Selected problems of pedagogical thought
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PMP |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0119) Education, not elsewhere classified
|
Course title: | Selected problems of pedagogical thought |
Name in Polish: | Wybrane problemy myśli pedagogicznej |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRM_W04, NRM_W12, NRM_U01, NRM_U03, NRM_K01 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) bez wymagań wstępnych |
Short description: |
(in Polish) Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym |
Full description: |
(in Polish) 1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie 2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania 3. Autorytet 4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki) 5. Rodzina jako środowisko wychowawcze - Rodzina jako model wychowania - rola kobiety w wychowaniu, feminizm - rola mężczyzny w wychowaniu - rola dziecka w wychowaniu 6. Metody wychowania – personalistyczne 7. Wolność w wychowaniu 8. Społeczny aspekt wychowania 9. Samowychowanie 10. Los jako czynnik wychowawczy 11. Religia w wychowaniu 11. Zagadnienia różne - kara - choroba, cierpienie, śmierć - dialog w wychowaniu - skauting - zabawa |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura - Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). - Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1 Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002. Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000 Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie) Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418] Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001. Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w pedagogice EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi Umiejętności EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane. Kompetencje społeczne EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy. liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) - udział w wykładzie - 30 godzin - przygotowanie do egzaminu – 20 godz. ECTS: 2 Suma godzin: 50 = 2 ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzian - test na platformie Moodle Kryteria ogólne: - znajomość tematyki; - umiejętność formułowania problemów; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych; dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony; dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną. bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski | |
Group instructors: | Witold Starnawski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7KHKEgJK3mCGLUhFemd3lhnA130XP3oF7hxy4FqzL781%40thread.tacv2/conversations?groupId=1cf7f3f0-7eb0-40be-93c3-7b814c3611ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie 2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania 3. Autorytet 4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki) 5. Rodzina jako środowisko wychowawcze - Rodzina jako model wychowania - rola kobiety w wychowaniu, feminizm - rola mężczyzny w wychowaniu - rola dziecka w wychowaniu 6. Metody wychowania – personalistyczne 7. Wolność w wychowaniu 8. Społeczny aspekt wychowania 9. Samowychowanie 10. Los jako czynnik wychowawczy 11. Religia w wychowaniu 11. Zagadnienia różne - kara - choroba, cierpienie, śmierć - dialog w wychowaniu - skauting - zabawa |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura - Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). - Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1 Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002. Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000 Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie) Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418] Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001. Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) zajęcia prowadzone zdalnie na MS TEAMS |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski | |
Group instructors: | Witold Starnawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.