(in Polish) Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości
General data
Course ID: | WSR-NR-2-BFAMx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W02, NRM_W05, NRM_U02, NRM_K03 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu teologii i nauk o rodzinie. |
Short description: |
(in Polish) Wykład dotyczy podstawowych biblijnych fundamentów odnoszących się do teologicznej antropologii miłości. |
Full description: |
(in Polish) 1. Podstawy antropologii biblijnej 2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym 3. Miłość w ujęciu biblijnym 4. Pieśń nad Pieśniami 5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est 6. Hymn o miłości (1 Kor 13) 7. Biblijne historie miłosne 8. Trójkąty miłosne w Biblii 9. Perypetia miłosne w Biblii 10. Miłość a przemoc i polityka 11. Miłość rodzinna w Księdze Tobiasza 12. Jezus i miłość 13. Maryja Matka Pięknej Miłości 14. Przykazanie miłości 15. Małżeństwo obrazem miłości Bożej |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est 2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia 3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011. 4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005. 5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003. 6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004. 7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003. 8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971. 9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28. 10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224. 11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109. 12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33. 13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza_1 - student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teologii, zna biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości; Umiejętności_2 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodziny; kompetencje_3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; udział w wykładach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. przygotowanie do egzaminu: 25 godz. Suma godzin: 75 [75/30(25) godz. = 3 ECTS] Liczba ECTS: 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty wiedzy [EW_1]: Ocena bardzo dobra (5): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi biegle ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do licznych przykładów biblijnych Ocena dobra (4): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie średnio-zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do podstawowych przykładów biblijnych Ocena dostateczna (3): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie podstawowym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się przynajmniej do nazw ksiąg lub historii biblijnych Efekty umiejętności [EU_1]: Ocena bardzo dobra (5): student biegle poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie kompletnie i wyczerpująco odpowiedzieć na dylematy etyczne. Ocena dobra (4): student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie na poziomie podstawowym odpowiedzieć na dylematy etyczne. Ocena dostateczna (3): student wylicza współczesne problemy dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie prowadzić dyskusję związaną z dylematami etycznymi. Efekty kompetencji [EK_1]: ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, angażuje się w pracę w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi biegle udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości. ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości. ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, jest obecny w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, ma świadomość istnienia biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny oraz obiektywnej prawdy, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości. Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z egzaminu; 2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 3. aktywny udział w zajęciach. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Łukasz Borowski, Andrzej Najda | |
Group instructors: | Łukasz Borowski, Andrzej Najda | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) udział w wykładach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. przygotowanie do egzaminu: 25 godz. Suma godzin: 75 [75/30(25) godz. = 3 ECTS] Liczba ECTS: 3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład dotyczy podstawowych biblijnych fundamentów odnoszących się do teologicznej antropologii miłości. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Podstawy antropologii biblijnej 2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym 3. Miłość w ujęciu biblijnym 4. Pieśń nad Pieśniami 5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est 6. Hymn o miłości (1 Kor 13) 7. Biblijne historie miłosne 8. Trójkąty miłosne w Biblii 9. Perypetia miłosne w Biblii 10. Miłość a przemoc i polityka 11. Miłość rodzinna w Księdze Tobiasza 12. Jezus i miłość 13. Maryja Matka Pięknej Miłości 14. Przykazanie miłości 15. Małżeństwo obrazem miłości Bożej |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est 2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia 3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011. 4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005. 5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003. 6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004. 7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003. 8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971. 9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28. 10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224. 11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109. 12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33. 13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.