Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Poradnictwo rodzinne w instytucjach kościelnych

General data

Course ID: WSR-NR-2-PRIKx
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Poradnictwo rodzinne w instytucjach kościelnych
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza na temat instytucji rodziny, definiowania rodziny, rozumienia rodziny, funkcjonowania systemu rodzinnego.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie zasad i struktury praktyki poradnictwa rodzinnego, omówienie głównych zagadnień zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym związanych z poradnictwem rodzinnym, ukazanie typowych problemów życia rodzinnego i możliwości odpowiedniego się do nich ustosunkowania, omówienie praktycznych wskazówek dotyczących prowadzenia rozmów w poradnictwie rodzinnym, przedstawienie sposobów pomocy rodzinie w sytuacji kryzysowej.

Full description: (in Polish)

1. Poradnictwo rodzinne – definicja, cel i funkcje.

2. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa rodzinnego

3. Formy realizacji usługi w postaci specjalistycznego poradnictwa rodzinnego

4. Systemowe ujęcie rodziny: rozwój rodziny i cykl życia rodziny

5. Rozpoznanie i diagnoza rodziny: znaczenie i rola diagnozy rodziny, podejścia, techniki pracy, narzędzia diagnostyczne

6. Typowe problemy związane z realizacją usługi w zakresie poradnictwa rodzinnego

7. Monitoring i ewaluacja pomocy udzielanej rodzinie w ramach poradnictwa rodzinnego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.

Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień

Literatura uzupełniająca

Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków.

Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK_1 zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie w zakresie poradnictwa i rozumie jej źródła

EK_2 ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne wykorzystywane w poradnictwie

EK_3 ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, wykorzystywaną w wybranych formach poradnictwa

EK_4

zna rodzaje więzi rodzinnych i społecznych, posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

EK_5

ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej

EK_6

ma elementarną wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii

Umiejętności

EK_7

potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

EK_8

potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe

EK_9

posiada podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie

EK_10

posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych

ECTS:

Liczba ECTS: 2

Udział w zajęciach - 15

Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 15

Przygotowanie prezentacji - 15

Konsultacje - 5

W sumie:

Suma godzin: 50 godzin = 2 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty wiedzy:

metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu

Efekty umiejętności:

metody dydaktyczne - praca z tekstem, studium przypadku, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Metody oceniania:

- efektów wiedzy: referat, dyskusja analizowanych tekstów, prezentacja mulimedialna

- efektów umiejętności: dyskusja, analiza tekstów

Zaliczenie wymaga:

1. Obecności na zajęciach

1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania do zajęć

2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej

Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)

(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)

(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja

Łączna ocena = średnia ocen (1) i (2)

OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych

3,00-3,25 = 3,0

3,26-3,65 = 3,5

3,66-4,10 = 4,0

4,11-4,50 = 4,5

> 4,50 = 5,0

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Dariusz Pater
Group instructors: Dariusz Pater
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przybliżenie zasad i struktury praktyki poradnictwa rodzinnego, omówienie głównych zagadnień zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym związanych z poradnictwem rodzinnym, ukazanie typowych problemów życia rodzinnego i możliwości odpowiedniego się do nich ustosunkowania, omówienie praktycznych wskazówek dotyczących prowadzenia rozmów w poradnictwie rodzinnym, przedstawienie sposobów pomocy rodzinie w sytuacji kryzysowej.

Full description: (in Polish)

1. Poradnictwo rodzinne – definicja, cel i funkcje.

2. Wiedza i umiejętności potrzebne profesjonalistom w dziedzinie poradnictwa rodzinnego

3. Formy realizacji usługi w postaci specjalistycznego poradnictwa rodzinnego

4. Systemowe ujęcie rodziny: rozwój rodziny i cykl życia rodziny

5. Rozpoznanie i diagnoza rodziny: znaczenie i rola diagnozy rodziny, podejścia, techniki pracy, narzędzia diagnostyczne

6. Typowe problemy związane z realizacją usługi w zakresie poradnictwa rodzinnego

7. Monitoring i ewaluacja pomocy udzielanej rodzinie w ramach poradnictwa rodzinnego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Kargulowa, A. (2011) O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Milner J., O’Byrne P. (2007), Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Murgatroyd S.J. (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka

De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.

Skałbania, B (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień

Literatura uzupełniająca

Plopa, M. (2008) Psychologia rodziny. Teoria i badania. Imuls, Kraków.

Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wachtel P. (2012), Komunikacja terapeutyczna, Kraków: WUJ

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)