Femininity and masculinity in culture
General data
Course ID: | WSR-NR-2-KMR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Femininity and masculinity in culture |
Name in Polish: | Kobiecość i męskość w kulturze |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) bez wymagań wstępnych |
Short description: |
the aim of the course is to show basic information and to familiarize students on the basis of read texts with knowledge of historical and cultural variability of masculinity and femininity standards, to discuss the importance of cultural gender in the private and public spheres, and to present the theory of gender inequality |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. 6. Centrum Badania Opinii Społecznej, O roli kobiet w rodzinie. Komunikat z badań, Warszawa 2013, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_030_13.PDF Literatura uzupełniająca: Arcimowicz K., Wizerunek ojca w polskich mediach na przełomie XX i XXI wieku, w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, red. M. Fuszara, Warszawa 2008, s. 115-151; Arcimowicz K., Nowe wizerunki mężczyzn w polskich przekazach telewizyjnych, [w:] Karuzela z mężczyznami. Problematyka męskości w polskich badaniach społecznych, red. K. Wojnicka, E. Ciaputa, Kraków 2008, s. 41-66; Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Chmura-Rutkowska I., Ostrouch J., Mężczyźni na przełęczy życia. Studium pedagogiczne, Kraków 2007. Dąbrowska M., Radomski A. (red)., Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, Lublin 2010. Dudak A., Obraz ojca w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, „Pedagogika Społeczna” 16(2017), nr 2 (64), s. 117-134. Dudak A., Klimkowska K., Sukces jako doświadczenie biograficzne ojców sprawujących opiekę nad dzieckiem, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Mierzwiński B., Mężczyzna i kobieta w ujęciu katechez środowych Jana Pawła II, w: Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, red. Elżbieta Osewska, Józef Stala Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2020, s. 229–257. Pugacewicz I., Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Śmieja W., Demilitaryzacja polskiej męskości, „Pamiętnik Literacki” 107(2016), z. 2, s. 161-178. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA NRM_W02 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym źródła i usytuowanie pedagogiki w systemie nauk mających za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz jej relacje z innymi dyscyplinami nauki, szczególnie: naukami o rodzinie, psychologią, socjologią, polityką społeczną, demografią, prawem, a także: naukami o zdrowiu, naukami o kulturach i religiach, mikroekonomią, filozofią i teologią - P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI NRM_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z życiem rodzinnym; wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji -P7S_UW NRM_U02 - potrafi w stopniu zaawansowanym integrować wiedzę teoretyczną pedagogiki i nauk o rodzinie; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne na rzecz małżeństwa i rodziny P7S_UW P7S_UN KOMPETENCJE SPOŁECZNE NRM_K01 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy i umiejętności, rozszerzonego o wymiar interdyscyplinarny z pedagogiki, nauk o rodzinie, psychologii, socjologii, prawa, polityki społecznej, demografii, nauk o zdrowiu, teologii i filozofii w odniesieniu do małżeństwa i życia rodzinnego - P7S_KK NRM_K03 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do inspirowania i organizowania różnorodnych przedsięwzięć wsparcia na rzecz bliskich związków, małżeństwa i rodziny oraz otaczającego ich środowiska społecznego i towarzyszącego im interesu publicznego P7S_KK udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25 przygotowanie do egzaminu/kolokwium 20 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie prezentacji – 20% Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) Wiedza: - na ocenę 3 (dst.): po ukończeniu kursu student wie czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym - na ocenę 4 (db.): po ukończeniu kursu student poprawnie ukazuje czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym - na ocenę 5 (bdb.): po ukończeniu kursu student doskonale orientuje się nie tylko czym jest i jakie wyzwania przed rodziną powoduje właściwe rozumienie płci, wychowanie i jej rola płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym Umiejętności: na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu roli płci w życiu rodzinnym, społecznym i kulturowym, zna argumenty filozoficzne i teologiczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji. Kompetencje: na ocenę dostateczną (3-dst) odznacza się małą odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki na ocenę dobrą (4-db) odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i na prowadzone działania oraz ich skutki na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) odznacza się wielką odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje na prowadzone działania oraz ich skutki Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. . |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Stanisław Strękowski | |
Group instructors: | Stanisław Strękowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Stanisław Strękowski | |
Group instructors: | Stanisław Strękowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Banasik R., Poglądy kaznodziejów franciszkańskich w drugiej połowie XVIII w. na wychowanie w rodzinie polskiej, „Summarium”, 1981, nr 10, s. 93–110. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Pugacewicz I.,Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Stanisław Strękowski | |
