Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Applied psychology of marriage and family

General data

Course ID: WSR-NR-2-PSMR
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Applied psychology of marriage and family
Name in Polish: Psychologia stosowana małżeństwa i rodziny
Organizational unit: Faculty of Family Studies
Course groups: (in Polish) Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

family studies

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Bez wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest omówienie wybranych psychologicznych zjawisk i mechanizmów występujących w małżeństwie i rodzinie, a także prezentacja psychologicznych aspektów niektórych procesów związanych z funkcjonowaniem rodziny jako pierwotnej i naturalnej grupy społecznej, która będąc jednocześnie podstawową instytucją wychowawczą oraz wspólnotą emocjonalną posiada szeroki zakres oddziaływań na postawy i zachowania poszczególnych jej członków.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Oczekiwania od małżeństwa

2. Kryteria wyboru partnera

3. Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa

4. Miłość małżeńska: seksualna, romantyczna i przywiązaniowa

5. Różnice międzypłciowe w kontekście funkcjonowania diady małżeńskiej

6. Fazy związku

7. Cechy życia rodzinnego sprzyjające powstawaniu prawidłowych i nieprawidłowych postaw dziecka

8. Rodzina w koncepcji systemowej

9. Typologia systemów rodzinnych wg D. Fielda

10. Dramatyczny trójkąt Karpmana

11. Więzi małżeńskie i rodzinne w świetle teorii przywiązania

12. Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie

13. Dysfunkcyjne role dziecka w rodzinie

14. Uwarunkowania rodzinne schematów poznawczo-emocjonalnych

15. Natura ojcostwa i macierzyństwa - ujęcie psychologiczne

Bibliography: (in Polish)

I. Podstawowa:

- De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.

- Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

II. Uzupełniająca:

- Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

- Field D. (1996), Osobowości rodzinne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Logos.

- Fisher H. (2016), Anatomia miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

- Kazimierczak M., Plopa M. (2006), Style przywiązaniowe partnerów a jakość komunikacji małżeńskiej, Psychologia rozwojowa, 4, s. 115-126.

- Marchwicki P. (2004), Style przywiązania a postawy rodzicielskie, Roczniki psychologiczne, t. 8, nr 2, s. 81-103.

- Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa. Skala dojrzałości psychicznej do małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 159-183.

- Walsh M. (2003), Kobiety, mężczyźni i płeć, Warszawa: Wyd. Ifis PAN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK 1 - student rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;

EK 2 - posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.

Umiejętności:

EK 3 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;

EK 4 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

Kompetencje:

EK 5 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.

ECTS:

Liczba ECTS: 3

Udział w zajęciach - 30

Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20

Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20

Konsultacje - 5

W sumie:

Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS

[1 ECTS = 25 godzin]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metody dydaktyczne - wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura przedmiotu

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne - studium przypadku, praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, dyskusja

Efekty kompetencji (EK 5):

metody dydaktyczne - dyskusja panelowa, studium przypadku

Metody oceniania:

- efektów wiedzy: praca pisemna (analiza studium przypadku)

- efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć;

- efektów kompetencji: obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności;

2. pisemna praca (studium przypadku);

3. aktywny udział w zajęciach.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę

Na ocenę końcową składają się:

- ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej)

- ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej)

Kryteria oceniania pisemnej pracy:

bdb - brak błędów merytorycznych

db+ - 1 błąd merytoryczny

db - 2 błędy merytoryczne

dst+ - 3 błędy merytoryczne

dst - 4 błędy merytoryczne

ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych

Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć:

bdb - 5 aktywności

db+ - 4 aktywności

db - 3 aktywności

dst+ - 2 aktywności

dst - 1 aktywność

ndst - 0 aktywności

Ocena końcowa:

bdb - 100-91%

db+ - 90-81%

db - 80-71%

dst+ - 70-61%

dst - 60-51%

ndst - 50% i poniżej

Kryteria oceniania:

Ocena ndst (2)

- Wiedza (EK 1-2): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.

- Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

- Kompetencje (EK 5): student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, brakuje ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst)

- Wiedza (EK 1-2): student w elementarnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.

- Umiejętności (EK 3-4): student częściowo potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student w stopniu ograniczonym potrafi precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

- Kompetencje (EK 5): student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db)

- Wiedza (EK 1-2): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student w znacznym stopniu posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.

- Umiejętności (EK 3-4): student potrafi poprawnie samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w ogólnym zakresie w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

- Kompetencje (EK 5): student w znaczącym stopniu docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.

Ocena 5 (bdb):

- Wiedza (EK 1-2): student doskonale zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym.

- Umiejętności (EK 3-4): student bezbłędnie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.

- Kompetencje (EK 5): student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Adam Grabowski
Group instructors: Adam Grabowski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours more information
Coordinators: Adam Grabowski
Group instructors: Adam Grabowski
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arSrFVf-HW_60B8vahDJnRYEETNyR0w9d2XcWI6JyaIg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1f5ada24-2f2b-432c-b615-536ef767cfc0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS:


Liczba ECTS: 3


Udział w zajęciach - 30

Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20

Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20

Konsultacje - 5


W sumie:

Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS


[1 ECTS = 25 godzin]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest omówienie wybranych psychologicznych zjawisk i mechanizmów występujących w małżeństwie i rodzinie, a także prezentacja psychologicznych aspektów niektórych procesów związanych z funkcjonowaniem rodziny jako pierwotnej i naturalnej grupy społecznej, która będąc jednocześnie podstawową instytucją wychowawczą oraz wspólnotą emocjonalną posiada szeroki zakres oddziaływań na postawy i zachowania poszczególnych jej członków.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Oczekiwania od małżeństwa

2. Kryteria wyboru partnera

3. Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa

4. Miłość małżeńska: seksualna, romantyczna i przywiązaniowa

5. Różnice międzypłciowe w kontekście funkcjonowania diady małżeńskiej

6. Fazy związku

7. Cechy życia rodzinnego sprzyjające powstawaniu prawidłowych i nieprawidłowych postaw dziecka

8. Rodzina w koncepcji systemowej

9. Typologia systemów rodzinnych wg D. Fielda

10. Dramatyczny trójkąt Karpmana

11. Więzi małżeńskie i rodzinne w świetle teorii przywiązania

12. Poczucie osamotnienia dziecka w rodzinie

13. Dysfunkcyjne role dziecka w rodzinie

14. Uwarunkowania rodzinne schematów poznawczo-emocjonalnych

15. Natura ojcostwa i macierzyństwa - ujęcie psychologiczne

Bibliography: (in Polish)

I. Podstawowa:

- De Barbaro, (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.

- Janicka I., Liberska H. (2014), Psychologia rodziny, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

II. Uzupełniająca:

- Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

- Field D. (1996), Osobowości rodzinne, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Logos.

- Fisher H. (2016), Anatomia miłości, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

- Kazimierczak M., Plopa M. (2006), Style przywiązaniowe partnerów a jakość komunikacji małżeńskiej, Psychologia rozwojowa, 4, s. 115-126.

- Marchwicki P. (2004), Style przywiązania a postawy rodzicielskie, Roczniki psychologiczne, t. 8, nr 2, s. 81-103.

- Ryś M., Sztajerwald T. (2019), Psychologiczne aspekty dojrzałości do małżeństwa. Skala dojrzałości psychicznej do małżeństwa SKALDOM II, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 1(37), 159-183.

- Walsh M. (2003), Kobiety, mężczyźni i płeć, Warszawa: Wyd. Ifis PAN.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)