualności 7. Czas i pamięć w kulturze |
Bibliography: |
(in Polish) 1: K. Wielecki, Socjologia jako nauka: historia i współczesność, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012, s. 10-26. 2: D. Tułowiecki, Socjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika rodziny. Podejsćie systemowe. Tom 2: Wychowanie rodzinne, Gdańsk 2017, s. 149-203. A. Harbatski, Socjalizacja jako mechanizm kształtowania tożsamości dziecka, w: Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. E. J. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka, Wydawnictwo UwB, Białystok 2022, s. 125-140. 3: S. Kapinos, Współczesna tożsamość - skomplikowane pytanie kim jestem?, "Studia Sandomierskie" 2013, nr 2 (20), s. 149-158. I. Machaj, Walory poznawcze kategorii tożsamości społecznej jednostki, "Człowiek i Społeczeństwo" 2017, t. XLIV, s. 17-31. 4: T. Kanasz, Emocjonalne podstawy życia społecznego: w kierunku socjologii emocji, w: Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny. Tom 2 - kontynuacja, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013, s. 252-268. K. Konecki, Socjologia emocji według Thomasa Scheffa, w: Emocje w życiu codziennym. Analiza kulturowych, społecznych i organizacyjnych uwarunkowań ujawniania i kierowania emocjami, red. K. T. Konecki, B. Pawłowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, ss. 11-38. 5: A. Buczkowski, Socjologia płci, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 117-133. A. Buczkowski, Płeć kulturowa w przestrzeni indywidualnej i społecznej, w: Krótkie wykłady z socjologii. Kategorie, problemy, subdyscypliny. Tom 2 - kontynuacja , red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013, s. 46-57. 6: A. Buczkowski, Socjologia ciała, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 81-100. A. Buczkowski, Socjologia seksualności, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 101-116. 7: E. Tarkowska, Czas i pamięć w kulturze i społeczeństwie, w: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Tom 1, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012, s. 29-44. W. Wądołowski, Odtwarzanie pamieci społecznej miasta na przykładzie grupy na Facebooku poświęconej przeszłości miasta Białystok, "Studia Podlaskie" 2021, t. XXIX, s. 183-196. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) E_01_W: Student/ka zna pojęcia i ich znaczenie używane w subdyscyplinach socjologicznych na określenie socjalizacji, tożsamosci społecznej, płci, ciała, seksualności, pamięci, emocji. E_02_W: Student/ka zna subdyscypliny socjologiczne w świetle których można badać zjawiska i problemy społeczne związane z życiem rodzinnym. E_03_U: Student/ka potrafi werbalizować podstawowe problemy społeczne dotyczące życia rodzinnego w świetle poznanych subdyscyplin. E_04_K: Student/ka znając różne ujęcia i spojrzenia teoretyczne na problemy związane z życiem rodzinnym w zmiennej rzeczywistości społecznej, jest gotowa krytycznie odnosić sie do odkrywanej wiedzy, ma gotów/owa do intelektualnych poszukiwań i analiz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Udział w zajeciach. 2. Aktywny udział w zajeciach. (+ 20%) 3. Realizacja zadań (na Moodle) po zajęciach: Pisemna odpowiedź na pytania tyczące się głownego temetu dyskusji prowadzonej w trakcie zajęć na podstawie przygotowanego tekstu (poziom merytoryczny, terminowość, poprawność edycji tekstów. 4. W sytuacji nieobecności na zajęciach (lub zadaniowego trybu zajęć Moodle): pisemna odpowiedź na dodatkowe szczegółowe pytania do analizowanego w trakcie zajęć tekstu. Ocena końcowa: suma czynników 1-4 z podkreśleniem 3/4. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dariusz Tułowiecki | |
Group instructors: | Dariusz Tułowiecki | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Aldx9nbIETaDOaWsz-RihTFoLIXvOzQsas03zW2t1nRE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=082eeb5b-b4bd-44a9-8118-6c1b34d71994&tenantId= | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - 15 godzin - godziny kontaktowe - 30 godzin - lektura w raamch przygotowanie do zajęć - 10 godzin - realizacja zadań przypisanych do konkretnych zajęć |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zdobycie przez studenta/tkę podstaw wiedzy z zakresu socjologii ogólnej: terminów uzywanych w socjologii, terminów w zakresie zjawisk i procesów społecznych, wybarnych subdyyscyplin socjologicznych oraz ich powiazań tych zjawisk z życiem rodzinnym. Zakłada się, że student będzie znał i używał terminów socjologicznych służących opisowi życia społecznego. Będzie rozumiał procesy i zjawiska zachodzące we współczesnym świecie, szczególnie socjalizację, tożsamość, płeć, ciało, seksualność, pamięć, emocje. Będzie dostrzegał powiązania rodziny w tymi procesami. Student nabędzie umiejętność obserwacji, konceptualizacji i interpretacji podstawowych zjawisk społecznych w kontekście ich powiązań z życiem rodzinnym. Student/ka pozna różne ujęcia i spojrzenia problemów związanych z życiem rodzinnym w zmiennej rzeczywistości społecznej i nabędzie kompetencje poszukiwań i budowania zróżnicowanych diagnoz. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.