Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości

General data

Course ID: WSR-NR-2-BFAMx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) NRM_W02, NRM_W05, NRM_U02, NRM_K03

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu teologii i nauk o rodzinie.

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy podstawowych biblijnych fundamentów odnoszących się do teologicznej antropologii miłości.

Full description: (in Polish)

1. Podstawy antropologii biblijnej

2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym

3. Miłość w ujęciu biblijnym

4. Pieśń nad Pieśniami

5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est

6. Hymn o miłości (1 Kor 13)

7. Biblijne historie miłosne

8. Trójkąty miłosne w Biblii

9. Perypetia miłosne w Biblii

10. Miłość a przemoc i polityka

11. Miłość rodzinna w Księdze Tobiasza

12. Jezus i miłość

13. Maryja Matka Pięknej Miłości

14. Przykazanie miłości

15. Małżeństwo obrazem miłości Bożej

Bibliography: (in Polish)

1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est

2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia

3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011.

4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005.

5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003.

6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004.

7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003.

8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971.

9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28.

10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224.

11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109.

12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33.

13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza_1 - student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teologii, zna biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości;

Umiejętności_2 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodziny;

kompetencje_3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki;

udział w wykładach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 20 godz.

przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

Suma godzin: 75

[75/30(25) godz. = 3 ECTS]

Liczba ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty wiedzy [EW_1]:

Ocena bardzo dobra (5): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi biegle ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do licznych przykładów biblijnych

Ocena dobra (4): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie średnio-zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do podstawowych przykładów biblijnych

Ocena dostateczna (3): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie podstawowym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się przynajmniej do nazw ksiąg lub historii biblijnych

Efekty umiejętności [EU_1]:

Ocena bardzo dobra (5): student biegle poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie kompletnie i wyczerpująco odpowiedzieć na dylematy etyczne.

Ocena dobra (4): student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie na poziomie podstawowym odpowiedzieć na dylematy etyczne.

Ocena dostateczna (3): student wylicza współczesne problemy dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie prowadzić dyskusję związaną z dylematami etycznymi.

Efekty kompetencji [EK_1]:

ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, angażuje się w pracę w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi biegle udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.

ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.

ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, jest obecny w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, ma świadomość istnienia biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny oraz obiektywnej prawdy, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.

Na ocenę końcową składają się:

1. ocena z egzaminu;

2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;

3. aktywny udział w zajęciach.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Łukasz Borowski, Andrzej Najda
Group instructors: Łukasz Borowski, Andrzej Najda
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) udział w wykładach: 30 godz.

lektura literatury przedmiotu: 20 godz.

przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

Suma godzin: 75

[75/30(25) godz. = 3 ECTS]

Liczba ECTS: 3


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wykład dotyczy podstawowych biblijnych fundamentów odnoszących się do teologicznej antropologii miłości.

Full description: (in Polish)

1. Podstawy antropologii biblijnej

2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym

3. Miłość w ujęciu biblijnym

4. Pieśń nad Pieśniami

5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est

6. Hymn o miłości (1 Kor 13)

7. Biblijne historie miłosne

8. Trójkąty miłosne w Biblii

9. Perypetia miłosne w Biblii

10. Miłość a przemoc i polityka

11. Miłość rodzinna w Księdze Tobiasza

12. Jezus i miłość

13. Maryja Matka Pięknej Miłości

14. Przykazanie miłości

15. Małżeństwo obrazem miłości Bożej

Bibliography: (in Polish)

1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est

2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia

3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011.

4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005.

5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003.

6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004.

7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003.

8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971.

9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28.

10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224.

11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109.

12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33.

13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)