Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Coaching at work with families - introduction

General data

Course ID: WSR-NR-2-CPR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Coaching at work with families - introduction
Name in Polish: Coaching w pracy z rodzinami - wprowadzenie
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zająć jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami, modelami oraz propozycjami dotyczącymi wykorzystania coachingu w pracy z rodzinami. Dokonanie podstawowych ustaleń terminologicznych i treściowych.

Przedyskutowanie możliwych form interwencji coachingowych w pracy z rodzinami oraz prezentacja wybranych praktyk i doświadczeń związanych z coachingowym wsparciem rodzin.

Full description: (in Polish)

Treści szczegółowe

(1) Zajęcia organizacyjne Przedstawienie założeń przedmiotu. Omówienie warunków zaliczenia. Prezentacja zalecanej literatury oraz sposobu pracy. Omówienie zakresu treści.

(2) Czym jest coaching? Rozumienia coachingu – zbliżenie definicyjne i treściowe. Rozwój coachingu. Rodzaje coachingu. Modele, propozycje, przykłady rozwiązań.

(3) Coaching a inne formy działań poradniczych. Coaching i jego granice. Coaching a inne formy wsparcia, interwencji i poradnictwa psychospołecznego ¬– doradztwo, terapia, mentoring, mediacje.

(4) Coaching w obszarze działań społecznych. Coaching społeczny. Propozycje pracy coachingowej w obszarze działań społecznych – obszary zastosowań, modele, koncepcje. Odbiorcy coachingu.

(5) Profesjonalizacja coachingu Kim jest coach? Jak zostaje się coachem? Profil kompetencyjny coacha. Pytania o jakość coachingu.

(6) Coaching a superwizja Superwizja coachingowa – po co i dla kogo. Funkcje superwizji w coachingu. Modele pracy superwizyjnej. Superwizja a rozwój zawodowy.

(7) Jakiego wsparcia potrzebuje rodzina? Po coaching w pracy z rodzinami? Perspektywy wsparcia systemów rodzinnych. Dla kogo coaching rodzinny? Modele pracy z rodzinami. Coaching rodzinny a systemowe ujęcie rodziny. Coaching wobec procesów samoregulacyjnych.

(8) Struktura procesu coachingowego w pracy z rodzinami Strukturyzacja procesu coachingowego – fazy i etapy działań. Rola coacha i rodziny. Jak realizować sesje coachingowe? Dokumentowanie sesji coachingowych. Obszary oddziaływania.

(9) Obszary pracy coachingowej – zmiana i zarządzanie zmianą w rodzinie Rodzina wobec zmian. Rozwój rodziny – cykl życia systemu rodzinnego. Coaching jako przygotowanie rodziny do zarządzania zmianą.

(10) Obszary pracy coachingowej – komunikacja w rodzinie Rola komunikacji w rodzinie. Możliwości modyfikacji komunikacji w rodzinie.

(11) Obszary pracy coachingowej – równowaga życia rodzinnego Czy jest równowaga życia rodzinnego? Jakiej równowagi potrzebują rodziny? Jak badać równowagę życia rodzinnego?

(12) Coaching rodziny – wybrane techniki i narzędzia pracy (1) Wybrane techniki i narzędzia pracy coachingowej

(13) Coaching rodzinny – wybrane techniki i narzędzia pracy (2) Wybrane techniki i narzędzia pracy coachingowej

(14) Efekty coachingu. Jak oceniać skuteczność coachingu w pracy z rodzinami.

(15) Zaliczenie

Bibliography: (in Polish)

LITERARTURA

• M. Kulesza, M. Kulesza, Coaching i superwizja w obszarze działań społecznych. Warszawa, EDU Research, 2015.

• M. Kulesza, M. Ozorowski, J. Surzykiewicz, Family Balance Coaching. Psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem zawodowym i rodzinnym. EDU Research, 2019

• M. Kulesza, J. Surzykiewicz, (red.). Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin 2013.

• M. Kulesza, J. Surzykiewicz (red.). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektywnych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa: Difin 2013.

• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.

Literatura uzupełniająca

• Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2013). The spillover-crossover model. In J. G. Grzywacz, E. Demerouti, J. G. Grzywacz & E. Demerouti (Eds.), New frontiers in work and family research. (pp. 55-70). New York, NY, US: Psychology Press.

• Birgmeier, B. (2010). Sozialpädagogisches Coaching. Theoretische und konzeptionelle Grundlagen und Perspektiven für Soziale Berufe. München, Juventa.

• Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Dfin. Warszawa

• Kulesza, M., Kulesza, M. (2017). Wstęp. Studia nad Rodziną. 4 (45), 7–14.

• Pallasch W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildung– und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. Weinheim – München, Juventa.

• Thomas, J. (2017). Zum Forschungsstand zur Erfassung der Balance von Arbeit und Familie im Forschungsprojekt „Family balance coaching - psychosocial support for families seeking a work-life balance“. Studia nad Rodziną. 4(45). 15–50.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

EK_1

posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ich prawidłowości i zakłóceń w kontekście realizacji wsparcia coachingowego

EK_2

ma podstawową wiedzę dotyczącą coachingu jako formy wsparcia rodzin

UMIEJETNOŚCI

EK_3

potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także

motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście planowania wsparcia coachingowego

EK_4

potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować coachingowe działania wspierające

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK_5

jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty - pracy w charakterze coacha rodzinnego

Punkty ECTS – 2

zajęcia z prowadzącym – 30 godzin

przygotowanie do zajęć, praca własna – 30 godzin

przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

OCENA obejmuje

- obserwacje studenta podczas zajęć

- weryfikacje prac oraz sposobu przygotowania się do zajęć

- ocenę z kolokwium zaliczeniowego (min. 50% punktów)

Wiedza (EK 1-2):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi opisać procesów i mechanizmów komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych.

Ocena 3 (dst) – student posiada podstawową wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych.

Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych.

Ocena 5 (bdb) – student posiada szczególową wiedzę na temat istoty, celów oraz metodyki coachingu w pracy z rodzinami; potrafi w podstawowy sposób opisać procesy i mechanizmy komunikowania się w poszczególnych formach pracy coachingowej oraz w przebiegu sesji coachingowych.

Umiejętności (EK 3-4):

Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; nie potrafi wskazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną.

Ocena 3 (dst) – student posiada ograniczone umiejętności umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną.

Ocena 4 (db) – student wykazuje umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną.

Ocena 5 (bdb) – student posiada podwyższone umiejętności analizy technik komunikacyjnych niezbędnych w relacji coachingowej; potrafi ukazać możliwości zastosowania coachingu w pracy z rodzinami; nie potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji rodziny w kontekście planowania pracy coachingowej z rodziną.

Kompetencje społeczne (EK 5):

Ocena 2 (ndst) – student nie jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną.

Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną.

Ocena 4 (db) – student ogólnie jest przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną.

Ocena 5 (bdb) – student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli coacha w pracy z rodziną.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)