Group instructors: | Stanisław Strękowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 1 ECTS – udział w wykładach, aktywność na zajęciach,: udział w dyskusjach i konsultacjach, 1 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie prezentacji 1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych informacji oraz zapoznanie studentów na podstawie czytanych tekstów z wiedzą dotyczącą zmienności historycznej i kulturowej norm dotyczących męskości i kobiecości, omówienie znaczenia płci kulturowej w sferze prywatnej i publicznej, oraz ukazanie teorii nierówności płci |
|
Full description: |
(in Polish) Treści programowe: 1. Męskość i kobiecość w starożytnej Grecji 2. Męskość i kobiecość w starożytnym Rzymie 3. Męskość i kobiecość w starożytnym Izraelu 4. Męskość i kobiecość w Nowym Testamencie. 5. Męskość i kobiecość w starożytnym chrześcijaństwie (4 wykłady). 6. Męskość i kobiecość w kulturze średniowiecza 7. Męskość i kobiecość w Renesansie 8. Męskość i kobiecość w epoce Oświecenia 9. Męskość i kobiecość w XIX wieku 10. Ruchy emancypacyjne przełomu XIX i XX wieku 11. Męskość i kobiecość w ideologii nazistowskiej i marksistowskiej 12. Męskość i kobiecość w kulturze popularnej 13. Męskość i kobiecość w nauczaniu św. Jana Pawła II |
|
Bibliography: |
(in Polish) Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Kraków 2020; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. 6. Centrum Badania Opinii Społecznej, O roli kobiet w rodzinie. Komunikat z badań, Warszawa 2013, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_030_13.PDF Literatura uzupełniająca: Arcimowicz K., Wizerunek ojca w polskich mediach na przełomie XX i XXI wieku, w: Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, red. M. Fuszara, Warszawa 2008, s. 115-151; Arcimowicz K., Nowe wizerunki mężczyzn w polskich przekazach telewizyjnych, [w:] Karuzela z mężczyznami. Problematyka męskości w polskich badaniach społecznych, red. K. Wojnicka, E. Ciaputa, Kraków 2008, s. 41-66; Augustyniak U., Sytuacja kobiet na dworach ewangelickiej szlachty i magnaterii w XVII wieku, [w:] Między barokiem a oświeceniem. Obyczaje czasów saskich, pod red. K. Stasiewicz, S. Achremczyka, Olsztyn 2000, s. 125–131. Badyna P., Model człowieka w polskim piśmiennictwie parenetycznym XVIII w. (do 1773 r.), Warszawa 2004. Bardet J.–P., Urodzenie w kontekście płodności naturalnej, „Przeszłość Demograficzna Polski”, T. 23(2002), s. 7–19. Bilewicz A., Wzór kobiety, żony i matki w świetle osiemnastowiecznych kazań, [w:] Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, pod red. W. Jamrożka, D. Żołądź–Strzelczyk, t. 1, Poznań 1998, s. 82–88. Bogucka M., Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI–XVIII wieku na tle porównawczym, Warszawa 1998. Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005. Bogucka M., Kobieta w społeczeństwie XVI–XVII wieku, [w:] Pamiętnik XV Powszechnego Zjazdu Historyków Polskich, t. 2, pod red. A. Żarnowskiej, Gdańsk–Toruń 1995, s. 3–15. Bogucka M., Polski renesans a rodzina. Poglądy Mikołaja Reja na małżeństwo i rodzinę, [w:] Społeczeństwo staropolskie. Seria nowa, t. 3: Społeczeństwo a rodzina, pod red. A. Karpińskiego, I. Dackiej–Górzyńskiej, Warszawa 2011, s. 13–20. Bogucka M., Reformacja i kontrreformacja a pozycja kobiet u progu ery nowożytnej, [w:] Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, pod red. Z. H. Nowaka, A. Radzimińskiego, Toruń 1998, s. 175–192. Chmura-Rutkowska I., Ostrouch J., Mężczyźni na przełęczy życia. Studium pedagogiczne, Kraków 2007. Dąbrowska M., Radomski A. (red)., Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, Lublin 2010. Dudak A., Obraz ojca w zmieniającej się rzeczywistości społecznej, „Pedagogika Społeczna” 16(2017), nr 2 (64), s. 117-134. Dudak A., Klimkowska K., Sukces jako doświadczenie biograficzne ojców sprawujących opiekę nad dzieckiem, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017. Górnicka-Boratyńska M., Stańmy się sobą. Cztery projekty emancypacji (1863-1939), Warszawa 2001. Lis A., „Gorsza płeć” w prawie średniowiecza, „Przegląd Prawno-Ekonomiczny” 33(2015), s. 56-77. Matysiak B. W., Małżeństwo i rodzina w kulturze starożytnego Izraela, „Studia Elbląskie” 13(2012), s. 133-151. Mierzwiński B., Mężczyzna i kobieta w ujęciu katechez środowych Jana Pawła II, w: Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, red. Elżbieta Osewska, Józef Stala Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2020, s. 229–257. Pugacewicz I., Wizerunek dobrej wdowy w opiniach Ojców Kościoła i moralistów w epoce nowożytnej, [w:] Rodzina i gospodarstwo domowe na ziemiach polskich w XV-XX wieku. Struktury demograficzne, społeczne i gospodarcze, pod red. C. Kukli, Warszawa 2008, s. 247-260. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Ranzetti C. M., Curran D. J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tł. pol. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Strękowski S., Prospołeczne nauczanie i działania Ojców Kapadockich, w: Ks. W. Guzewicz, Ks. S. Strękowski, Ks. A. Mikucki, Pro bono publico, personae et familiae. Niektóre aspekty działań na rzecz dobra osoby, rodziny i społeczeństwa, Ełk 2018, s. 9-29. Śmieja W., Demilitaryzacja polskiej męskości, „Pamiętnik Literacki” 107(2016), z. 2, s. 161-178. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.