Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Facilitation - group problem solving

General data

Course ID: WSR-NR-2-FG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Facilitation - group problem solving
Name in Polish: Facylitacja - grupowe rozwiązywanie problemów
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny zajęć:

• Efektywna komunikacja

• Procesy grupowe, specyfika pracy z grupą, zarządzania zadaniami

• Facylitacja - Model Grupowy Iceberg.

• Zadanie i Proces - główne narzędzia facylitacji.

• Modele, narzędzia i techniki pracy grupowej.

• Najważniejsze role w Procesie: Lider Zadania, Facylitator, Trójkąt facylitacji.

• Różne typy osobowości w czasie Procesu grupowego - jak pogodzić.

• Dopasowanie modelu do potrzeb danej grupy.

• Zastosowanie procesu - ćwiczenia.

• Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum.

Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum - praca zaliczeniowa.

Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

T. Mann (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006

R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180

Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35

Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia się

Wiedza:

NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W02 posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką

NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne

NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRM_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu

Umiejętności

NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne:

NRM_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)

NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

ECTS:

Udział w zajęciach = 30 h

Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 5 h

Udział w konsultacjach = 5 h

Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 30 h

Przygotowanie prezentacji = 20 h

SUMA godzin: 90 (90:30=3)

LICZBA ECTS: 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia wymagane jest:

- obecność (3 nb, pozostałe 0,5 oceny obniżonej od końcowej)

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (może podwyższyć ocenę maksymalnie o 1 ocenę)

- Przesyłanie zadań, które zostaną zadane w trakcie zajęć (30%)

- Prezentacja (30 %)

- Kolokwium – ( 40 %)

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Kwiatkowska
Group instructors: Katarzyna Kwiatkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a106d6b668a6b40589a202a4582e606d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=06d83676-b127-460f-b9d2-e6abee70262f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


Udział w zajęciach = 30 h

Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 5 h

Udział w konsultacjach = 5 h

Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 30 h

Przygotowanie prezentacji = 20 h


SUMA godzin: 90 (90:30=3)

LICZBA ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006

R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180

Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35

Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Kwiatkowska
Group instructors: Katarzyna Kwiatkowska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a92da94a5b6514f6282b9fa50e437b49c%40thread.tacv2/Facylitacja%2520-%2520grupowe%2520rozwi%25C4%2585zywanie%2520problem%25C3%25B3w?groupId=9211ccdd-83e5-4729-b9ea-eb3ade956e8f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


Udział w zajęciach = 30 h

Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 5 h

Udział w konsultacjach = 5 h

Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 30 h

Przygotowanie prezentacji = 20 h


SUMA godzin: 90 (90:30=3)

LICZBA ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006

R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180

Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35

Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Katarzyna Kwiatkowska
Group instructors: Katarzyna Kwiatkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


Udział w zajęciach = 30 h

Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 5 h

Udział w konsultacjach = 5 h

Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 30 h

Przygotowanie prezentacji = 20 h


SUMA godzin: 90 (90:30=3)

LICZBA ECTS: 3

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.

Bibliography: (in Polish)

Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House

R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006

R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180

Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35

Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)