Social prevention and addiction therapy
General data
Course ID: | WSR-NR-2-PSTU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social prevention and addiction therapy |
Name in Polish: | Profilaktyka społeczna i terapia uzależnień |
Organizational unit: | Faculty of Family Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | education |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | NRM_W04, NRM_W18, NRM_W20, NRM_U01, NRM_U02, NRM_K03, NRM_K05 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Wiedza z zakresu rodzinnych i pozarodzinnych uwarunkowań zachowań ryzykownych, w szczególności wśród dzieci i młodzieży. |
Short description: |
(in Polish) CELE I ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ • Prezentacja interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej profilaktyki społecznej jako zespołu oddziaływań zapobiegawczych na różnych poziomach oraz krytyczna analiza dyskursu na temat ich skuteczności i efektywności. • Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy na temat mechanizmów uzależnień oraz ich charakteru. • Przedyskutowanie możliwości klasyfikowania/różnicowania uzależnień, teoretycznych sposobów ich wyjaśniania oraz możliwości przeciwdziałania uzależnieniom. |
Full description: |
(in Polish) (1) Zajęcia organizacyjne; Cel zajęć – założenia i wymagania – organizacja zajęć – treści zajęciowe – zasady zaliczanie (2) Czym jest (psycho)profilaktyka społeczna? Zbliżenie definicyjne – poziomy profilaktyki – rodzaje profilaktyki – odbiorcy/adresaci (3) Wybrane modele oddziaływań profilaktycznych. Modelowanie pożądanych zachowań – modyfikowanie oczekiwań – modyfikacja subiektywnych norm – budowanie więzi (4) Młodzież jako cel działań profilaktycznych. Młodzież jako grupa wysokiego ryzyka – uwarunkowania środowiskowe – strategie oddziaływań (5) (Pycho)Profilaktyka w szkole Strategie – możliwości – uwarunkowania ramowe – programy i ich realizacja (6) Znaczenie rozwoju osobistego. Perspektywa poznawczo-behawioralna w profilaktyce – postrzeganie siebie i innych – strategie działania – kontrola poznawcza (7) Skuteczność psychoprofilaktyki. Wnioski i rezultaty ewaluacji programów profilaktycznych (8) Uzależnienia – rodzaje, mechanizmy, wyjaśnienia . Zbliżenia definicyjne – mechanizmy – przebieg uzależnienia – diagnozowanie/rozpoznawanie uzależnień (9) Uzależnienia jako przedmiot dociekań naukowych. Wybrane podejścia, teorie i koncepcje wyjaśniające uzależniania (10) Uzależnienia od substancji psychoaktywnych Klasyfikacje – definicje – rodzaje substancji psychoaktywnych oraz ich charakterystyka (11) Uzależnienie od alkoholu. Charakterystyka – przebieg – czynniki ryzyka – skutki i konsekwencje (12) Uzależnienia czynnościowe – charakterystyka. Definiowanie – klasyfikowanie – wyjaśnianie – znaczenie (13) Uzależnienie od Internetu jako przykład uzależnienia czynnościowego. Nowe uzależnienia i ich znaczenie – charakterystyka uzależnienia od Internetu – uwarunkowania i przebieg – rozpoznanie i diagnoza (14) Powtórzenie materiału. Przegląd i przedyskutowanie poruszanych zagadnień (15) Zaliczenie |
Bibliography: |
(in Polish) • Gaś Z. (1993), Profilaktyka uzależnień. Warszawa: WSiP. • Gaś Z. (1995), Pomoc psychologiczna dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP, 1995 • Urban, B. Stanik, J. M. (2007), Uzależnienia - alkoholizm, narkomania, palenie tytoniu. Profilaktyka, terapia i resocjalizacja. [w]: Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogiczna. T. 2 / red. nauk. Bronisław Urban, Jan M. Stanik. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 2007. - S. 20-56 : • Ostrowska K.; Tatarowicz, J. (1996), Zanim w szkole będzie źle - profilaktyka zagrożeń. Warszawa: CMPPP. • Jedrzejko, M. (red.) (2009), Narkomania. Spojrzenie wieloaspektowe. Pułtusk – Warszawa: AH im. A. Gieysztora. • Jędrzejko, M., Kowalski M., Rosik P. (2014), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno–socjologiczno–pedagogiczne. Radom: Karan. • Jedrzejko, M. (red.) (2009) Współczesne teorie i praktyka profilaktyki uzależnień chemicznych i nie chemicznych. Warszawa: Fundacja Pedagogium. • Kulesza M., Surzykiewicz J. (Red.) (2013) Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warszawa, Difin 2013. • Kulesza M., Surzykiewicz J. (2013). Coaching społeczny. W poszukiwaniu efektyw-nych form wsparcia osób w trudnych sytuacjach życiowych. Warszawa: Difin 2013. • Ostaszewski K. (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. • Lalak D., Pilch T. (1999) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa: Żak. Hasła: "Profilaktyka społeczna", "Promocja zdrowia", "Wsparcie społeczne", "Środowisko/środowisko lokalne". • Zajączkowski K. (2003), Uzależnienia od substancji psychoaktywnych.WSiP, Warszawa 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA EK_1 ma uporządkowaną, interdyscyplinarną wiedzę na temat problematyki uzależnień w rodzinie