Coaching at work with families - introduction
General data
Course ID: | WSR-NR-2-CPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Coaching at work with families - introduction |
Name in Polish: | Coaching w pracy z rodzinami - wprowadzenie |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zająć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami, modelami oraz propozycjami dotyczącymi wykorzystania coachingu w pracy z rodzinami. Dokonanie podstawowych ustaleń terminologicznych i treściowych. Przedyskutowanie możliwych form interwencji coachingowych w pracy z rodzinami oraz prezentacja wybranych praktyk i doświadczeń związanych z coachingowym wsparciem rodzin. |
Full description: |
(in Polish) Treści szczegółowe (1) Zajęcia organizacyjne Przedstawienie założeń przedmiotu. Omówienie warunków zaliczenia. Prezentacja zalecanej literatury oraz sposobu pracy. Omówienie zakresu treści. (2) Czym jest coaching? Rozumienia coachingu – zbliżenie definicyjne i treściowe. Rozwój coachingu. Rodzaje coachingu. Modele, propozycje, przykłady rozwiązań. (3) Coaching a inne formy działań poradniczych. Coaching i jego granice. Coaching a inne formy wsparcia, interwencji i poradnictwa psychospołecznego ¬– doradztwo, terapia, mentoring, mediacje. (4) Coaching w obszarze działań społecznych. Coaching społeczny. Propozycje pracy coachingowej w obszarze działań społecznych – obszary zastosowań, modele, koncepcje. Odbiorcy coachingu. (5) Profesjonalizacja coachingu Kim jest coach? Jak zostaje się coachem? Profil kompetencyjny coacha. Pytania o jakość coachingu. (6) Coaching a superwizja Superwizja coachingowa – po co i dla kogo. Funkcje superwizji w coachingu. Modele pracy superwizyjnej. Superwizja a rozwój zawodowy. (7) Jakiego wsparcia potrzebuje rodzina? Po coaching w pracy z rodzinami? Perspektywy wsparcia systemów rodzinnych. Dla kogo coaching rodzinny? Modele pracy z rodzinami. Coaching rodzinny a systemowe ujęcie rodziny. Coaching wobec procesów samoregulacyjnych. (8) Struktura procesu coachingowego w pracy z rodzinami Strukturyzacja procesu coachingowego – fazy i etapy działań. Rola coacha i rodziny. Jak realizować sesje coachingowe? Dokumentowanie sesji coachingowych. Obszary oddziaływania. (9) Obszary pracy coachingowej – zmiana i zarządzanie zmianą w rodzinie Rodzina wobec zmian. Rozwój rodziny – cykl życia systemu rodzinnego. Coaching jako przygotowanie rodziny do zarządzania zmianą. (10) Obszary pracy coachingowej – komunikacja w rodzinie Rola komunikacji w rodzinie. Możliwości modyfikacji komunikacji w rodzinie. (11) Obszary pracy coachingowej – równowaga życia rodzinnego Czy jest równowaga życia rodzinnego? Jakiej równowagi potrzebują rodziny? Jak badać równowagę życia rodzinnego? (12) Coaching rodziny – wybrane techniki i narzędzia pracy (1) Wybrane techniki i narzędzia pracy coachingowej (13) Coaching rodzinny – wybrane techniki i narzędzia pracy (2) Wybrane techniki i narzędzia pracy coachingowej (14) Efekty coachingu. Jak oceniać skuteczność coachingu w pracy z rodzinami. (15) Zaliczenie |
Bibliography: |
(in Polish) LITERARTURA • M. Kulesza, M. Kulesza, Coaching i superwizja w obszarze działań społecznych. Warszawa, EDU Research, 2015. • M. Kulesza, M. Ozorowski, J. Surzykiewicz, Family Balance Coaching. Psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem zawodowym i rodzinnym. EDU Research, 2019 • M. Kulesza, J. Surzykiewicz, (red.). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin 2013. • M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa: Difin 2013. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. Literatura uzupełniająca • Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2013). The spillover-crossover model. In J. G. Grzywacz, E. Demerouti, J. G. Grzywacz & E. Demerouti (Eds.), New frontiers in work and family research. (pp. 55-70). New York, NY, US: Psychology Press. • Birgmeier, B. (2010). Sozialpädagogisches Coaching. Theoretische und konzeptionelle Grundlagen und Perspektiven für Soziale Berufe. München, Juventa. • Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Dfin. Warszawa • Kulesza, M., Kulesza, M. (2017). Wstęp. Studia nad Rodziną. 4 (45), 7–14. • Pallasch W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildung– und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. Weinheim – München, Juventa. • Thomas, J. (2017). Zum Forschungsstand zur Erfassung der Balance von Arbeit und Familie im Forschungsprojekt „Family balance coaching - psychosocial support for families seeking a work-life balance“. Studia nad Rodziną. 4(45). 15–50. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA EK_1 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ich prawidłowości i zakłóceń w kontekście realizacji wsparcia coachingowego EK_2 ma podstawową wiedzę dotyczącą coachingu jako formy wsparcia rodzin UMIEJETNOŚCI EK_3 potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście planowania wsparcia coachingowego EK_4 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować coachingowe działania wspierające KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK_5 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty - pracy w charakterze coacha rodzinnego Punkty ECTS – 2 zajęcia z prowadzącym – 30 godzin przygotowanie do zajęć, praca własna – 30 godzin przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) OCENA obejmuje - obserwacje studenta podczas zajęć - weryfikacje prac oraz sposobu przygotowania się do zajęć - ocenę z kolokwium zaliczeniowego (min. 50% punktów) Wiedza (EK 1-2): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi opisać procesów i mechanizmów komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych. Ocena 3 (dst) – student posiada podstawową wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych. Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych. Ocena 5 (bdb) – student posiada szczególową wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych. Umiejętności (EK 3-4): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; nie potrafi wskazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną. Ocena 3 (dst) – student posiada ograniczone umiejętności umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną. Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną. Ocena 5 (bdb) – student posiada podwyższone umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną. Kompetencje społeczne (EK 5): Ocena 2 (ndst) – student nie jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną. Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną. Ocena 4 (db) – student ogólnie jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną. Ocena 5 (bdb) – student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.