(in Polish) Poradnictwo rodzinne w instytucjach kościelnych
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PRIKx |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Poradnictwo rodzinne w instytucjach kościelnych |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza na temat instytucji rodziny, definiowania rodziny, rozumienia rodziny, funkcjonowania systemu rodzinnego. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przybliżenie zasad i struktury praktyki poradnictwa rodzinnego, omówienie głównych zagadnień zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym związanych z poradnictwem rodzinnym, ukazanie typowych problemów życia rodzinnego i możliwości odpowiedniego się do nich ustosunkowania, omówienie praktycznych wskazówek dotyczących prowadzenia rozmów w poradnictwie rodzinnym, przedstawienie sposobów pomocy rodzinie w sytuacji kryzysowej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Poradnictwo rodzinne – definicja, cel i funkcje. 2. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa rodzinnego 3. Formy realizacji usługi w postaci specjalistycznego poradnictwa rodzinnego 4. Systemowe ujęcie rodziny: rozwój rodziny i cykl życia rodziny 5. Rozpoznanie i diagnoza rodziny: znaczenie i rola diagnozy rodziny, podejścia, techniki pracy, narzędzia diagnostyczne 6. Typowe problemy związane z realizacją usługi w zakresie poradnictwa rodzinnego 7. Monitoring i ewaluacja pomocy udzielanej rodzinie w ramach poradnictwa rodzinnego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień Literatura uzupełniająca Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków. Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_1 zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa i rozumie jej źródła EK_2 ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie EK_3 ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa EK_4 zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń EK_5 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej EK_6 ma elementarną wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii Umiejętności EK_7 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK_8 potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe EK_9 posiada podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie EK_10 posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych ECTS: Liczba ECTS: 2 Udział w zajęciach - 15 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15 Przygotowanie prezentacji - 15 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty wiedzy: metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu Efekty umiejętności: metody dydaktyczne - praca z tekstem, studium przypadku, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Metody oceniania: - efektów wiedzy: referat, dyskusja analizowanych tekstów, prezentacja mulimedialna - efektów umiejętności: dyskusja, analiza tekstów Zaliczenie wymaga: 1. Obecności na zajęciach 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania do zajęć 2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0) (1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) (2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja Łączna ocena = średnia ocen (1) i (2) OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych 3,00-3,25 = 3,0 3,26-3,65 = 3,5 3,66-4,10 = 4,0 4,11-4,50 = 4,5 > 4,50 = 5,0 |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Pater | |
Group instructors: | Dariusz Pater | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest przybliżenie zasad i struktury praktyki poradnictwa rodzinnego, omówienie głównych zagadnień zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym związanych z poradnictwem rodzinnym, ukazanie typowych problemów życia rodzinnego i możliwości odpowiedniego się do nich ustosunkowania, omówienie praktycznych wskazówek dotyczących prowadzenia rozmów w poradnictwie rodzinnym, przedstawienie sposobów pomocy rodzinie w sytuacji kryzysowej. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Poradnictwo rodzinne – definicja, cel i funkcje. 2. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa rodzinnego 3. Formy realizacji usługi w postaci specjalistycznego poradnictwa rodzinnego 4. Systemowe ujęcie rodziny: rozwój rodziny i cykl życia rodziny 5. Rozpoznanie i diagnoza rodziny: znaczenie i rola diagnozy rodziny, podejścia, techniki pracy, narzędzia diagnostyczne 6. Typowe problemy związane z realizacją usługi w zakresie poradnictwa rodzinnego 7. Monitoring i ewaluacja pomocy udzielanej rodzinie w ramach poradnictwa rodzinnego. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień Literatura uzupełniająca Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków. Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.