Pedagogy resocialization
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogy resocialization |
Name in Polish: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. Zadanie to będzie zrealizowane przez omówienie podstawowych pojęć i paradygmatów z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz wskazanie aktualnych tendencji w pracy resocjalizacyjnej. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1) Funkcje, przedmiot i cechy profilaktyki społecznej, 2) Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej - wyjaśnienie podstawowych pojęć: socjalizacja, wychowanie, resocjalizacja, 3) Istota metodyki resocjalizacji, jej cele i zadania. 4) Diagnoza w resocjalizacji – założenia ogólne, 5) Miejsce diagnozy w resocjalizacji i w strukturze diagnostyki psychologiczno – pedagogicznej, 6) Charakterystyka głównych aspektów diagnozy, analiza narzędzi diagnostycznych, zasady konstruowania i wykorzystywania narzędzi diagnostycznych, 7) Charakterystyka podstawowych modeli diagnozy resocjalizacyjnej, 8) Resocjalizacja instytucjonalna nieletnich, 9) Resocjalizacja dorosłych – formy instytucjonalne (więzienie jako instytucja resocjalizacyjna). Zjawisko podkultury przestępczej. Pomoc postpenitencjarna. 10) Poznanie środowiska osób pozbawionych wolności – określenie: - ról społecznych pełnionych przez skazanych w zakładzie karnym; - struktur, procesów grupowych i ich przemian; - zagrożeń dla prawidłowego przebiegu oddziaływania penitencjarnego i bezpieczeństwa zakładu karnego 11) Organizacja pracy i zadania wychowawcy resocjalizacyjnego, 12) Projektowanie oddziaływań penitencjarnych w środowisku otwartym i zamkniętym, 13) Metody oddziaływania resocjalizującego: metody stymulowania i wzmacniania aktywności wychowanka oraz metody podtrzymywania doświadczeń – projektowanie zajęć, 14) Twórcza resocjalizacja. Idea twórczej resocjalizacji, struktura i dynamiki procesu twórczej resocjalizacji, 15) Sylwetka nowoczesnego wychowawcy; cechy kierunkowe i sprawnościowe wychowawcy, zasady kształtowania i wykorzystania autorytetu wychowawcy. |
Bibliography: |
(in Polish) Spis zalecanych lektur: 1) Cichoń W., Aksjologiczne podstawy teorii wychowania, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980; 2) Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000; 3) Ciosek M., Izolacja więzienna, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993; 4) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971; 5) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1978; 6) Fidelus A., Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2012; 7) Fidelus A., Rola samoświadomości w modelu relacyjnej readaptacji społecznej skazanych, [w:] „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 100 z 2018, s. 131-145; 8) Górski S., Metodyka resocjalizacji, Wydawnictwo Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985; 9) Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006; 10) Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 11) Lipkowski O., Resocjalizacja, Wydawnictwo WSiP, Warszawa 1980; 12) Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008; 13) Machel H., Więzienie jako instytucja karna i izolacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2003; 14) Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy. Czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Wyd. Impuls, Kraków 2010; 15) Niewiadomska I., Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności, Wyd. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007; 16) Pospiszyl K., Psychopatia, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2000; 17) Stępniak P., Resocjalizacja nieurojona. O zawłaszczaniu przestrzeni penitencjarnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2017; 18) Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007; 19) Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa, Wyd. PWN 2013. Akty prawne: 1) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600 i 2077 oraz z 2019 r. poz. 730, 858 i 870); 2) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy, (Dz. U. z 2020 r., poz. 523 ze zm.); 3) Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej, (Dz. U. z 2018 r. poz. 1542, 1669, 2245 i 2399 oraz z 2019 r. poz. 125); 4) Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 Nr 35 poz. 228); 5) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020 poz. 167); 6) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. 2003 nr 151 poz. 1469); 7) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz.U. 2012 poz. 1409); 8) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania tymczasowego aresztowania (Dz.U. 2016 poz. 2290); 9) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności (Dz.U. 2016 poz. 2231); 10) Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów penitencjarnych (nie publikowane). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK_01 Student posiada wiedzę na temat przedmiotu, zakresu i terminologii w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej EK_02 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego – jego przyczyn, form, objawów a także zna stadia i typologie nieprzystosowania społecznego UMIEJĘTNOŚCI: EK_01 Student posiada umiejętności pracy z osobami mającymi trudności w przystosowaniu się do społecznych oczekiwań i wymagań związanych z pełnionymi rolami wynikającymi z bycia na określonym etapie rozwoju psychospołecznego EK_02 Student posiada umiejętność analizowania opieki nad dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi w rodzinach potrzebujących pomocy KOMPETENCJE: EK_01 Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne EK_02 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki wychowawczej w tym również wychowania resocjalizacyjnego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Opis ECTS: - udział w zajęciach: 30 godz. (wykład) - przygotowanie do zajęć (czytanie tekstów naukowych, przygotowanie wypowiedzi ustnej,): 10 godz. - przygotowanie do egzaminu - 20 godz. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Konrad Wierzbicki | |
Group instructors: | Konrad Wierzbicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.