Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected problems of pedagogical thought

General data

Course ID: WSR-NR-2-PMP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0119) Education, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Selected problems of pedagogical thought
Name in Polish: Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

NRM_W04, NRM_W12, NRM_U01, NRM_U03, NRM_K01

Preliminary Requirements:

(in Polish) bez wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym

Full description: (in Polish)

1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie

2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania

3. Autorytet

4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki)

5. Rodzina jako środowisko wychowawcze

- Rodzina jako model wychowania

- rola kobiety w wychowaniu, feminizm

- rola mężczyzny w wychowaniu

- rola dziecka w wychowaniu

6. Metody wychowania – personalistyczne

7. Wolność w wychowaniu

8. Społeczny aspekt wychowania

9. Samowychowanie

10. Los jako czynnik wychowawczy

11. Religia w wychowaniu

11. Zagadnienia różne

- kara

- choroba, cierpienie, śmierć

- dialog w wychowaniu

- skauting

- zabawa

Bibliography: (in Polish)

Literatura

- Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

- Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1

Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.

Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000

Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;

Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część

Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link

https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf

Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)

Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418]

Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.

Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

wiedza

EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w pedagogice

EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi

Umiejętności

EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu

EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane.

Kompetencje społeczne

EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach

EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy.

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

- udział w wykładzie - 30 godzin

- przygotowanie do egzaminu – 20 godz.

ECTS: 2

Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sprawdzian - test na platformie Moodle

Kryteria ogólne:

- znajomość tematyki;

- umiejętność formułowania problemów;

- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych;

dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony;

dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną.

bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7KHKEgJK3mCGLUhFemd3lhnA130XP3oF7hxy4FqzL781%40thread.tacv2/conversations?groupId=1cf7f3f0-7eb0-40be-93c3-7b814c3611ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym

Full description: (in Polish)

1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie

2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania

3. Autorytet

4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki)

5. Rodzina jako środowisko wychowawcze

- Rodzina jako model wychowania

- rola kobiety w wychowaniu, feminizm

- rola mężczyzny w wychowaniu

- rola dziecka w wychowaniu

6. Metody wychowania – personalistyczne

7. Wolność w wychowaniu

8. Społeczny aspekt wychowania

9. Samowychowanie

10. Los jako czynnik wychowawczy

11. Religia w wychowaniu

11. Zagadnienia różne

- kara

- choroba, cierpienie, śmierć

- dialog w wychowaniu

- skauting

- zabawa

Bibliography: (in Polish)

Literatura

- Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111).

- Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1

Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002.

Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000

Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką.

Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;

Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część

Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link

https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf

Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie)

Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418]

Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001.

Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy;

Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998

Wymagania wstępne: (in Polish)

zajęcia prowadzone zdalnie na MS TEAMS

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Witold Starnawski
Group instructors: Witold Starnawski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)