EK_2 ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i ustawicznego rozwoju w kontekście uzależnień oraz ich zapobiegania EK_3 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw terapii w odniesieniu do sytuacji uzależnień w rodzinie UMIEJĘTNOSCI EK_4 potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych zwiąaznych z uzależnieniami EK_5 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe w kontekście sytuacji uzależnień KOMPETENCJE SPOŁECZNE EK_6 ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny w tym w związku z problematyką uzależnień EK_7 ma pogłębioną świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie w odniesieniu do działań profilaktycznych EK_8 posiada umiejętność projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład, dyskusja moderowana, lektura literatury przedmiotu weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, egzamin Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna Zaliczenie wymaga: 1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia 2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest (1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność) EGZAMIN NA PLATFORMIE MOODLE (min. 50% punktów ocena dostateczna (3,0) 60% - 3,5 70% - 4,0 80% - 4,5 85% - 5,0 Wiedza (EK 1-3): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; nie potrafi projektować ścieżek rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie Ocena 3 (dst) – student w ograniczoną wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w ograniczony sposób potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada ograniczoną wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie. Ocena 4 (db) – student posiada wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w poprawny sposób potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada dobrą wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student posiada pełną wiedzę z zakresu problematyki uzależnień w środowisku rodzinnym; w wysokim stopniu potrafi projektować ścieżki rozwoju własnego w kontekście zagrożeń uzależnieniom; posiada uszczegółowioną wiedzę w zakresie zdrowotnych i społecznych uwarunkowań uzależnień w rodzinie. Umiejętności (EK 4-5): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; nie potrafi właściwie rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; nie potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi częściowo rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; w podstawowy sposób potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie. Ocena 4 (db) – student posiada umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi poprawnie rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; poprawnie potrafi planować działań profilaktycznych w odniesieniu do uzależnień w rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student posiada zaawansowane umiejętności integrowania i przetwarzania wiedzy w zakresie nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych związanych z uzależnieniami; potrafi dobrze rozpoznawać sytuacji uzależnień w rodzinie i ich zagrożeń; potrafi szczegółowo planować działania profilaktyczne w odniesieniu do uzależnień w rodzinie. Kompetencje społeczne (EK 6-8): Ocena 2 (ndst) – student nie posiada właściwego (pozytywnego) nastawienia do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; nie dostrzega potrzeby pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; nie posiada umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu wykazuje właściwe (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; częściowo dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada podstawowe umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie. Ocena 4 (db) – student posiada właściwe (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada dobre umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie. Ocena 5 (bdb) – student posiada rozwinięte (pozytywne) nastawienie do pogłębiania wiedzy i umiejętności zakresu profilaktyki i terapii uzależnień w rodzinie; bardzo dobrze dostrzega potrzebę pracy zespołowej w kontekście działań profilaktycznych w środowisku rodzinnym; posiada bardzo dobre umiejętności projektowania i podejmowania działań indywidualnych i zespołowych na rzecz zapobieganiu sytuacjom uzależnień w rodzinie. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) PUNKTY ECTS - 3 Zajęcia z prowadzącym - 30 godzin Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 30 godzin Przygotowanie się do zaliczenia (egzamin) - 20 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Kulesza | |
Group instructors: | Marek Kulesza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Uczestnictwo w wykładach - 30 godzin Lektura literatury, przygotowanie się do zajęć - 20 godzin Egzamin, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Razem 80 godzin - 3 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.