(in Polish) Migracje a wsparcie rodziny
General data
Course ID: | WSR-NR-2-MWRx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Migracje a wsparcie rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) NRM_W07, NRM_U01, NRM_U04, NRM_U06, NRM_K02, NRM_K03 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) brak |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studenta z funkcjonowaniem rodziny w sytuacji migracji oraz przygotowanie go do pracy z rodziną doświadczoną migracją. Problematyka zajęć dotyczy zarówno rodziny polskiej bądź rodziców w sytuacji migracji, jak również funkcjonowania rodzin z doświadczeniem migracji w Polsce (m.in. migracja zarobkowa, powrotna, uchodźstwo). |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają dać studentowi wiedzę z zakresu procesu migracji i integracji, funkcjonowania rodziny, możliwości jej wsparcia na poziomie instytucjonalnym oraz uwrażliwić na potrzeby rodziny z doświadczeniem migracyjnym i w sytuacji rozłąki migracyjnej. Treści programowe: 1. Wprowadzenie do tematu 2. Komunikacja międzykulturowa - podstawy 3. Rodzina wobec migracji - podstawowe ustalenia terminologiczne i teoretyczne 4. Polityka migracyjna, polityka integracyjna państwa/miasta 5. Rodzina wielokulturowa 6. Rodzina migracyjna - wprowadzenie 7. Wsparcie rodziny migracyjnej 8. Migracje powrotne 9. Rodzina repatriantów w Polsce 10. Rodzina uchodźcza 11. System wsparcia rodziny migracyjnej w Polsce - stan aktualny 12. System wsparcia rodziny migracyjnej - doświadczenia innych krajów oraz projekt zmian 13. System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - stan aktualny 14 System wsparcia polskiej rodziny na emigracji - postulaty optymalizacji działań 15. Podsumowanie zajęć |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, praca projektowa, studium przypadku, E-learning Metody weryfikacji efektów uczenia się: WIEDZA - prezentacja, zadania na Moodlu UMIEJĘTNOŚCI - zadania na Moodlu, ocenianie ciągłe podczas zajęć KOMPETENCJE - ocenianie ciągłe Warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć, przygotowanie prezentacji/eseju na wybrany temat, wykonywanie zadań na platformie E-learningowej |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Stankiewicz | |
Group instructors: | Katarzyna Stankiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Błeszyńska K. (2010), Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły. Raport z badań, Warszawa: ORE. Danilewicz W. (2010), Rodzina ponad granicami. Transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok: Trans Humana. Giżycka D., Gorbaniuk J., Szyszka M. (2010), Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Lublin: Wydawnictwo KUL. Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Warszawa: SCHOLAR. Grzymała-Moszczyńska H., Grzymała-Moszczyńska J., Durlik J., Szydłowska P. (2015), (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji, Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Kawczyńska-Butrym Z., Kruk M. (2015), Wsparcie społeczne dla rodzin migracyjnych w Polsce, [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Wrocław: Oficyna Wydawnicza. Skałbania B. (2017), Dziecko z rodziny migracyjnej w systemie oświaty, Warszawa: ORE. Sowa-Behtane E. (2016), Rodziny wielokulturowe, Kraków: Akademia Ignatianum-WAM. Stankiewicz K., Żurek A. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” nr 5 (297), Warszawa: Biura Analiz Sejmowych. Ślusarczyk M. (2014), Migracje rodziców, migracje dzieci – wyzwania dla instytucji opiekuńczych, pomocowych oraz edukacyjnych, „Zeszyty pracy socjalnej”, nr 3, s. 75-89. Literatura uzupełniająca: Fedas A., Siciarek M., Olech P. (red.) (2016), Model integracji imigrantów, Gdańsk: Urząd Miejski w Gdańsku. Kukołowicz T. (2001), Sytuacja wychowawcza w nowych kategoriach rodzin w okresie transformacji ustrojowej, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina współczesna, Warszawa: Wydawnictwo UW. Iglicka K. (2010). Powroty Polaków po 2004 roku. W pętli pułapki migracji, Warszawa: SCHOLAR. Stankiewicz K. (2011), Repatriacja ze Wschodu – stan obecny i perspektywy, „Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze” 2011, nr 1, Biuro Analiz Sejmowych. Stankiewicz K. (2019), Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym. Na przykładzie migracji powrotnych, „Kultura i Edukacja”, nr 1, s. 248-262. Stankiewicz K., Żurek K. (2022), Edukacja dzieci uchodźczych w Polsce, "INFOS. Zagadnienia społeczno-gospodarcze", nr 5. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.