Applied psychology of marriage and family
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PSMR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Applied psychology of marriage and family |
Name in Polish: | Psychologia stosowana małżeństwa i rodziny |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: |
(in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | family studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Bez wymagań wstępnych |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest omówienie wybranych psychologicznych zjawisk i mechanizmów występujących w małżeństwie i rodzinie, a także prezentacja psychologicznych aspektów niektórych procesów związanych z funkcjonowaniem rodziny jako pierwotnej i naturalnej grupy społecznej, która będąc jednocześnie podstawową instytucją wychowawczą oraz wspólnotą emocjonalną posiada szeroki zakres oddziaływań na postawy i zachowania poszczególnych jej członków. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Oczekiwania od małżeństwa 2. Kryteria wyboru partnera 3. Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa 4. Miłość małżeńska: seksualna, romantyczna i przywiązaniowa 5. Różnice międzypłciowe w kontekście funkcjonowania diady małżeńskiej 6. Fazy związku 7. Cechy życia rodzinnego sprzyjające powstawaniu prawidłowych i nieprawidłowych postaw dziecka 8. Rodzina w koncepcji systemowej 9. Typologia systemów rodzinnych wg D. Fielda 10. Dramatyczny trójkąt Karpmana 11. Więzi małżeńskie i rodzinne w świetle teorii przywiązania 12. Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie 13. Dysfunkcyjne role dziecka w rodzinie 14. Uwarunkowania rodzinne schematów poznawczo-emocjonalnych 15. Natura ojcostwa i macierzyństwa - ujęcie psychologiczne |
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa: - De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. - Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. II. Uzupełniająca: - Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. - Field D. (1996), Osobowości rodzinne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Logos. - Fisher H. (2016), Anatomia miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. - Kazimierczak M., Plopa M. (2006), Style przywiązaniowe partnerów a jakość komunikacji małżeńskiej, Psychologia rozwojowa, 4, s. 115-126. - Marchwicki P. (2004), Style przywiązania a postawy rodzicielskie, Roczniki psychologiczne, t. 8, nr 2, s. 81-103. - Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa. Skala dojrzałości psychicznej do małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 159-183. - Walsh M. (2003), Kobiety, mężczyźni i płeć, Warszawa: Wyd. Ifis PAN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK 1 - student rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; EK 2 - posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym. Umiejętności: EK 3 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; EK 4 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Kompetencje: EK 5 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Efekty wiedzy (EK 1-2): metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne - studium przypadku, praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, dyskusja Efekty kompetencji (EK 5): metody dydaktyczne - dyskusja panelowa, studium przypadku Metody oceniania: - efektów wiedzy: praca pisemna (analiza studium przypadku) - efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć; - efektów kompetencji: obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć. Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności; 2. pisemna praca (studium przypadku); 3. aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie przedmiotu na ocenę Na ocenę końcową składają się: - ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej) - ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej) Kryteria oceniania pisemnej pracy: bdb - brak błędów merytorycznych db+ - 1 błąd merytoryczny db - 2 błędy merytoryczne dst+ - 3 błędy merytoryczne dst - 4 błędy merytoryczne ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć: bdb - 5 aktywności db+ - 4 aktywności db - 3 aktywności dst+ - 2 aktywności dst - 1 aktywność ndst - 0 aktywności Ocena końcowa: bdb - 100-91% db+ - 90-81% db - 80-71% dst+ - 70-61% dst - 60-51% ndst - 50% i poniżej Kryteria oceniania: Ocena ndst (2) - Wiedza (EK 1-2): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym. - Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. - Kompetencje (EK 5): student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, brakuje ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) - Wiedza (EK 1-2): student w elementarnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym. - Umiejętności (EK 3-4): student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w stopniu ograniczonym potrafi precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. - Kompetencje (EK 5): student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) - Wiedza (EK 1-2): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w znacznym stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym. - Umiejętności (EK 3-4): student potrafi poprawnie samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w ogólnym zakresie w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. - Kompetencje (EK 5): student w znaczącym stopniu docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. Ocena 5 (bdb): - Wiedza (EK 1-2): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym. - Umiejętności (EK 3-4): student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. - Kompetencje (EK 5): student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Grabowski | |
Group instructors: | Adam Grabowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Grabowski | |
Group instructors: | Adam Grabowski | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS: Liczba ECTS: 3 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest omówienie wybranych psychologicznych zjawisk i mechanizmów występujących w małżeństwie i rodzinie, a także prezentacja psychologicznych aspektów niektórych procesów związanych z funkcjonowaniem rodziny jako pierwotnej i naturalnej grupy społecznej, która będąc jednocześnie podstawową instytucją wychowawczą oraz wspólnotą emocjonalną posiada szeroki zakres oddziaływań na postawy i zachowania poszczególnych jej członków. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Oczekiwania od małżeństwa 2. Kryteria wyboru partnera 3. Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa 4. Miłość małżeńska: seksualna, romantyczna i przywiązaniowa 5. Różnice międzypłciowe w kontekście funkcjonowania diady małżeńskiej 6. Fazy związku 7. Cechy życia rodzinnego sprzyjające powstawaniu prawidłowych i nieprawidłowych postaw dziecka 8. Rodzina w koncepcji systemowej 9. Typologia systemów rodzinnych wg D. Fielda 10. Dramatyczny trójkąt Karpmana 11. Więzi małżeńskie i rodzinne w świetle teorii przywiązania 12. Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie 13. Dysfunkcyjne role dziecka w rodzinie 14. Uwarunkowania rodzinne schematów poznawczo-emocjonalnych 15. Natura ojcostwa i macierzyństwa - ujęcie psychologiczne |
|
Bibliography: |
(in Polish) I. Podstawowa: - De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ. - Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. II. Uzupełniająca: - Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN. - Field D. (1996), Osobowości rodzinne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Logos. - Fisher H. (2016), Anatomia miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. - Kazimierczak M., Plopa M. (2006), Style przywiązaniowe partnerów a jakość komunikacji małżeńskiej, Psychologia rozwojowa, 4, s. 115-126. - Marchwicki P. (2004), Style przywiązania a postawy rodzicielskie, Roczniki psychologiczne, t. 8, nr 2, s. 81-103. - Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa. Skala dojrzałości psychicznej do małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 159-183. - Walsh M. (2003), Kobiety, mężczyźni i płeć, Warszawa: Wyd. Ifis PAN. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.