Migration and family support
General data
Course ID: | WSR-NR-2-MWR |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0310) Social and behavioural sciences, not further defined
|
Course title: | Migration and family support |
Name in Polish: | Migracje a wsparcie rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRM_W15, NRM_U02, NRM_U07, NRM_K11 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w sytuacji migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. Problematyka zajęć dotyczy zarówno rodziny polskiej bądź rodziców w sytuacji migracji, jak również funkcjonowania rodzin z doświadczeniem migracji w Polsce (m.in. migracja zarobkowa, powrotna, uchodźstwo). |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu procesu migracji i integracji, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i w sytuacji rozłąki migracyjnej. Treści programowe: 1. Wprowadzenie do tematu 2. Komunikacja międzykulturowa - podstawy 3. Rodzina wobec migracji - podstawowe ustalenia terminologiczne i teoretyczne 4. Polityka migracyjna, polityka integracyjna państwa/miasta 5. Rodzina wielokulturowa 6. Rodzina migracyjna - wprowadzenie 7. Wsparcie rodziny migracyjnej 8. Migracje powrotne 9. Rodzina repatriantów w Polsce 10. Rodzina uchodźcza 11. System wsparcia rodziny migracyjnej w Polsce - stan aktualny 12. System wsparcia rodziny migracyjnej - doświadczenia innych krajów oraz projekt zmian 13. System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - stan aktualny 14 System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - postulaty optymalizacji działań 15. Podsumowanie zajęć |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa: ORE. Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok: Trans Humana. Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin: Wydawnictwo KUL. Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Warszawa: SCHOLAR. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza. Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa: ORE. Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków: Akademia Ignatianum-WAM. Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych. Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej”, nr 3, s. 75-89. Literatura uzupełniająca: Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk: Urząd Miejski w Gdańsku. Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa: Wydawnictwo UW. Iglicka K. (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Warszawa: SCHOLAR. Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych. Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) NRM_W15 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań wychowania do życia małżeńskiego i rodzinnego NRM_U02 -Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe NRM_U07 - Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny NRM_K11 - Student jest wrażliwy na potrzeby przedstawicieli grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, np. migrantów oraz osób niepełnosprawnych OPIS ECTS Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach: - udział w zajęciach - 30 godz. - wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz. - przygotowanie do zajęć - 10 godz. - przygotowanie prezentacji - 20 godz. Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1ECTS = 30(25) godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, praca projektowa, studium przypadku, E-learning Metody weryfikacji efektów uczenia się: WIEDZA - prezentacja, zadania na Moodlu UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju na wybrany temat, wykonywanie zadań na platformie E-learningowej Wiedza: Ocena 2 (ndst): Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, nie ma znajomości podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania Ocena 3 (dst): Student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, ma niepełną znajomość wybranych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania Ocena 4 (db): Student w zadowalającym stopniu zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy rodzinie w kontekście migracji, wykazuje znajomość podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania Ocena 5 (bdb): Student w pełnym zakresie przewidzianym programem zna podstawowe pojęcia z wiedzy o rodzinie w kontekście migracji, wykazuje pełną znajomość podstawowych teorii i zagadnień z tematyki funkcjonowania rodziny w sytuacji migracji oraz sposobów jej wspierania Umiejętności: Ocena 2 (ndst): Student nie potrafi rozpoznać i ocenić sytuacji rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działań pomocowych, nie umie wybrać właściwych metod i procedur w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji Ocena 3 (dst): Student potrafi w ograniczonym stopniu rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działania pomocowe, umie w ograniczonym zakresie wybrać podstawowe metody i procedury wspierania rodziny w sytuacji migracji Ocena 4 (db): Student potrafi w podstawowym zakresie rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji oraz zaproponować działania pomocowe, umie zadowalająco wybrać metody i procedury w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji Ocena 5 (bdb): Student potrafi trafnie rozpoznać i ocenić sytuację rodziny w kontekście migracji, zaproponować działania pomocowe oraz zadowalająco wybrać metody i procedury w zakresie wspierania rodziny w sytuacji migracji Ocena końcowa: a) ocena zadań wykonywanych na Moodlu (50%) b) ocena z prezentacji (50%) Możliwe dodatkowe pół oceny w górę za aktywność podczas zajęć! |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Go to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Stankiewicz | |
Group instructors: | Katarzyna Stankiewicz | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aF-Z56zSIno80UyqbBVegKILi7yYfDQ0oE1klmcVtwiw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1bd3e0e2-92ee-4c92-9bc2-339179619af3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Go to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Stankiewicz | |
Group instructors: | Katarzyna Stankiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) OPIS ECTS Aktywność studenta i nakład pracy w godzinach: - udział w zajęciach - 30 godz. - wykonywanie zadań na Moodlu - 20 godz. - przygotowanie do zajęć - 10 godz. - przygotowanie prezentacji - 20 godz. Suma godzin: 80 = 3 ECTS [1ECTS = 30(25) godz.] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.